Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Štvrtok 12. 12. 2019 meniny má Otília

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Zaujímavosti - Miesta
14
johnnybravo
26. november 2015, 16:58

Black Friday: Mohutné zľavy či zranení nakupujúci prichádzajú aj tento rok

Zopár zaujímavých informácií o tom, čo to ten Black Friday vlastne je.

johnnybravo
26. november 2015, 16:58
Black Friday: Mohutné zľavy či zranení nakupujúci prichádzajú aj tento rok
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
14
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Rok sa s rokom stretol a najmä obyvatelia Spojených štátov sa už nemôžu dočkať Vďakyvzdania. Sviatok, ktorý na Slovensku nemá takmer žiadne korene, sa už tradične oslavuje na štvrtý štvrtok v mesiaci november a nielen Američania, ale napríklad aj Kanaďania, kde sa zase oslavuje v októbri, ďakujú najmä Bohu za to, že sa im podarilo prežiť ďalší neľahký rok. O histórii Dňa vďakyvzdania by sme sa mohli rozpisovať na niekoľko strán, ale nás v tejto chvíli zaujíma deň, ktorý už tradične prichádza o 24 hodín neskôr. Určite si už o ňom počul. Volá sa Black Friday a nasleduje, ako názov napovedá, v piatok po Dni vďakyvzdania.

 

Jeho neoficiálne začiatky siahajú ešte do konca 19. a celého 20. storočia, keď sa v piatok po Dni vďakyvzdania konali honosné oslavy v uliciach miest. Ľudia však nielenže odovzdávali vďaku za úspešný rok, ale tešili sa aj na záver osláv, pretože sa vždy odniekiaľ vynoril americký Santa Claus. Práve prvé vystúpenie Santu pre mnohých znamenalo, že sa oficiálne môžu začať tešiť na prichádzajúce Vianoce a keďže už pred desiatkami rokov chceli veľké obchodné domy získavať čoraz viac zákazníkov, stávali sa hrdými sponzormi piatkových osláv. Medzi najznámejšie obchodné reťazce oslavujúce v piatkový deň sa zaraďuje najmä Macy’s, ktorého tradícia začala ešte v roku 1924 a odvtedy sa každoročne koná v New York City.

 

Black Friday: Mohutné zľavy či zranení nakupujúci prichádzajú aj tento rokfoto: ibtimes

 

Black Friday, alebo po našom Čierny piatok, sa postupom času stával symbolom amerického konzumného spôsobu života. Existuje niekoľko teórií o tom, ako vlastne vzniklo jeho pomenovanie a väčšina ľudí verí, že názov pochádza z amerického mesta Philadelphia, kde obyvatelia začali používať prívlastok „black“ na označenie hrôzostrašnej dopravnej situácie vo svojom meste. Natešení ľudia navštevovali priateľov či rodiny a nezáležalo na tom, či v autách alebo po vlastných nohách. Philadelphia sa rýchlo zaplavila chodcami a vodičmi a jednoducho sa nebolo kam pohnúť.

 

Na začiatku nového milénia sa Black Friday začal označovať ako začiatok vianočnej nákupnej horúčky. Keďže veľký počet pracujúcich dostáva na Deň vďakyvzdania, nasledujúci piatok a víkend voľno v zamestnaní, je jasné, že sa zvyšuje počet zákazníkov bažiacich po obrovských zľavách. Bohužiaľ, ak človek pracuje vo veľkom obchodnom dome alebo predajni, na Čierny piatok sa pravdepodobne teší asi najmenej zo všetkých. Môžeme za tým hľadať niekoľko základných dôvodov. Určite si vieš predstaviť, koľko ľudí sa vo veľkých svetových metropolách dokáže nazbierať napríklad pred predajňami spoločnosti Apple, keď sa chystá predajná premiéra nového iPhonu. Rady siahajú niekoľko desiatok až stoviek metrov ďalej od vstupu do obchodu, ale ľudia väčšinou pokojne stoja a sedia, pretože vedia, že sa ujde snáď všetkým z nich. Mentalita ľudí počas Black Friday sa ale diametrálne odlišuje. Veľký počet zľavnených produktov zvyčajne býva limitovaný, a tak to v praxi znamená, že kto prvý príde, ten prvý berie.

 

S touto atmosférou najväčšieho amerického nákupného sviatku súvisia aj smutné fakty hovoriace o tom, koľko ľudí sa na Black Friday zraní či dokonca zahynie. Na počesť mŕtvych a zranených, ktorí prišli o život, alebo sa zranili, v súvislosti s nakupovaním na Black Friday, dokonca vznikla aj stránka s názvom blackfridaydeathcount, ktorá každý rok pozorne sleduje, čo sa v USA deje a informácie dopĺňa. Podľa jej čísel si zatiaľ nákupný sviatok vyžiadal 7 obetí na životoch a až 98 zranení, ku ktorým však takmer s istotou tento rok pribudnú aj ďalší nakupujúci. Za najčastejší dôvod zranení by sa dalo označiť nepremýšľanie ľudí s túžbou nakúpiť za lacno. Pravidelne sa pred vchodmi do obchodov na seba nahrnú stovky ľudí a potom stačí iba jeden zlý pohyb, aby sa niekto pošmykol, padol pod nohy rozbesneným ľuďom a utŕžil zranenia. Len pre zaujímavosť takto v posledných rokoch zomreli traja ľudia zo spomínaných 7.

 

Black Friday: Mohutné zľavy či zranení nakupujúci prichádzajú aj tento rokfoto: youtube

 

Zvyšujúci sa záujem ľudí o lacné nakupovanie dokonca prinútil mnohých obchodníkov otvoriť svoje obchody oveľa skôr, než to v minulosti bývalo zvykom. Pred desiatimi rokmi sa nákupné šialenstvo väčšinou začínalo o šiestej hodine ráno, ale postupom času sa z hodín uberalo, až sa nakoniec otvára rovno o polnoci. Posledné roky znamenali nielen niekoľko podstatných zmien v štýle nakupovania, ale aj neodškriepiteľnú stratu dôležitosti tohto nákupného sviatku. Obchodníci začali svoje prevádzky otvárať už radšej priamo na Deň vďakyvzdania a mnohí ľudia sa radšej rozhodnú využiť o niečo menšie zľavy, ale bezpečne sa dostať domov a osláviť sviatok po boku svojej rodiny, ako sa večer teplo obliecť a stráviť nasledujúce hodiny v obkolesení spotených tiel, len aby kúpili televízor za o 300 dolárov menšiu cenu.

Popularitu si každý rok získava aj nakupovanie počas Čierneho piatku prostredníctvom internetu, pri ktorom prakticky odpadáva potreba tlačiť sa niekam. Väčšinou sú síce ponuky na internete časovo obmedzené, ale podľa nás je stále rozumnejšie nakúpiť za niekoľko sekúnd pomocou zopár klikov, ako keby mal človek stráviť noc na karimatke pred obchodným centrom.

 

Black Friday nás čaká už zajtra, ale aj v tejto chvíli by si na internete narazil na mnoho zaujímavých zliav. Americký nákupný sviatok si v posledných rokov osvojilo dokonca viacero slovenských predajcov, a tak svojou troškou môžeš prispieť aj ty, či už osobne alebo na internete. Na Slovensku to našťastie ešte nevyzerá tak, ako v USA, a preto môžeš aj ty bez ujmy na zdraví domov odchádzať s mohutne zlacneným televízorom či práčkou.   

 

Na záver video zobrazujúce chaos sprevádzajúci Black Friday

Ohodnoť článok
1
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.