7. december 2015, 19:25

Jessica Jones od Marvelu a Netflixu nás vezme na temnú exkurziu do duše superhrdinky (Recenzia)

Netflix momentálne hrá seriálovú 1. ligu, Jessica Jones našťastie nie je výnimkou.

Peter L.
7. december 2015, 19:25

15

Ako by ste sa cítili, keby ste boli vo vlastnom tele, uvedomujúc si vlastné myšlienky, no slová vychádzajúce z vašich úst by neboli v skutočnosti vaše? Ruky by konali nie na základe impulzov vychádzajúcich z vlastného mozgu, ale z vôle vyslovenej niekym iným? Jessica Jones si nič také predstavovať nemusela. Po dobu roka sa deň čo deň budila, rozprávala a konala tak, ako jej bolo prikázané. Mozog mala v klietke, od ktorej mala kľúč len jediná osoba - muž, ktorý si sám hovoril Kilgrave. Odvtedy už ale prešla nejaká doba a Jessicu v úvode seriálu zastihneme pri práci. Venuje sa profesii súkromného detektíva, je impulzívna, aktívna alkoholička, ľudí si k telu veľmi nepúšťa a... má superschopnosti. Nenarodila sa s nimi, bola nimi obdarovaná po nehode, ktorá stála život celú jej rodinu. Ak práve teraz odrádzam všetkých komiksových hejterov, ešte neodchádzajte. Táto show nie je o superhrdinke zachraňjúcej svet pred bezprecedentnou hrozbou prichádzajúcou z vesmíru. Je to veľmi osobný príbeh ženy, ktorá prežila obrovskú traumu a snaží sa pohnúť ďalej. Situácia jej to však nedovoľuje a minulosť ju začína doháňať.

Najsilnejšiu oporu má serial v hercoch. Pamätám si na moment, keď bolo oznámené, že Krysten Ritter prepožičia svoju tvár tejto síce menej známej, no zato zaujímavej postave. Internetoví hejteri a komiksoví všeznalci boli okamžite v sedle. Po zhliadnutí show však nemôžem byť spokojnejší. Pózu alkoholičky trpiacej post-traumatickým syndrómom odháňajúcu od seba všetko živé v rámci svojho obranného mechanizmu má Krysten v sebe. Napriek tomu, že som herečku videl v Breaking Bad, alebo v jednej či dvoch epizódach Don’t Trust The Bitch in Apartment 23, som si po chvíli jej tvár už nedokázal spojiť s nikým iným než s Jessicou. Dovolím si ísť až tak ďaleko, že napriek žánrovosti seriálu je jej výkon hodný minimálne nominácie na Emmy. Zásahom do čierneho bola aj analýza jej postavenia v spoločnosti čoby osoby „obdarovanej“ superschopnosťami. Show túto problematiku adresovala s civilnosťou, akú som ešte doteraz nevidel a Jessica nám ukázala, že byť výnimočným nie je vždy dar.

David Tennant stvárňujúci Kilgrava je kapitola sama o sebe. Herec, ktorý bol doteraz známy najmä vďaka stelesneniu jednej z inkarnácií Doctora Who, dokázal pre mnohých divákov neznámej postavy urobiť jedného z najlepších zloduchov, akých sme tento rok mohli (nielen na televíznych obrazovkách) vidieť. V úvodných epizódach je prítomný len vo forme akéhosi fantóma v Jessicinom podvedomí. V prvej scéne, v ktorej sa postava fyzicky objaví, sledujeme využitie jeho schopností. Tieto dve minúty nám postačia na to, aby sme dokonale vedeli, s akým charakterom budeme mať do činenia. Budete ho nenávidieť, no zároveň milovať každú sekundu s ním na obrazovke. Nie je to gangster alebo muž túžiaci po moci. Je to chlap, ktorý je zvyknutý na to, že vždy dostane to, čo chce a nedokáže sa vyrovnať, ak to nemá. V tomto prípade je to Jessica, ktorá sa z jeho moci už raz dokázala vymaniť. Teraz je Kilgrave späť a buď ju opäť dostane, alebo sa postará o to, aby ju nemal nik.

