Straight Outta Compton si suverénne ide po vaše sympatie (Recenzia)

Biografia kapely N.W.A nadchla nielen fanúšikov, ale aj bežného diváka.

Andrej Verešvársky
19. september 2015, 18:53
Čas čítania: 4:20

25

Životopisné filmy hudobných velikánov patria často medzi tie najzaujímavejšie projekty, na aké môžeme naraziť. Či už to bol skvelý Ray alebo nemenej dobrý Walk The Line, na podobné filmy mám len tie najlepšie spomienky. Horšie je to už s biografickými snímkami zo sveta hip-hopu. Mali sme tu ale aj oscarovú adaptáciu Eminemovej kariéry v 8 Mile, ale aj život Biggieho v obstojnom (no mnohými nepochopenom) Notoriousovi a priemerný Get Rich or Die Tryin' s 50 Centom. A zatiaľ, čo celý svet čaká na film o Tupacovi, partia starnúcich raperov okolo Dr. Dreho a Ice Cuba rozbehla nakrúcanie filmu o ich kapele a jednej z najdôležitejších formácií hip-hopu, N.W.A.

Film dostal názov ich debutového albumu Straight Outta Compton a z režisérskej stoličky ho dirigoval F. Gary Gray. Človek, ktorý s protagonistami vyrastal a jeho filmová kariéra započala práve prostredníctvom spolupráce s Ice Cubom, ktorému nakrútil niekoľko klipov a taktiež aj dnes už kultovú komédiu Friday. Ako režisér sa podieľal na nadpriemernom Vyjednávačovi s Kevinom Spaceym a Samuelom L. Jacksonom, remaku kultového Italian Jobu s Markom Walbergom, ale aj nevýraznom Ctihodnom občanovi. Po rokoch si spoluprácu s Ice Cubom zopakoval práve pri Straight Outta Compton. Zhodnotiť ho objektívne bude pre mňa ťažšie ako obvykle, keďže patrím k fanúšikom a na podobnej hudbe som vyrastal. Napriek tomu si myslím, že viem presne pomenovať klady a zápory tejto snímky.

Vo filme sledujeme formovanie N.W.A. Eazy-E je mladý díler drog, Dr. Dre si zarába hraním electroboogie v jednom z klubov, Ice Cube popri škole píše prvé texty. Všetkých spája fakt, že vyrastajú v nehostinnom prostredí plnom drog, gangov a policajnej brutality. Práve tá je jedným z podnetov, ktorý spôsobí vznik (a následný úspech) kapely N.W.A. Všetko sa to odohráva v (dnes už) jednej z najznámejších štvrtí Los Angeles, Comptone. Po akčnej expozícii, ktorá nás ihneď vtiahne do deja, postupne spoznávame jednotlivých protagonistov. Pre neznalého diváka môže rýchlo nastať chaos z množstva mien a tvárí, ktoré sa na začiatku filmu vyskytujú, časom však začne dominovať práve trojica Eazy, Dre a Cube, ktorú dopĺňa Paul Giamatti ako ich manažér, sivovlasý Jerry Heller a „menej dôležité" duo MC Ren a DJ Yella, ktorí dostali zodpovedajúce množstvo priestoru.

Všetci herci si rýchlo získavajú naše sympatie, vo filme našťastie nechýba humor, ktorý zachránil nejednu scénku pred pátosom či trápnosťou. Jednotlivé herecké obsadenie vyšlo vďaka poctivému kastingu nadpriemerne. Najlepšie sa úlohy zhostil Jason Mitchell, ktorý stvárnil Eazyho. Ten bol však aj vďačnou, komplexnou postavou, ktorá si divákove sympatie postupne získavala, ako aj strácala. Corey Hawkins hral mladého Dr. Dreho, svoju úlohu zvládol suverénne a aj keď sme vo filme nevideli jeho temnejšie stránky, je to skôr vina scenáristov. Mladého Ice Cuba si nakoniec zahral jeho vlastný syn O'Shea Jackson Jr., ktorý mu akoby z oka vypadol. V ňom som badal asi najslabší herecký výkon z trojice, vynahradil to však na pódiu, keďže niekoľko rokov fungoval ako otcov hypeman a jeho skladby ovláda dokonale.

Film je technicky veľmi dobre zvládnutý. Od kamery, cez strih (ok, telefonát pri bazéne bol fakt zle postrihaný), až po temporytmus - striedanie akčnejších scén s tými pomalšími. Práve vyváženosť akcie, napätia, humoru a vecných dialógov zabezpečilo, že dve a pol hodiny ubehli naozaj svižne. Zatiaľ čo chvíľu sledujeme zaujímavý vznik chytľavého hitu kapely, onedlho už tŕpneme nad tým, či jedného z jej členov chytí polícia počas naháňačky. Potom sledujeme dlhý dialóg plný obáv a obvinení medzi dvoma priateľmi, čo onedlho vystrieda geniálna vtipná scénka z hotelovej izby (bye Fellicia). Divák sa jednoducho nemá čas nudiť.

