12. augusta 2016, 16:01

Zvrátené Buchty a klobásy sú najnechutnejším animákom, ktorému nie je nič sväté (Recenzia)

Sausage Party si nielenže neberie servítku pred ústa, skôr uráža každého, na koho si spomenie.

Tento rok je akosi preplnený intolerantnými komédiami, ktoré sa neboja urážať kohokoľvek, na koho si spomenú. Najprv dorazil Deadpool, ktorému kryl chrbát Grimsby, no a v auguste pokračujeme so Sausage Party alebo ak chcete Buchtami a klobásami. Seth Rogen a Evan Goldberg dali hlavy dokopy a priniesli koncept jedla, ktoré dokáže rozprávať, má city, sny, no jednoducho personifikovali všetko, čo ľudia jedia a k tomu niečo navyše (kvôli pár gagom). Premisa je jednoduchá. Po celý čas jedlo verilo, že v domácnostiach bohov, ktorí si ho kúpia, prežijú nádherné chvíle. Keď sa však dozvedia krutú pravdu, urobia všetko pre to, aby prežili.

Zdroj: SONY

Už ste zrejme čítali, že je to politicky nekorektné, vulgárne a nezdravo agresívne voči akémukoľvek náboženstvu, politickej idei či svetovým osobnostiam ako takým. Ak si však pod politickou nekorektnosťou predstavujete vtipy o Severnej Kórei, neviete, čo vás v kine čaká. Rogen a spol. si na paškál zobrali všetko, čo stojí za parodovanie a taktiež vo svojich vtipoch poukázali na aktuálne dianie vo svete, hlavne čo sa Islamu týka. Samozrejme, všimnúť či počuť ste mohli narážky na osobnosti Hollywoodu a množstvo zavedených žánrových klišé, najviac však bili do očí odkazy na kultové filmy v druhej polovici filmu, ktoré ma potešili azda najviac. Od Terminátora, cez Star Wars až po ďalšie nezabudnuteľné filmové momenty... ktorých prítomnosť pocítite počas sexu buchty s párkom? Počkať, tu asi niečo nehrá, že?

Nuž, Sausage Party je vo svojej prvej polovici snímkou pre menej náročnejších divákov s prelínajúcimi sa lacnými a premyslenejšími vtipmi. V drvivej väčšine prípadov ide o urážky či vulgarizmus. Na tej inteligentnejšej vlne sa vezie hlavne druhá polovica s neuveriteľným množstvom easter eggov, skrytých gagov a rafinovaných nápadov, ako rozosmiať publikum. Pozornejší divák pochopí aj narážky na rasizmus (tie skryté, niektoré boli dosť evidentné), precitlivenú spoločnosť súčasnosti, nevinné vtipy s nacistami, ktoré však majú hlbší význam a v neposlednom rade tu je typický Rogenov humor zahŕňajúci drogy a sex. A vy im to všetko žeriete, čoho dôkazom je aj fakt, že sa na tom istom vtipe smejete už po tretíkrát.

Zdroj: SONY

Mal som to šťastie, že som sedel vedľa nie príliš zbehlého chlapíka, ktorý nepochopil polovicu filmových a humorných odkazov a množstvo scén teda v jeho očiach nefungovalo. V takom prípade nepomôže ani fakt, že od masakru v kuchyni snímka naberie skvelé tempo a začne byť skutočne vtipná a originálna. Rýchlo vám dá zabudnúť na prvú polovicu plnú zbytočnej vaty. Nedá sa však prehliadnuť, že aj druhá tretina a finále sú stále okorenené hluchými scénami či nefungujúcimi vtipmi, ktorých priestor vo filme skutočne nebudete chápať, napríklad to nezmyselné a vyslovene trápne spievanie istej postavy. Do scenára sa dostal nezbedný škriatok a jeho činmi trpia niektoré aspekty zápletky a príbehu. Pri filme, akým je Sausage Party, je však normálne takéto neduhy prehliadať a zamerať sa skôr na filmové prostriedky, ktorými chcú tvorcovia diváka zaujať a rozosmiať. V tomto prípade to vyhrali na plnej čiare, zabávať sa budete viac než slušne a pokiaľ pochopíte všetko, čo tvorcovia skryli do nevinných dialógov, budete pukať od smiechu každých 5 minút.

Herci odviedli pri dabingu skvelú prácu, slovenské titulky potešili a aj keď zmiernili množstvo dialógov, sme za to vďační. Nasmejete sa však oveľa viac, ak ste v angličtine zdatní. Posledných 15 minút vám už môže prísť prehnaných, no Rogenov humor mám rád, milujem Cohena a na debilnom humore parodujúcich filmov som prakticky vyrastal, takže som si to užíval, aj keď je pravda, že tu sa prekročili azda všetky hranice. Dospelo to až do bodu, kedy som sa bál, že uvidíme mužskú masturbáciu, našťastie si tvorcovia uvedomili, že to do animáku skutočne nepatrí.

Zdroj: SONY

Ako to teda zhrnúť? Sausage Party je filmom, o ktorom si môžete myslieť čokoľvek. Záleží na tom, aký ste typ človeka, na aký humor ste v partii a filmoch zvyknutí a kde máte hranice. Jedným to až také zábavné nepríde, minimálne do tej prvej polovice, druhí budú zase jasať. Nemusíte však byť filmový kritik, aby ste si uvedomili, že to v niektorých momentoch škrípalo, navyše s citeľnou absenciou lepšieho nápadu počas nudnejších či zbytočných scén a taktiež bez občasného slabého vedenia scén. Všetko to však vynahrádza skutočne nekorektný, drzý a vulgárny humor, ktorý zahanbí a urobí si srandu aj z vecí, o ktorých sa nesranduje. Nakoniec teda budete zo sály odchádzať spokojní, vyrehotaní a dúfajúc, že dvojku nepokašlú. Hlavné však je, aby ste pozorne sledovali dianie vo filme a taktiež počúvali. Aj preto je druhá projekcia viac než vhodná, mám pocit, že na prvýkrát mi toho stále dosť uniklo a pri štýle humoru a všemožných skutočne vtipných easter eggoch je jasné, že sa budem zabávať aj na druhýkrát. V Hollywoode je len veľmi málo "strelených" ľudí, ktorým je dovolené natočiť si film, ktorý by nevedeli prehltnúť ani dospelí. Potom je tu ale partia okolo Rogena, pár ďalších zhúlencov a talentovaných tvorcov, ktorých primitívnosť ich diel baví a sú si vedomí, že baví tisíce ďalších. A keďže ja som ich cieľovka, s pokojným svedomím môžem Buchtám a klobásam udeliť 7,5/10.
0/10