Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Nedeľa 17. 11. 2019 meniny má Klaudia, Deň boja za slobodu a demokraciu

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Zaujímavosti - Ľudia
3
johnnybravo
29. december 2015, 17:42

19 rokov, jeden bicykel a požičaných 100 dolárov. Najväčšiu prepravnú spoločnosť na svete založil odvážny tínedžer

Aj v roku 1907 si mladí ľudia dokázali plniť svoje podnikateľské sny.

johnnybravo
29. december 2015, 17:42
19 rokov, jeden bicykel a požičaných 100 dolárov. Najväčšiu prepravnú spoločnosť na svete založil odvážny tínedžer
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
3
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Ak si niekedy potreboval doručiť svoju zásielku cez celé Slovensko, alebo si ju chcel poslať na druhý koniec sveta, musel si sa najskôr informovať o tom, ktorá prepravná služba by bola schopná splniť všetko to, čo si vyžadoval. V posledných desaťročiach začal rásť dopyt zo strany zákazníkov po tom, aby boli ich balíky doručené v čo najkratšom čase, a tak začali vznikať nové a nové prepravné spoločnosti. Mnohé postupom času pohltili svojich konkurentov a začali si vytvárať mohutnú klientelu medzi najväčšími firmami po celom svete, avšak spoločnosť United Parcel Service, ktorú asi poznáš najmä pod skratkou UPS, doručuje balíky svojim zákazníkom už celé storočie, konkrétne 108 rokov, a nezdá sa nám, že by to mala blízka budúcnosť výrazne zmeniť.

 

Možno sa sám seba pýtaš, prečo by mal človeka zaujímať článok o prepravnej spoločnosti, ale my tentoraz nebudeme rozprávať o súčasnej prevádzke a nekonečných prepravných možnostiach, ktoré UPS ponúka. Má síce vlastnú leteckú spoločnosť a jej hnedé autá sa počas rokov zapísali do pamäte azda každému, kto ich kedy videl, avšak nás bude zaujímať najmä jej založenie a história. UPS vznikla už 28. augusta roku 1907 a v tom čase sa ešte nemohla chváliť svojím súčasným názvom.

 

James Casey (vľavo) sediaci v kancelárii

19 rokov, jeden bicykel a požičaných 100 dolárov. Najväčšiu prepravnú spoločnosť na svete založil odvážny tínedžer

 

Keď Refresher navštevuješ už dlhší čas, určite si si všimol aj desiatky článkov, v ktorých sme sa venovali mladým ambicióznym ľuďom, ktorých vek nezastavil pred tým, aby si začali plniť svoje podnikateľské sny. Veril by si však tomu, že rovnaký koncept mladého človeka nasledujúceho svoje sny sa dá aplikovať aj na príbeh 19-ročného Jamesa Caseyho, ktorý spoločne s kamarátom v roku 1907 zobral nápad založiť vlastnú prepravnú spoločnosť vážne, aj keď už v tom čase existovala silná konkurencia. Z toho vyplýva, že UPS nepatrí medzi tie úplne najstaršie prepravné spoločnosti, ale zaujímavo môže vyznieť fakt, že jej založenie prišlo ešte o šesť rokov pred tým, než americká pošta začala zákazníkom ponúkať možnosť doručovania balíkov. James teda vymyslel názov American Messenger Company, ale pri zakladaní spoločnosti narazil na niekoľko problémov. Vykašľal sa síce na konkurenciu v oblasti amerického mesta Seattle, odkiaľ aj on samotný pochádzal, a hľadal spôsoby na to, ako by mohol získať peniaze potrebné na založenie spoločnosti. Nakoniec sa mu podarilo požičať si 100 dolárov (čo by dnes bolo viac ako 2500 dolárov) od jedného kamaráta a už mu nič nestálo v ceste, aby založil AMC, z ktorej sa o pár desaťročí neskôr stala najväčšia doručovacia spoločnosť na svete.