Fakt, že film z produkčného hladiska zastrešili práve Dr. Dre a Ice Cube, dopomohol k tomu, že mohli na projekt dohliadať aj osobne a poskytli množstvo detailov a informácií, ktoré sú na výsledku vidieť. Pokiaľ niečo od dobovej biografie vyžadujem, tak určitú presnosť a faktickosť v lokáciách, udalostiach a atmosfére. Toto všetko zvládol Straight Outta Compton naozaj výborne. Doslova nás preniesol do 80. rokov v Los Angeles, ktorému vládli low-rideri, dlhé rifle a všade-prítomné šiltovky. Dokonca aj výzor nahrávacích štúdií a kancelárií vydavateľstiev zostal zachovaný, ale to už ideme do menej podstatných detailov. Film sa venoval aj sporu medzi vydavateľstvami (Ruthless Records vs. Death Row), Ice Cubovmu odchodu z kapely a sformovaniu jeho vlatného labelu Lench Mob, sólo kariére Dr. Dreho či stretnutiu členov kapely s mladým Snoop Doggom a 2Pacom. Toto všetko ocenia nielen znalci a fanúšikovia, ale aj bežní diváci, ktorím sú takto odhalené praktiky vydavateľstiev, manažérov a právnikov z hudobného biznisu.

Ako každá biografia, aj táto si niektoré udalosti priklášlila, niektoré vymyslela, aj keď majoritné gro je založené na skutočnosti. Aj tu ale nájdeme zopár nezhod a udalostí, ktoré vo filme chýbali, napriek tomu si myslím, že pre plynulé rozpovedanie príbehu neboli klúčové. Príliš idealizovaná postava Dr. Dreho, vynechanie niekoľkých, viac či menej kľúčových postáv či občasné prikrášlenie udalostí bude vadiť len fanúšikom skupiny. Zvyšok si užije intenzívnu jazdu plnú vzdoru, talentu, humoru, dobovej atmosféry gangmi ovládaného Los Angeles a neutíšitelnej hudby.

Pokiaľ by sme film zbavili hip-hopovej tématiky, zostane nám vzťahová dráma s prvkami akcie a humoru. Scenár je prekvapivo vecný a prepracovaný a do dva a pol hodinovej stopáže dokázal napasovať vznik a zánik skupiny, ich koncertné turné, naťahovačky medzi labelmi, ktoré vyústili do osobných konfliktov a v neposlednej rade stále aktuálnu tému policajnej brutality.

Nebol by to biografický film o hudobníkoch, keby sme v ňom nenašli poriadnu dávku hudby. Pokiaľ patríte k fanúšikom amerického rapu, určite vás niekoľkokrát prejdú zimomriavky, ako budete sledovať vznik hitov ako Boyz N' Tha Hood, F*ck The Police, Straight Outta Compton, California Love, Express Yourself či No Vaseline. Scény zo štúdia patrili vo filme medzi tie najzaujímavejšie, ktorým na päty šliapali koncertné scény. Hudobne film dopĺňajú aj skladby z najnovšieho albumu Dr. Dreho, Compton, ktorý nahral práve po inšpirácii z nakrúcania tohto filmu. Soundtrack je chytľavý, dávkovaný s mierou, ale intenzitou, takže kývanie hlavou je vysoko pravdepodobné.

Z prvých ohlasov na Slovensku sa dá povedať, že fanúšikov N.W.A film nadchol, zatiaľ čo ostatných príjemne prekvapil a potešil. Technicky a filmársky dobre zvládnutý, nečakane dobre zahratý, miestami nekompromisný (neslušný slovník a nahé ženy sú samozrejmosťou), s dávkou akcie, humoru a vierohodnosti. Aj keď poslednú tretinu mierne stratil dych a naopak nabral dávku sentimentu, titulkový záver len podčiarkol dôležitosť sformovania N.W.A, ktorá pripravila pôdu pre nespočet ďalších umelcov a presadzovala slobodu prejavu. Straight Outta Compton je vyváženým zadosťučinením nielen pre fanúšikov kapely, ale aj jej členov. A navyše ide o naozaj dobrý film. Dúfajme, že po kasovom úspechu začnú podobné biografie vznikať častejšie a v podobnej kvalite. 7,5/10

0/10
4