Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
3. februára 2016, 18:53
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)

TECH MERCEDES-BENZ
Uložiť Uložené

Okúsili sme kvality najmenšieho želiezka v ohni z dieľne nekompromisného AMG, ktoré prešlo medzičasom faceliftom.

Sú ľudia, ktorí pri kúpe nového auta rozmýšľajú výhradné rozumom. Sú ľudia, ktorí pri kúpe nového auta rozmýšľajú z časti rozumom, no berú do úvahy i hlasy srdca. Sú však i takí ľudia, ktorí pri kúpe nového auta kašlú na rozum a môžu si dovoliť riadiť sa výhradne srdcom. Ak si myslíte, že patríte do prvých dvoch skupín, radšej v čítaní ani nepokračujte a možnosť prispieť v diskusii nižšie pre "pokoj v rodine" prehliadnite. Pokiaľ ste sa ale našli v tretej skupine, spozornite! Písal sa rok 2012 a zo Stuttgartu prichádza konečne poriadny kompaktný hatchback, ostatne, to už vieme. To, čo však prišlo rok na to, vtedy už ale azda nik nečakal. V roku 2013 sa totiž do vôd s niekdajšou nadvládou ikonického GTI-čkového Golfu doslova nanominovalo najdostupnejšie AMG v histórii, a hneď v úvode s tamojšími pekne pozametalo. Reč je nepochybne o A 45-ke, ktorá po vzore celej triedy A v roku 2015 prešla faceliftom, no a nám novinka krátko po uvedení na náš trh zavítala exkluzívne na test.

Nie je tomu tak dávno, čo sme mohli ako jedny z prvých prísť na podstatu modernizácie najmenšej triedy v portfóliu značky Mercedes-Benz, keďže v redakcii sa nám ocitli hneď tri jej kúsky súčasne. Výzva to bola teda statočná, avšak pravdou je, že pôvodne mali byť až štyri. Áno, ako tušíte, štvrtým exemplárom mala byť práve najvýkonnejšia dostupná verzia, čiže vôbec najvýkonnejší sériový hot-hatch planéty, ktorý je medzičasom v silovej disciplíne ešte jednoznačnejším rekordmanom. My sme sa však rozhodli, že nekompromisný hatchback z Affalterbachu, po novom označovaný ako Mercedes-AMG A 45 4Matic, si zaslúži jednoznačne osobitnú pozornosť, veď písmena AMG znamenajú vo svete štyroch kolies veľké veci. Lenže, čo prinášajú a ako funguje ich spojenie s pomerne malým autom, navyše v segmente, kde sa o prvenstvo odjakživa bijú iné, ostrieľanejšie, povedzme aj renomovanejšie, no hlavne podstatne lacnejšie hot-hatche?

Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)

Exteriér

Nebudem sa tu znova zbytočne rozpisovať a písať omáčky, i tak ich v konečnom dôsledku pri vozidle tohto druhu nikoho nezaujímajú, takže v skratke. Čo je dobré, netreba meniť. Tak by sa dali charakterizovať optické zmeny, ktoré so sebou priniesol facelift. Najmenšie AMG-čko si zachováva svoju pravú tvar - malé, spratné, no zároveň hulvátske a agresívne. Základné ingrediencie teda ostali nezmenené, a už prvý pohľad dáva jasne najavo, ktorá bije. Nie, toto nie je garážový tuning či premotivovaný výplod japonských inžinierov z Hondy, ale do posledného detailu vypimpovaný bodykit, ktorý nielenže neodolateľne vyzerá, ale aj plní dôležitú úlohu v rovine ukážkovej aerodynamiky. Bielo-čierna kombinácia je už síce i na naších cestách statočne otrepaná, snehobielym lakom v kontraste s čiernymi detailami (balík AMG Night), vrátane panoramatickej strechy, či efektnými 18" AMG diskami za ktorými sa nachádzajú 350-milimetrové kotúče s červenými strmeňmi proste nemáte čo pokaziť. Práve naopak, táto mainstreamová špecifikácia sedí 45-ke ako riť na šerbeľ, postrádať už môžeme len čierne kolesá a polep z Edition 1-ky, dodávajúci ešte väčší punc športovosti. Toho má však tento hot-hatch na rozdávanie, keďže tak či onak, má šmrnc, má gule.

Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)

Nepísaným pravidlom dizajnérov odjakživa bolo, že na to, aby nakreslili krásne tvary a preniesli jednotlivé línie do dokonalosti potrebujú veľkú plochu, inými slovami, väčšie autá vyšších tried. Omyl vážení, v prípade najmenšieho medveďa v najsilnejšej verzii im stačila karoséria o rozmeroch 4 367 x 1 780 x 1 417 milimetrov, a výsledok hovorí za všetko. Atraktívny a zároveň jedinečný dizajn vpredu skrášľuje nový nárazník s ešte masívnejšími otvormi, charakteristická áemgéčková maska so zdvojenou lištou a vylepšené svetlá. Tie nielenže decentne zmenili svoj tvar a grafiku, po novom ponúkajú vysokovýkonné full-LED svetlomety aj s adaptívnym asistentom diaľkového svetla. Nad ich účinkom sa nejdem znova rozplývať, stačí ak poviem, že doteraz som nesedel v aute, ktoré robí kvalitnejšie ledky ako Mercedes.

Ďalšie výrazné línie umocňujúce prepracovaný dizajn vystupujú v istých uhloch pohľadov po bokoch karosérie, ktorá smerom vzad vyúsťuje do strešného spojlera. Nie, teraz nemýslím to rozmerné frajerské krídlo, to je už len čerešničkou na torte. A naozaj chutnou! Pri pohľade na koncové partie by som rad upozornil na tri skutočnosti. Prvou sú pomerne svalnaté boky skrývajúce vcelku široký rozchod kolies. Lenže výborná stabilita vozidla nebola docielená len tým. Všimnúť si okrem toho treba aj vskutku masívny difúzor, v rohoch ktorého sú schované dve podlhovasté a vertikálne rozdelené koncovky výfukov. Pointou je, že ani tentokrát nejde iba o estetický prvok. Technici u A 45-ky vsadili v prípade aerodynamiky najmä na perfektné prúdenie vzduchu pod autom, ktoré bolo docielené špecifickým tvarovaním predného nárazníka, zakrytím podvozka i tlmiča výfukov a následne práve oným difúzorom ukončeným netypickou "lištou", ktorá zväčšuje prítlak. No a na záver tu máme koncové svetlá, ktoré vo veľkom interesovali okolie. Čudovať sa tomu vlastne ani nemôžme, aplikácia LED-diód s prepracovanou grafikou proste ihneď zaujme, a to predovšetkým v noci. Človek si až povie, aké detaily dokážu úplne zmeniť dojem z auta a ukradnúť vaše pohľady. Paráda.

Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)

Interiér

Vnútrajšok sa nesie v zásade v niekoľko rokov dobre známom duchu. Väčšinu svojich charakteristických čŕt zdieľa toto AMG-čko s "civilnejšími" verziami, vrátane trojice okrúhlych výduchov klimatizácie uprostred palubnej dosky. Tie sú ale pre vrcholnú verziu v červenej farbe, ktorou je posiaty praktický celý interiér - od prešívania palubovky, volantu cez dvere a sedačky, až po samotné pásy. Tým sekne červena úplne najviac, preto aj tí, ktorí používanie bezpečnostných pásov nemajú priam v obľube, v tomto aute rozhodne zmenia na vec, chvalabohu, názor. Áno, uprostred nechýba  vztyčujúca sa obrazovka multimediálneho systému, familiárne známa ako "tablet". Asi sa už budem opakovať, no ten po facelifte prináša vylepšené a zároveň modernejšie prostredie s prvotriednou grafikou a animáciami, a to mimochodom na displeji s uhlopriečkou až 20,3 cm (8"). Hodnotnejším dojmom po novom vystupujú aj samotné budíky, ktoré sa pýšia upraveným vizuálom ciachovania.

Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)

Nový je aj 3-ramenný multifunkčný volant s plaketou AMG na spodku splošteného venca. Okrem toho, že výborne padne do ruky a vám sa ho nechce pustiť z ruky, nedá mi nepoukázať na istú zaujímavosť. Pozorné oko si hneď všimne, že uprostred, teda v mieste toho správneho držania volantu sa nachádza Alcantara. Ako iste viete, tá je doménou výhradne pravých športových "náčiní" aby sa zamedzilo šmýkaniu rúk. Obdobné riešenie nájdeme aj u azda najväčšej konkurencii, čiže novej RS3-ke. Úsmevné však na tom je, že Audi Alcantarou potiahlo iba vrch venca, čím očividne nabáda ich vodičov držať volant "na Supermana". Žeby súčasť "Starter packu" majiteľov Audi?

Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)

Volič prevodovky s vytlačeným logom divízie AMG ostáva zachovaný na svojom tradičnom mieste v stredovej konzole, zmeny ale evidujeme v prípade nového otočného ovládača jazdných režimov Dynamic Select s možnosťou zvoliť buď Comfort, Sport, Sport+ alebo Individual. Spomedzi plejády technológií na palube spomeniem predovšetkým asistent udržiavania jazdného pruhu, asistent sledovania mŕtveho uhla, aktívny asistent parkovania, aktívny tempomat Distronic Plus, automatickú klimatizáciu Thermatronic či bezkľúčový prístup a štartovanie. Azda jedinou vecou, ktorú by som interiéru, respektíve celému autu ako takému možno vytkol, sú sedačky. Ide síce o kvalitné športovejšie kúsky s dostatočným bočným vedením, takmer identické však môžete mať aj v A 160-ke. Tu by to predsa len chcelo niečo viac. Samozrejme, Mercedes-Benz vám to "niečo" za príplatok zabezpečí, pripravte si vyše 2-tisíc €. Predošlá skúsenosť s AMG Performance škrupinovými sedadlami mi ale dala jasno, a teda pokiaľ sa oplatí za niečo navyše priplatiť, tak v prvom rade za ne. Inak, pokiaľ nemám byť vyslovene hnidopich, tak á-štyridsaťpäťke skutočne nemám zatiaľ čo vytknúť. Zmení to pohľad pod kapotu?

Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)

Motor

Najsilnejší sériovo vyrábaný štvorvalcový motor v osobnom aute na svete! Áno, to je on, toľko milovaný a zároveň nenávidený preplňovaný 2-liter, ktorý napĺňa diskusné kotle, kde internetoví "odborníci" píšu o jeho údajnej nespoľahlivosti a krútia hlavou nad tým, prečo to nie je päť či šesťvalec. Je vám pochuti väčší motor? Ráčte si vybrať, AMG ich má v portfóliu toľko, ako azda nikto iný na svete, na čo ich ale pchať do kompaktného hatchbacku? Okrem toho, naozaj si myslite, že taká renomovaná firma akou je AMG vypusti do obehu niečo nespoľahlivé a následne sa na to ešte aj vlastnoručne podpíše jeho stvoriteľ, keďže aj tu platí filozofia "jeden človek - jeden motor"?! 

Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)

Ak stále pochybujete, možno vás presvedčia následovné údaje. Motor so zdvihovým objemom 1991 cm3 a označením M133 "vychádza" z agregátu M 270 DE 20 AL, ktorý nájdeme vo verzii A 250. Určite si poviete, že technici ho pekne "žmýkali" s úmyslom vydolovať z neho maximum, pravdou ale je, že vyvinutá (v spolupráci s expertmi z F1-ky) bola najprv jeho 45-ková AMG verzia, a až z nej bolo následne odvodené slabšie výkonnostné vyhotovenie, čo je vo svete vcelku neobvyklý akt. 