 

Prvotné fungovanie spoločnosti nebolo jednoduché. James s kamarátom Claudom Ryanom spravovali svoj nový podnikateľský plán z jednoducho zariadenej pivnice svojho domu a spočiatku si najali niekoľkých kamarátov, ktorí pracovali ako kuriéri. Časy to boli ťažké a keďže automobily v tej dobe ešte neboli rozšírené tak, ako tomu je dnes, väčšina zásielok musela byť doručená po vlastných nohách či na bicykli. Veľké množstvo ľudí z ich okolia 19-ročným tínedžerom neverili, že by vôbec mohli šéfovať spoločnosti, ale po pár týždňoch zisťovali, že sa chlapcom pomaly začína dariť. Ich podnikateľský plán bol totiž založený na tom, že boli schopní zásielky doručovať takmer v akúkoľvek hodinu a iba vo výnimočných prípadoch sa im stávalo, že meškali či zásielku nedoručili. Keďže v prvých rokoch 20. storočia neexistovali technológie ako telefóny či internet, ľudia nechávali po chlapcoch posielať aj dôležité správy, jedlá z reštaurácií či dokonca batožinu. A im to vôbec neprekážalo.

 

19 rokov, jeden bicykel a požičaných 100 dolárov. Najväčšiu prepravnú spoločnosť na svete založil odvážny tínedžer

 

Nasledujúce roky sa iba ukazovalo, že ich plán bude fungovať. Aj keď o doručovanie správ ľudia už vďaka rastúcej popularite automobilov nemali záujem, chlapci sa preorientovali na spoluprácu s väčšími obchodmi, ktoré potrebovali doručovať balíky ako na bežiacom páse. O trošku neskôr si stále AMC zadovážilo svoj prvý doručovateľský automobil a keď sa v triedení balíkov začala využívať konsolidovaná preprava, čo znamenalo, že kuriéri boli priradení na špecifické oblasti a niesli si so sebou všetky balíky smerujúce práve tam, biznis potešiteľne rástol. Pomohla tomu aj americká pošta, ktorá sa zopár rokov spoliehala na AMC s doručovaním rozmernejších a expresnejších balíkov v oblasti amerického Seattlu.

 

Meno sa zmenilo na Merchants Parcel Delivery a to platilo až do roku 1919, kedy konečne prišiel názov United Parcel Service, ktorý koniec koncov spoločnosť používa až dodnes. V rovnakom roku, ešte pred zmenou mena, vtedy už mladí muži zahájili expandovanie do ďalších amerických štátov a nakoniec prebrali aj jednu spoločnosť z Los Angeles, ktorá zobrala doručovanie balíkov inovatívnejšie a zákazníkom ponúkala napríklad aj automatické vyzdvihnutia balíkov každučký deň, možnosť vrátiť balíky odosielateľovi, keď ich nebolo možné doručiť, alebo viacnásobné pokusy o úspešné doručenie. A keď sa v roku 1924 v spoločnosti UPS objavil bežiaci pás schopný triediť balíky oveľa efektívnejšie a rýchlejšie, o úspešnej budúcnosti spoločnosti bolo azda rozhodnuté.

 

Postupom rokov potom automobily na dlhých cestách nahradili lietadlá, UPS takmer každým rokov expandovalo do ďalších a ďalších krajín, až sa z neho stala najväčšia doručovateľská spoločnosť na svete. Jej modernejšia história už nie je až taká fascinujúca, ako fakt, že za jej vznikom stál tínedžer s požičanými peniazmi, ale aj príbeh Jamesa Caseyho, ktorý mimochodom v roku 1983 zomrel, svedčí o tom, že svet je plný príležitostí a jediné, čo potrebuješ, je chytiť sa aspoň jednej z nich. A nevadí ani to, že nemáš ešte ani 20 rokov.

Ohodnoť článok
2
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.