Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Nedeľa 29. 11. 2020 meniny má Vratko

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zaujímavosti
Tomáš Blahuta
10. september 2015, 18:14
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Tajuplné teleso v pásme asteroidov je veľmi zaujímavým cieľom pre budúce výpravy ľudských posádok

Naša slnečná sústava obsahovala pred miliardami rokov veľa podobných objektov, no postupne zanikli alebo zmizli. Ceres však vytrval do dnešných dní.

Tomáš Blahuta
10. september 2015, 18:14
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Od posledného článku o ňom ubehlo už zopár mesiacov a teraz je načase si povedať zopár ďalších informácií. Ceres môžeme zaradiť do skupina objektov podobných Plutu, čiže trpasličích planétok. Meno dostal po rímskej bohyni úrody a objavený bol 1. januára roku 1801 talianskym astronómom s menom Giuseppe Piazzi. Veľmi dlhé roky sa považoval za najväčší objekt nachádzajúci sa medzi Marsom a Jupiterom, a teda aj za planétu. Až neskôr začali ľudia objavovať ďalšie menšie a menšie kúsky skál v pásme asteroidov, kde je akousi "čiernou ovcou", pretože predstavuje až jednu tretinu všetkej hmotnosti v pásme, a preto ho klasifikovali na trpasličiu planétku. Ale Ceres je viacej než len holá pustatina obiehajúca okolo Slnka.

Je jedným z najväčších vodných svetov v našej slnečnej sústave, kde voda tvorí až 15% celkovej hmotnosti. Síce je veľký, no stále malý na to, aby mal vlastnú atmosféru a ani voda na povrchu dlho nevydrží. Avšak výskumníci veria, že hlboko v podzemí sa môže nachádzať aj v kvapalnom skupenstve, čo by znamenalo, že sa tam môže nachádzať aj život. "Je možné, že kdesi v hlbinách môže existovať miesto dostatočne teplé a vlhké na to, aby sa tam nachádzal život." Okolo totiž obieha sonda DAWN posielajúca na Zem zábery čudesných svetelných bodov na povrchu. Aj keď neočakávame, že by sme našli mimozemšťanov, Ceres má oproti Európe, Ganymede (ak by mesiac Ganymede s priemerom 5262 km obiehal okolo Slnka, bol by považovaný za planétu!) a iným mesiacom výhodu v tom, že sa nachádza bližšie k Slnku.

Sonda DAWN na povrchu objavila veľmi pozoruhodné miesta. Nejde iba o jeden náhodný svetelný bod, ale je ich viacero. Nadšenci UFO veria v prítomnosť inteligentných bytostí, ale vedci si myslia, že ide iba o obyčajné kryovulkány, gejzíry vody či ľadu alebo aj niečoho iného, čo by znamenalo, že "podzemný svet" je aktívny a dalo by sa tam žiť. DAWN sa dostáva bližšie a bližšie, vďaka čomu už boli priebežne vylúčené možnosti gejzírov a vulkánov. Po skúmaní zistili, že odrážajú 50% z prichádzajúceho svetla. Taktiež sa nechytá ani teória o ľadovej pláni, pretože tá by po krátkom čase zmizla. Najviac pravdepodobnou odpoveďou na otázku je soľ. Včera NASA zverejnila opäť detailnejší obrázok kráteru Occator a zistili, že sa v ňom nachádzajú rôzne vertikálne lokality, kde na  určitých miestach povrch stúpa do výšky až takmer dvoch kilometrov. No pokiaľ DAWN nebude vo vzdialenosti vhodnej na meranie dát, môžeme iba špekulovať. Musíme si teda počkať až do konca jesene, kedy zostúpi na vzdialenosť iba 375 kilometrov.

Záber je odfotografovaný z výšky 1 470 kilometrov:

Ceres je druhým miestom, kde by mohli smerovať ľudské posádky po dosiahnutí Marsu. Vŕtanie spodných oceánov a ich následné objavovanie bude veľmi zaujímavé. Nič nezmeškáte a po vylúštení pôvodu svetiel sa vám ozveme s ďalším článkom.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email