27. október 2015, 12:27

Bradley Cooper nám predstaví kulinársku lahôdku, no je naozaj Dokonalý šéf? (Recenzia)

Uvarilo kvalitné herecké obsadenie kvalitný pokrm pre stále hladnejšieho diváka?

Miroslav K.
27. október 2015, 12:27

7

Milujem jedlo (a že je to na mne aj poriadne vidieť) a povedzme si úprimne, kto z nás nie? Filmy s kuchárskou tematikou si v poslednej dobe nachádzajú pomerne často cestu do kinosál, veď len minulý rok sme mohli zájsť na snímky Láska na kari, kde sme sledovali Helen Mirren ako majiteľku nóbl reštaurácie, ktorá nedokáže zniesť fakt, že rovno cez ulicu si otvorila svoj podnik svojrázna, no talentovaná indická rodina, a Chef. Práve druhá menovaná zaujala hlavne novým a pútavým konceptom, o ktorý sa postaral Jon Favreau nielen ako herec v hlavnej úlohe, ale aj ako scenárista a režisér (toto remeslo mu nie je cudzie, postaral sa o prvé dva diely Iron Mana). Aktuálne sa do kín dostala komediálna dráma Burnt s Bradleym Cooperom, ktorú u nás hľadajte pod názvom Dokonalý šéf. Tá vsádza na klasický príbeh z reštaurácie, ktorý režisér John Wells dochutil novými prvkami. No a ako to v konečnom dôsledku dopadlo?

Šéfkuchár Adam Jones (Bradley Cooper) mal všetko, po čom len človek v jeho obore mohol túžiť. Dve Michelinské hviezdy z neho urobili postrach parížskych reštaurácií a úspech, ktorý mu zatienil oči, mu dodával pocit, že mu patrí celý svet. Vždy robil veci po svojom a jediné, čo ho zaujímalo, bola dokonalá explózia chutí na tanieri. Postupne ale začal holdovať na závislostiach všetkého druhu od alkoholu, cez ženy až po drogy a tak bolo len otázkou času, kedy sa mu všetko zrúti ako domček z karát. Teraz, po niekoľkých rokoch tvrdého odvykania svojským spôsobom prichádza do Londýna za svojimi starými známymi s jasným cieľom - otvoriť si vlastnú reštauráciu s tými najlepšími pracovníkmi a získať nedosiahnuteľnú tretiu Michelinskú hviezdu.

Musím uznať, že Bradley má za sebou pomerne úspešný herecký rok. Hneď v januári ho Akadémia odmenila nomináciou (už treťou za sebou) za úlohu Chrisa Kylea a.k.a. Amerického snipera, potom nasledovalo oživenie snímky Limitless, no tentokrát v seriálovej podobe, momentálne sa rozbiehajú prípravy na Guardians of the Galaxy 2 a v neposlednej rade podal výborný výkon vo svojej typickej polohe aj v tejto kuchárskej dráme. Úloha „bad boy“ šéfkuchára mu perfektne sadla, koniec koncov, podobnú už stvárnil v roku 2005 v seriáli Kitchen Confidential. Jeho Adama Jonesa mu jednoducho veríte, poloha sarkastického, výbušného, no minulosťou zničeného experta (ako šablónu si predstavte Hugha Laurieho v roli Dr. Housea) v kuchyni si vás získa už od začiatku. Postupne a vyvážene vám servíruje dôležité okamihy svojho života, ktoré ho formovali do podoby, v akej ho môžeme vidieť v príbehu.

Preto je menším sklamaním, že niektoré postavy, na ktoré lákali ako trailery, tak aj plagáty, nedostali dostatočné množstvo priestoru na úplné predstavenie a rozvinutie svojho charakteru (napríklad taký Omar Sy toho naozaj veľa nenahral) a niektoré sa objavili na tak krátku chvíľku, že nazvať to cameom by asi bolo príliš (viď. Uma Thurman, či Alicia Vikander), no reklama je jednoducho reklama. Pochváliť musím Matthewa Rhysa, ktorý sa postaral o vhodný kuchársky protipól Cooperovi. Ten je klasickým salierovsko-mozartovským bojom o to, kto je lepší. No skutočne ide o to, alebo o výsledný odkaz?

Neviem síce čím to je, no aj napriek tomu, že režisér John Wells má na svojom konte len množstvo scenárov k seriálom a tri režisérske počiny (z nich spomeňme August: Osage County), dokáže do svojich filmov pritiahnuť tie najjagavejšie hollywoodske hviezdy. V každom prípade sa mu to podarilo aj teraz, pričom celý ansámbel zorganizoval celkom obstojne. Zo scenára Stevena Knighta (chystá World War Z 2) vyťažil maximum, dokázal diváka vtiahnuť do deja, prinútil ho fandiť Jonesovi a cítiť to, čo cíti on. Komediálnych prvkov naozaj nehľadajte veľa, no keď už prídu, naozaj stoja za to a príjemne odľahčujú inak realistickú drámu. K tomu pridajme skvelú kameru Adriana Goldmana, vďaka ktorému dostáva príprava a servírovanie jedla na striebornom plátne úplne nový rozmer a normálne máte chuť siahnuť po niektorom z jedál.

Samozrejme, nečakajte blockbuster (ani komédiu, ide viac o drámu), ale príjemnú oddychovku v kine, na ktorú má asi každý fanúšik filmu právo, keďže už čoskoro sa roztočí celý kolotoč ság a komiksoviek (naozaj som sa tešil, že konečne nebudem aspoň chvíľku myslieť na Star Wars, no, samozrejme, som pred premietaním filmu dostal trailer a narážkam sa nevyhol dokonca ani samotný film). Príbeh začína pomerne rýchlym spádom udalostí a aj keď už približne viete, čo bude nasledovať, stále vás niečo dokáže prekvapiť. Zaručujem vám ale, že sa môžete tešiť sa kulinársky orgazmus najvyššieho kalibru (snáď vám nemusím hovoriť, že vstupovať do kinosály nenajedený je samovražda) ochutený kvalitným hereckým obsadením podľa škatuľkového námetu receptu so štipkou originálnych prísad od samotného režiséra servírovaný kvalitným vizuálom. Netvrdím, že snímka bude ovešaná nomináciami a nemá aj svoje muchy, napríklad nedotiahnuté vedľajšie príbehy, ktoré si určite zaslúžili viac priestoru (napríklad vymáhači z Paríža). Filmu ale nechýba ten efekt úplného wow-prekvapenia či miestami príliš realistické scény, po ktorých na tie muchy aj zabudnete a budete sa sústrediť len na plátno a utieranie slín. Bradley Cooper určite nie je dokonalý šéf, ale je to beštia... ktorá robí výborné narodeninové torty. 7,5/10

0/10
0