Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Štvrtok 12. 12. 2019 meniny má Otília

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Zaujímavosti
12
Michal Kovačik
16. október 2015, 9:36

Volal sa Boss, Hugo Boss. Za slávnym menom sa skrýva dvorný krajčír nacistov

Temná história svetovej značky.

Michal Kovačik
16. október 2015, 9:36
Volal sa Boss, Hugo Boss. Za slávnym menom sa skrýva dvorný krajčír nacistov
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
12
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Značka Hugo Boss je dnes už synonymom kvality. Patrí medzi najväčších žralokov v oceáne módneho priemyslu. Hugo Boss o pár rokov oslávi okrúhle narodeniny - sto rokov od svojho založenia. Za tento čas sa z malej krajčírskej dielne stala módna superveľmoc. Firma, ktorá sídli v Metzingene na juhu Nemecka má však aj čierne etapy svojich dejín. Medzi ne patrila hlavne práca pre vojnovú mašinériu počas obdobia nacistickej diktatúry.

 

Ťažké začiatky

Volal sa Boss, Hugo Boss. Za slávnym menom sa skrýva dvorný krajčír nacistov

 

Firmu založil v roku 1923 Hugo Ferdinand Boss. Krajčír, ktorý sa snažil preraziť na miestnom trhu v Metzingene. Jeho obleky pre pánov vynikali kvalitou strihu, inovatívnymi metódami, ale tiež zaujímavým dizajnom. Firma sa začala postupne presadzovať a expandovať aj za hranice mesta. O šikovnom krajčírovi sa postupne dozvedali aj zo širokého okolia a Hugo Boss sa v tom čase nemohol sťažovať na nedostatok práce. Zaujímavé je, že sa mu darilo aj napriek enormným hospodárskym problémom, do ktorých sa Nemecko po prehratej vojne dostalo. Problémy však prišli začiatkom tridsiatych rokov, keď vo svete naplno prepukla hospodárska kríza. Hugo Boss sa dostal do vážnych problémov a tie napokon prerástli až k absolútnej hrozbe bankrotu. Firma sa do krachu dostala v roku 1930. V tejto frustrujúcej situácii sa črtala jediná možná záchrana a to nielen pre firmu Huga Bossa, ale tiež pre celé Nemecko. Teda aspoň vtedajšia nemecká spoločnosť o tom bola presvedčená. Tou záchranou bol Adolf Hitler.

 

 

Hugo Boss a nacisti

Volal sa Boss, Hugo Boss. Za slávnym menom sa skrýva dvorný krajčír nacistov

 

V roku 1931 vstúpil krajčír z Metzingenu do NSDAP a stal sa tak regulárnym členom nacistickej strany. V nacistickej strane nikdy nestúpal na vyššie priečky a nestal sa žiadnym významným funkcionárom. Členstvo však malo význam pre jeho biznis. Už v druhej polovici roku 1932 sa Hugo Boss spojil s ďalšími členmi nacistickej strany, Walterom Heckom a Karlom Diebitschom. Walter Heck je považovaný za autora symbolu jednotiek SS a SA. Tieto symboly vznikli zo spojení dvoch rún v prípade symbolu SS a rovnakej runy s gotickým A - v prípade SA. Zaujímavé je aj to, že Heck dostal za svoj návrh smiešny honorár 2,5 RM (ríšska marka), no v tej dobe bola taká finančná tieseň, že svoje autorské práva predal ešte celkom obstojne. Karl Diebitsch bol nemecký umelec a neskorší riaditeľ Ríšskej asociácie výtvarných umelcov. Taktiež navrhol mnohé nacistické odznaky alebo iné symboly. Obom umelcom chýbal do partie niekto, kto vedel ich návrhy pretaviť do reality. Takýto človek sa našiel v osobe Huga Bossa.

 

Hugo Boss spolu so svojimi kolegami pretavili prvý zo svojich návrhov do reality už v roku 1932. Bola to uniforma dôstojníka SS, ktorú práve na Bossov podnet vytvorili v čiernom prevedení. Bol to netradičný návrh, keďže čierna uniforma bola úplne originálna. Nemecko však v tom čase ešte nemohlo disponovať regulárnou armádou väčšou než 100 000 mužov, preto ani SS a SA nevznikali (oficiálne) ako vojenské organizácie. Autori vytvorili všetky varianty tejto uniformy a obliekli tak dôstojníkov SS od hlavy po päty. Nacistickým funkcionárom a hlavne H. Himmlerovi sa návrhy natoľko zapáčili, že Hugo Boss získal automaticky po nacistickom uchopení moci prvú významnú štátnu zákazku. Postupne vytvorili aj ďalšie modely uniforiem pre členov SA, Hitlerjugend a pod.

