Zaujímavosti

Prečo stojí pollitrovka Coca Coly viac ako veľké balenie a ženské žiletky sú drahšie ako mužské?

Pomýlené ceny? Nie, všetko má svoj dôvod.

10. január 2017, 15:07
10. január 2017, 15:07

Položil si si niekedy otázku, prečo za niektoré položky v obchode zaplatíme viac, aj keď to na prvý pohľad nedáva zmysel? Alebo prečo sú tie isté produkty na čerpacích staniciach oveľa drahšie ako v supermarketoch? Pri určovaní predajnej ceny obchodníci častokrát zohľadňujú viacero faktorov, ktoré ovplyvňujú naše rozhodovanie o kúpe. Zopár z nich si dnes predstavíme.

 

Pollitrovka Coca Coly drahšia ako veľké balenie

 

Lepší príklad na "nelogickú" cenotvorbu snáď ani neexistuje. S pocitom smädu vbehneš do potravín, postavíš sa pred regál so sýtenými nápojmi, očami prebehneš cenovky a údiv je na svete. Pol litrová fľaša obľúbenej Coca-Coly je drahšia ako litrové či dvojlitrové balenie. To avšak nie je problém, ty aj tak volíš pollitrovku, po zaplatení ju ihneď otváraš a uhasíš smäd. Otázkou ostáva, prečo je teda menšie balenie drahšie a prečo sme ochotní si za neho bez problémov priplatiť.

 

Prečo stojí pollitrovka Coca Coly viac ako veľké balenie a ženské žiletky sú drahšie ako mužské?

 

Vysvetlenie vôbec nie je zložité. Hlavným dôvodom je najmä pohodlnosť. Častokrát si nápoj kupujeme práve kvôli okamžitému uhaseniu smädu, ako sme písali vyššie. Ide o takzvané impulzívne nakupovanie. Vtedy sa nám jednoducho nechce so sebou nosiť v taške či v ruksaku dvojlitrovú fľašu a sme ochotní si priplatiť za takýto komfort v podobe menšieho a ľahšieho balenia. Pollitrové fľaše sú taktiež uložené v chladiacich boxoch, zatiaľ čo tie väčšie si musíme najskôr odvliecť domov a vložiť do chladničky. Toto všetko obchodníci zohľadňujú a keďže vedia, že ľudia sú ochotní si priplatiť, cena ide hore.

 

Ružová daň

 

Ďalším príkladom pre zaujímavú cenotvorbu je takzvaná ružová daň (z anglického pink tax). Tento pojem opisuje znevýhodnenie žien, nakoľko za rovnaké výrobky v obchode platia viac ako muži. Keď spoločnosti začali v minulosti odlišovať svoje produkty a začali vyrábať verzie pre ženy, tento facelift do ružovej farby obohatili aj o vyššiu predajnú cenu. Veď ony si priplatia. Aktuálne si tak ženské pohlavie v obchode priplatí za žiletky, dezodoranty, šampóny či holiace krémy. Ružová daň však útočí aj pri oblečení či hračkách. Odborníci vypočítali, že za rok si ženy priplatia za ženské verzie produktov až o cca 1200 eur viac ako muži.

 

Prečo stojí pollitrovka Coca Coly viac ako veľké balenie a ženské žiletky sú drahšie ako mužské?

 

Obchodníci často argumentujú, že produkty určené nežnému pohlaviu sú drahšie preto, lebo sú vyrábané z kvalitnejších materiálov či iným technologickým procesom. Zákonodarcovia v Kalifornii sa s týmto vysvetlením nestotožnili a na výrobcov si posvietili. Táto štát ako prvý na svete v roku 1996 zakázal odlišné ceny produktov pre rozdielne pohlavia. Veď kto to kedy videl, aby ženy, ktoré vo všeobecnosti zarábajú menej, míňali viac.

 

Predražená benzínka

 

Tento (smutný) príbeh pozná tiež každý z nás. Nech sú to nápoje, sladkosti či čipsy, za všetky tieto položky si na čerpacích staniciach výrazne priplatíme. Je to tým, že na pumpách  zvykneme nakupovať iba pár položiek, prioritný ostáva stále benzín. Menšie zisky z malých nákupov si majitelia čerpacích staníc vynahrádzajú väčšími maržami. A prečo sme ochotní si za to všetko priplatiť? Niekedy zohráva úlohu čas, kedy nič iné v okolí okrem pumpy nie je už otvorené, inokedy naopak vzdialenosť, ak je to jediná čerpačka na diaľnici široko ďaleko. Vždy je to avšak najmä dopyt – a teda ochota spotrebiteľa zakúpiť produkt za určitú cenu na trhu.