Jeho konštrukcia počíta s kovanými piestami a kľukovým hriadeľom, s hliníkovým blokom aj hlavou, premenným časovaním sacích a výfukových ventilov, priamým vstrekovaním s tlakom 20 MPa či stenami valcov, ktoré sú potiahnuté špeciálnym materiálom Nanoslide. Litrový výkon možno zaváňa prúserom, vedzte však, že nielen kompresný pomer s v zásade normálnou hodnotou 8,6 : 1 situáciu výrazne upokojuje. Podotknúť ďalej treba, že okrem viacerých komponentov z osemvalcových motorov, vrátane súčasti z SLS-ka, je pohonná jednotka nadštvorcová (piest prechádza dlhšiu dráhu, ako je jeho priemer) s vŕtaním 83 a zdvihom 92 milimetrov, čo sú identické parametre, akými disponuje najnovšia pýcha AMG, elitná 4-litrová V8-čka. Ďalej tu máme špecifické twin-scroll turbo s plniacím tlakom 1,8 bar a 120 000 otáčkami za minútu, čo sú hodnoty monopostov Formule 1. Nechýba osobitný vodný okruh určený pre chladenie turbodúchadla ale aj dvojspojkovej prevodovky. Na záver poteším aj vyznávačov zelene. Agregát sa s naozaj veľkým nadhľadom pozerá na prísne ekologické kritéria, keďže už v roku 2013 spĺňal dokonca emisnú normu Euro 6c, ktorá nadobudne platnosť až v roku 2017. A výsledok? Dobre známý, medzičasom ešte zvýšený, rekordný výkon 280 kW / 381 koní pri 6000 ot./min a krútiaci moment s hodnotou 475 Nm. Klobúčik! 

Jazda

So stlačením magického gombíka si vás dotiahnú pásy a ovalí eufória radosti. Pýtate sa prečo? Štartovanie, najmä to studené, sa slovami opísať jednoducho nedá, verím však, že z priloženého videa ste to pochopili. Pri bežnej, rozumnej pokojnej jazde v režime Comfort, sa snažíte ešte ako tak zapadnúť v dave. Pochopiteľne, túto hru hrať dlho nevydržíte, a tak už po pár kilometroch rozohrávate druhú. Tá sa pre zmenu už ale spolieha na prítomnosť výfukovej sústavy AMG Performance, ktorá tak robí z malého A-čka niečo, čo sa nedá nemilovať. Stačí vám pár ostrých štartov a rýchlych prejazdov, nedajbože v tuneli, a vy máte z tých ohlučujúcich výstrelov pocit, že zadný difúzor vám zhorel od šľahajúcich plameňov. Tie sa samozrejme nekonajú, tri písmena na jeho zadnom ľavoboku nie sú ale svojej povesti absolútne nič dlžné, a tak s vaším previnilím výrazom tváre musíte neraz upokojovať zdesené pohľady zvyšku účastníkov cestnej premávky. "Baby" AMG totiž neuveriteľne rapčí, prdí, strieľa, plieska a vás doslova núti držať motor v spektre 3500 - 4000 ot./min, lebo práve to je teritórium, kde zvuk rezonuje celým autom najviac.  

To ale nie je maximum, keďže pri plne zošliapnutom plynovom pedále sila motora exponenciálne narastá až k méte 6000 ot./min, po ktorej prekonaní sa o slovo prihlási vyšší stupeň, no a samozrejme, tresk! Apropo prevodovka. Tú stvárňuje športová 7-stupňová prevodovka AMG Speedshift DCT fungujúca neuveriteľne rýchlo a presne. Stačí len malý ťukes do pádla pod volantom a ani len neuvoľníte prst, a zo zadu už opäť počuť ďalší pôvabný výstrel. Ba čo viac, vypichnúť treba najmä podraďovanie, kedy dvojspojka háďže medziplyny a teda pri naozaj ostrej jazde podraďuje pri brzdení prisámbohu lepšie ako by ste chceli vy. Toto sa len tak nevidí. Ďalej tu máme pohon všetkých štyroch kolies 4Matic počítajúci s elektrohydraulicky ovládanou lamelovou spojkou, ktorá sa v čase straty trakcie predných kolies počas niekoľkých milisekúnd vzopne a prenesie krútiaci moment v pomere až 50:50 na zadok. Hydraulické čerpadlo je pritom neustále aktívne, čím je reakčná doba podstatne kratšia.

Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)
Mercedes-AMG A 45 4Matic: Super-hatch (Test)

Ak si to teda všetko podčiarkneme a spočítame, sumár je nasledovný. Na takej Pezinskej Babe máte bez ohľadu na počasie postarané o pekný víkend. A to aj počas pracovných dní. Tam je totiž A 45-ka ako doma, neskutočne drží v zákrutách a vy môžete aj vďaka Curve Dynamic Assist-u, ktorý v prípade potreby pribrzďuje zadné vnútorné koleso, rezať zákruty pod plným kotlom aj na miestach, kde sa o tom zadokolkám ani nesnívalo. Pohon "všetkých štyroch" oceníte aj inde. V momente, keď napíšem, že tento Mercedes vystrelí na stovku len za 4,2 sekundy, drvivá väčšina vozidiel na naších cestách vrátane všetkých súčasných hot-hatchov a starších talianských športiakov, ktorých plagáty vám visia nad posteľami, ostanú v smútku. Áno to je on, pre laikov obyčajný, výše 1500-kilogramový kompaktný hatchback, ktorý ich už pri naštartovaní vyvedie z omylu, dokáže na semafóroch pekne potopiť, zatiaľ čo na diaľnici v 250-ke sfúknuť vyzývavejších. Riadenie je ukážkovo presné a pochváliť treba i špičkové tlmiče. Podvozok je pochopiteľne tvrdší, komfort pruženia je lepší ako by ste od takéhoto vozidla čakali, všetko je to ale otázka toho, čo ste ochotný akceptovať. Na koniec údaj o apetíte, po ktorom tu trieli asi každý. Pár zábavných dni na Babe spôsobuje stále prijateľný priemer približne 14 l/100 km, ak ale práve nemáte náladu na šantenie, verte či nie, toto AMG dokaže s prehľadom jazdiť za 7,5 litra.

Záver

Viem, nechal som sa možno uniesť, pre toto auto som to však rád urobil. Mercedes-AMG A 45 je najsilnejší hot-hatch na svete, nenapíšem ale, že je zároveň aj tým najlepším, lebo to by ste ma v diskusii ukameňovali, okrem toho, zďaleka som nevyskúšal všetkých jeho konkurentov. Medzi nimi to nemá najmenšie AMG veru ľahké - 300-koňový Golf R, nový naložený Focus RS, všakovaké špecialitky ikonického Méganu RS, päťvalcová RS3-ka, šesťvalcové M135i, či hajpovaný Civic Type-R a dajme tomu, že aj WRX STI. Spomedzi nich je pekelne výkonné a rýchle, no v konečnom dôsledku aj tak pekelne drahé, a teda uznávam, pokiaľ po ňom vyslovene netúžite, nikdy si ho nevyberiete. Mojím favoritom napriek tomu rozhodne ostane. A viete prečo? Vyššie spomenuté kúsky automobilky dlhé roky cibria niekoľkými generáciami, neustále ich v niečom vylepšujú a učia zo svojich chýb. Affalterbach však ako blesk z jasného neba zoslal doslova super-hatch, ktorý nikdy v minulosti nemal svojho predchodcu, od ktorého by zdedil vzácne skúsenosti a predpoklady. Ale A 45-ka ich má, a to toľko, že ich môže rozdávať a dlhoročné stálice učiť. Je pravda, že v istom uhle pohľadu je jazda s ním možno až príliš dokonalá (hladí vaše nedostatky), no s rukou na srdci neviem, čo podstatné by som tomuto autu s bezkonkurenčnými vlastnosťami motora vyčítal. Je radosť ho vidieť, blaženy úsmev vám vyčarí keď ho počujete naživo, a najväčší pocit šťastia máte za jeho volantom. Presviedčať o tom nikoho nejdem, ak ste ale tieto tri vnemy nezažili na vlastné oči, váš prípadne opačný názor bude irelevantný. Iste, keď napíšm koľko stojí padnete na zadok, 51-tisíc, respektíve 63-tisíc € za tento kúsok je fakt veľa, lenže keď zistíte ako famózne funguje, padnete na zadok tiež. To, že sme v prémiovej triede, čiže v lige prvotriedneho spracovania, najmodernejších technológii, luxusných prvkov a benefitov značky, je už len špička ľadovca. A o tom to je. Kde sa dá darovať oblička?

Domov
Zdieľať
Diskusia