 

Volal sa Boss, Hugo Boss. Za slávnym menom sa skrýva dvorný krajčír nacistov

 

S vytváraním nemeckej armády rástol aj dopyt po uniformách. Bolo potrebné šiť vo väčšom množstve, keďže nemecká armáda sa stále zväčšovala. Postupne do hry vstupovali aj jednotlivé stupne uniforiem pre viaceré zložky nemeckej armády (Waffen SS, Luftwaffe, Wehrmacht, atď.) a tiež bolo dôležité odlíšiť jednotlivé dôstojnícke stupne. Firma sa tak začala zväčšovať a naberať množstvo zamestnancov. Hugo Boss neprestal s výrobou civilného oblečenia, ktoré navyše rozšíril aj na ženskú módu, no vojenské zákazky tvorili najvyššie percento obratu spoločnosti. Z Huga Bossa sa tak stal skutočný miliardár. Dôležité bolo aj to, že pre nemeckú spoločnosť to bol jeden z mnohých signálov, že nacistická vláda dokáže skutočne Nemecko pozdvihnúť. Firmy, akou bol aj krajčírsky monopol Huga Bossa, dávali vďaka enormnému zbrojeniu množstvo práce a Nemci, zvyknutí na hospodársku krízu sa zdvíhali z prachu, do ktorého sa dostali po prvej svetovej vojne.

 

Volal sa Boss, Hugo Boss. Za slávnym menom sa skrýva dvorný krajčír nacistov

 

Druhá svetová vojna znamenala pre Huga Bossa ďalší zisk. Jeho spoločnosť bola už tak obrovská, že tvorila výraznú čiastku na celkovej domácej produkcii Nemecka. Dopyt pritom neklesal, ba naopak, ešte viac vzrástol. Hugo Boss tak prikročil k azda najhoršiemu kroku v dejinách spoločnosti. K výrobe začal aktívne využívať väzňov koncentračných táborov. Svoje fabriky staval v blízkosti táborov, aby mohli väzni pracovať nepretržite. Postupne začal časť menej náročnej výroby presúvať priamo do táborov. Väzni pracovali nielen na výrobe finálneho produktu, ale hlavne na celkovom zabezpečení spoločnosti a jej efektívnej výroby. Bola to oveľa náročnejšia práca, ale hlavne to bola práca otrocká. Pre Huga Bossa to bol neuveriteľný zdroj príjmov, keďže zárobok spoločnosti bol zároveň aj (takmer) celkový zisk.

 

Po skončení vojny

Volal sa Boss, Hugo Boss. Za slávnym menom sa skrýva dvorný krajčír nacistov

 

Spolupráca s nacistami sa stala čiernou škvrnou v dejinách značky. Hugo Boss za ňu aj skutočne zaplatil. Po skončení vojny bol zbavený občianskych práv a práva voliť. Hugo Boss musel zaplatiť aj pokutu vo výške 100 000 mariek. Ďalšie pokuty dostala aj jeho spoločnosť. Hugo Boss sa však napriek všetkým ťažkostiam snažil spoločnosť zachrániť. Zomrel v roku 1948. Jeho meno však prežilo a stalo sa symbolom jednej z najväčších značiek v módnom priemysle. Ďalší prelom pre spoločnosť prišiel v roku 1985, kedy firma prišla na trh s vlastnou značkou parfémov. Spoločnosť Hugo Boss sa oficiálne prihlásila k svojej histórii a k spolupráci s nacistickým režimom. Dedičia spoločnosti financovali dokonca výskum mníchovského historika Romana Kostera, autora publikácie Hugo Boss 1924 - 1945 / Clothing Factory During the Weimar Republic and Third Reich, ktorá vyšla v roku 2011 v nemčine. Súčasní predstavitelia sa dokonca vyjadrili, že je dôležité nezatvárať oči pred minulosťou a to aj napriek tomu, že v Hugo Boss sa zaoberajú výhradne budúcnosťou spoločnosti.       

Ohodnoť článok
15
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.