Z príbehov týchto dvoch postáv pozostáva kostra deja, na ktorú sa ale nabaľujú aj o nič menej zaujímavé príbehy vedľajších postáv, z ktorých až na jednu výnimku sú všetky zvládnuté výborne. Či už ide o Jessicinu nevlastnú sestru Trish, s ktorou si s našou hlavnou hrdinkou hľadajú cestu k sebe, advokátku Jeri (Carrie-Anne Moss), prechádzajúcu si drsným rozvodom alebo narkomana Malcolma, každá z týchto postáv je dostatočne zaujímavá na to, aby ste im naozaj venovali pozornosť a chceli vedieť, čo sa s nimi stane. Jedinú výnimku z môjho pohľadu tvorí seržant Simpson. Ten fungoval dobre ako rozptýlenie pre Trish, no všetko stroskotalo, keď sa mu scenáristi snažili dať väčšiu úlohu, než by si zaslúžil.

Špeciálne miesto si zaslúži Luke Cage, ktorému svoju tvár prepožičal Mike Colter. Ide o ďalšiu postavu z komiksového vesmíru Marvelu obdarovanú supersilou a oceľovou kožou. Je výsledkom podobného experimentu, ako toho, ktorý pretvoril Steve Rogersa na Captaina Americu. Ako v komikse, tak aj v seriáli je Jessiciným milencom. Mike Colter sa tejto úlohy zhostil brilantne. Nie je to len jeho fyzická dominancia kedykoľvek je na scéne, ale aj jeho osobný život a minulosť. Tá je spätá s tou Jessicinou aj napriek tomu, že sa stretnú až v priebehu seriálu. Takisto ako Krysten, aj Mike dokázal zahrať zlomenú a minulosťou poznačenú postavu s bravúrou. Jeho samostatný seriál, ktorý sa momentálne natáča v uliciach New Yorku, uvidíme na Netflixe ako ďalší v poradí v priebehu budúceho roka a ja sa už neviem dočkať, ako sa o tejto postave dozviem viac.

Po scenáristickej stránke nie je veľmi čo vytknúť, konanie postáv a dejové linky pôsobili veľmi prirodzene. Obzvlášť ma prekvapilo vykreslenie charakteru hlavnej hrdinky, respektíve anti-hrdinky. Svojim drsným postojom, chladnými odvrknutiami či neustálym sliedením po kvapke alkoholu vo svojej kancelárii mohla jej postava veľmi skoro upadnúť v divácku nemilosť. Jej postava sa počas deja nevyvíja a na konci je skoro presne taká istá, ako na začiatku. Jej chovanie je však výsledným produktom minulosti, ktorú sledujeme počas flashbackov a presne to je miesto, kde sledujeme jej vývoj od rebelantskej teenagerky až po obdobie, ktoré strávila s Killgraveom. Pomocou týchto spomienok si divák vie bez väčších problémov prepojiť jej súčasné chovanie a jej motivácie, vďaka čomu Jessica nestráca svoje čaro. Čo by som si ale prial, by bolo nahustenie deja do menej epizód. Niektoré časti uprostred série boli totiž veľmi rozťahané a myslím si, že by skrátenie o jednu epizódu dej zdynamizovalo.

Porovnaniu s Daredevilom sa seriál pravdepodobne nevyhne, keďže za ním stojí rovnaká produkčná spoločnosť. Ja by som ich ale do spoločného vreca nehádzal. Ide totiž o veľmi odlišné projekty. Je pravda, že aj v Daredevilovi sme sa o Mattovi Murdockovi dozvedeli pravdepodobne všetko, čo sme mohli, no seriál bol viac postavený na akcii a bojových scénach, ako tomu je tu. Jessica neovláda žiadne bojové umenie, je iba silná barová bitkárka. Sila tohto seriálu tkvie vo vykreslení osobnej bolesti obete „znásilnenia“, jej vyrovnávaním sa s minulosťou a snahou dostať sa cez to. Show je miestami pomalšia, než by sa patrilo, no beztak jej vo všeobecnosti pomalé tempo sedí. K tomu si prirátajte uhrančivého záporáka, ktorého postava by mala byť spolu s Kingpinom vzorom pre scenáristov tvoriacich záporné postavy pre filmové projekty Marvelu a dostanete solídnych 8.5/10.

0/10
1