 

Prečo stojí pollitrovka Coca Coly viac ako veľké balenie a ženské žiletky sú drahšie ako mužské?

Vyjadri svoj názor na článok
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Odpad! Menej takýchto článkov
Super! Viac takýchto článkov
Povedz nám, prečo sa ti článok nepáči:
Ďakujeme za tvoj názor!
Pomáha nám a autorom pri skvalitňovaní obsahu na stránke.
návrat hore Zdroj: ListenMoneyMatters, CNNMoney
Zobraziť 12 komentárov
Diskusia
Diskusia je len pre prihlásených
12 komentárov
Zoradiť komentáre podľa obľúbenosti času pridania
avatar
Kurt10. január 2017, 19:28

Ak ide o uhasenie smädu, a stačí mi na to 0,5 litra... tak by som si radšej kúpil 2 litre a zvyšok zahodil

113 Odpovedať · Nahlásiť
Samuel10. január 2017, 19:39

Radšej teplú ako studenú? :)

3 Odpovedať · Nahlásiť
avatar
Kurt10. január 2017, 19:42

V tejto zime mi postačí aj teplá (ale nenazval by som to zrovna teplou). V lete by som siahol po studenom pive :)

16 Odpovedať · Nahlásiť
avatar
jult010. január 2017, 20:08

Ja keď po škole idem do obchodu a uvidím "viac za menej" (napr. tu colu) tak kúpim tu väčšiu a podelím sa :) -a k tomu chladeniu viem že v obchode strávim nejaký čas to znamená že keď tam prídem vložím si veľkú fľašu do chladiaceho boxu a kým nakúpim nieco ďalšie fľaša sa mi vychladí :D ...

68 Odpovedať · Nahlásiť
Jirgen Jirgen11. január 2017, 20:46

to sme jednou skusili s kamošem ve večerce ale s lahváčema :D a strčili sme to k njeakej zelenině :D a prodavačky nás hnaly :D

0 Odpovedať · Nahlásiť
avatar
LauraStark11. január 2017, 11:35

my si dokonca v obchode davame chladiť alkohol, a aby to bolo rychlo hodime ho vzdy medzi hranolky a prikryjeme aby nejaka zamestnankyna nerobila poriadok...15 minut sa prejdeš po obchode a maš vychladenu i fľašku i vodu :D

12 Odpovedať · Nahlásiť
Sebinko Szebo Farský10. január 2017, 20:21

Jo , som myslel že som jediný čo robí tieto veci

33 Odpovedať · Nahlásiť
avatar
-_-10. január 2017, 23:04

Ružová daň na oblečenie? Úprimne, skôr naopak, veď si pozrite v obchodoch s oblečením (cenovo dostupných) ceny za tričká, tielka, spodné prádlo, ponožky, mikiny, saká, kabáty, svetre, košele atď. a budete prekvapení, pri bežných typoch oblečenia je ceny zvyčajne vyššia pri pánskych... áno, určite sa nájde aj predražené dámske oblečenie, ale je podľa mňa v značnej menšine... -_-

38 Odpovedať · Nahlásiť
Lienka Sakasama10. január 2017, 23:34

O pink tax som počula v súvislosti s Britániou. Robili prieskum, kde tričko rovnakého strihu, akurát menšie veľkosti, boli skoro 2x drahšie, než veľkosti vhodné skôr pre mužov. Porovnávali aj žiletky, deodoranty a ostatné veci, ktoré používajú rovnako muži ako aj ženy a zistili, že skutočne sú drahšie výrobky pre mužov. Výrobcovia to obhajovali obalom a konkurenciou. Vraj pre ženy sa vyrába viac vecí a tak musia ceny zvýšiť.

1 Odpovedať · Nahlásiť
avatar
Gaerr11. január 2017, 19:37

Autor je v prvom ročníku marketingu a po prvej prednáške mu poklesla sánka až do suterénu... :D

21 Odpovedať · Nahlásiť
avatar
Potkan10. január 2017, 20:02

Kto s potkanom hrá sa
Lajk ihneď dá sa

-187 Odpovedať · Nahlásiť
avatar
Kurt10. január 2017, 20:12

Nevyšlo, skús na Johnyho článku :)

153 Odpovedať · Nahlásiť
Odoberaj REFRESHER videá
Najčítanejšie na webe
24 hodín7 dní30 dní