27. októbra 2015, 21:04

Dokáže ještě šestý díl Paranormal Activity vůbec vyděsit diváky, nebo se ukoušete nudou? (Recenze)

V pořadí už šesté pokračování známé série Paranormal Activity dorazilo do kin. Dokázali tvůrci sérii oživit?

Asi málokterý fanoušek hororu nikdy neslyšel o nekonečně dlouhé sérii Paranormal Activity. Většina z nich nad touto řadou jen mávne rukou a suše konstatuje, že už první díl byl nuda a další a další pokračování jsou jen zbytečnou agónií nebo honbou za penězi. Pochopitelně tak můžu soudit jen z ohlasu přátel a internetových diskuzí, avšak něco pravdy na tom bude. Ano, první díl byl velmi originálním oživením found footage formátu a mě osobně, i přes negativní ohlasy kritiků, se poměrně i zamlouval. Netradiční nápad se snímáním rodiny pomocí kamer různě rozmístěných po domě se jevil jako dobrá sázka, která poměrně i vyšla. Pravdou je, že už jednička byla poměrně utahaným snímkem a trvalo půlku stopáže, než se tam začalo dít něco opravdového. Některé to mohlo napínat a přikovat do sedaček, avšak valná většina spíš po počátečním nadšení upadla k unuděnému ujídání popcornu a sledování hodinek. Dobře, dá se přežít. Avšak přišel další díl, který vycházel z naprosto totožného konceptu a co je horší, následovala ho další trojice pokračování, u nichž se nic nezměnilo

A nyní mám tu čest vám představit v pořadí již šestý díl, který přišel do kin s podtitulem The Ghost Dimension. Zatím poslední epizodu pokračování si vzal na paškál Gregory Plotkin. Pokud se ptáte, kdo to je, ptáte se správně, protože se jedná o režijní debut tohoto chlápka. Už to, že od projektu dali zkušení ruce pryč a vsadilo se na mladou krev, hovoří o značné nejistotě z výsledku. Režisérovi dodali do ruky scénář dokonce čtyři lidé, kteří museli opravdu dát hlavy dohromady, aby stvořili tak skvělý scénář

Co se týče příběhové složky, tak není příliš o čem se rozepisovat. Jsme svědky nastěhování se rodinky do divákům Paranormal Activity již dobře známého domu. Otec rodiny, herní vývojář Ryan (Chris J. Murray) se do obávaného domu nastěhuje se svojí ženou Emily (Brit Shaw), šestiletou dcerkou Leilou (Ivy George) a svým poněkud neschopným bratrem Mikem (Dan Gill). Bratři naleznou v domě krabici, v níž jsou naskládány videokazety od předchozích majitelů. Na těch je natočený jakýsi rituál s dvojicí holčiček, které si říkají Katie a Kristi (fanoušci předchozích dílu zpozorněli). A postupem času se zápletka trošku rozhýbe, holčičky na dvacet let starém videu totiž začnou reagovat na to, co se v domě děje nyní. Otec rodiny pak ještě nalezne videokameru, která je upravena jakýmsi zvláštním způsobem. Postupem času zjistí, že videorekordér dokáže zachytit i přítomnost bytostí z jiných sfér, které jsou na kameře viditelné v podobě poletujících částeček nebo jakési černočerné hmoty. Co pak následuje, si už jistě dokážete bez problému domyslet.

Hned úvodní scéna vtáhla diváka pořádně do děje, a i když jsem vcházel do kinosálu absolutně bez očekávání, trošku mě to nabudilo a těšil jsem se, co si pro nás tvůrci připravili. Ovšem, po poměrně akčním úvodu přišly titulky a začal samotný příběh, který se ovšem rozjížděl po velmi krátkých krůčcích. Takhle diváka vtáhnout a pak zase vhodit zpátky do nudného a předvídatelného „budování atmosféry“, je krok vedle. Navíc krátkost stopáže si něco takového nežádá a není možné čekat 60 z 80 minut na to, kdy se konečně začne něco dít. Absolutní dějová plytkost, kdy je všem jasné, že tohle je jenom omáčka, aby si tvůrci zdůvodnili počet lekaček, také moc nepotěší.

Už klasicky trailery slibovaly ledasco a dopadlo to úplně opačně. Pokud si chcete užít horor ve 3D zpracování, budiž, ale proboha, found footage ve 3D? Každopádně i tak není příliš o co stát. Lekaček byste napočítali několik, ale těch, které vás opravdu překvapí, je jenom absolutní minimum. Paradoxně mě nejvíce vylekal hozený míč do objektivu kamery. A jak jsem tak pro sebe přemítal, tak nevím, co bych vlastně na snímku vyzdvihl. Nudné a zbytečné natahování napětí, plytký a předvídatelný průběh děje, nezajímavé herecké výkony, absence výraznějšího hudebního doprovodu a tak dále. Mohl bych pokračovat, ale výsledek je vám už dopředu známý. Paranormal Activity není dobrý film ani napošesté a pravděpodobně tomu nebude ani napodvacáté. Pokus o 3D zpracování a nalákání tak diváků na originální zážitek byl dobrý tah, bohužel však nijak významný a v rámci žánru dokonce trapný

V porovnání s předchozími díly jde o jistý posun vpřed, avšak žádný skok nebo překvapení, které by předznamenalo opětovný vzestup série. Fanoušci ocení odkazy k předchozím dílům a obyčejní diváci jednu, dvě lekačky. Jinak i šesté pokračování je v konečném součtu špatný film, který kráčí v šlépějích předvídatelnosti, a i když se tvůrci pokusili o některé inovace, většina scén i tak působí směšně, a pokud nechcete ztrácet svůj drahocenný čas, běžte na něco jiného. S přihlédnutím ke kvalitě předchozích dílů jde o malý posun a ideální čas celou sérii zakončit. S přimhouřenýma očima a ohlédnutím za (ne)kvalitou předešlých filmů udělím 3/10.

0/10