Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Streda 27. 1. 2021 meniny má Bohuš

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zaujímavosti
12
Tibor P.
6. september 2015, 20:47

Vedci spočítali, koľko stromov sa nachádza na Zemi. Výsledok prekvapí

Zdá sa, že sa na nedostatok kyslíku v najbližšom období nebudeme môcť sťažovať.

Tibor P.
6. september 2015, 20:47
Zdielať Zdielať článok
Vedci spočítali, koľko stromov sa nachádza na Zemi. Výsledok prekvapí

Nemusíte mať rovno univerzitné vedomosti z biológie, prípadne z botaniky, aby ste vedeli, aký veľký význam majú pre nás stromy. Okrem toho, že sa z ich dreva vyrábajú výrobky od výmyslu sveta, sú predovšetkým vzácnym producentom najvzácnejšieho plynu obsiahnutom v ovzduší - kyslíka. Okrem toho sa podieľajú na udržaní rovnováhy v rôznych ekosystémoch a ich hodnotu si čoraz viac uvedomujú rôzne učené spoločnosti. Tím vedcov z prestížnej univerzity v Yale v spolupráci s holandským inštitútom ekológie publikovali výsledky svojho výskumu, v ktorom odhadli celkový počet stromov nachádzajúcich sa na našej planéte.

Ak sa pýtate, ako sa vedcom podarilo spočítať stromy na tak rozsiahlej ploche, zvlášť, keď sa mnohé z nich nachádzajú v dosiaľ neprebádaných oblastiach, máme pre vás aj jednoduchú odpoveď - niečo spočítali ručne, niečo prostredníctvom satelitných snímok. Celková rozloha snímanej plochy je niečo vyše 430-tisíc hektárov. Samozrejme, úplne presného údaju by sme sa dočkali len veľmi ťažko, už z vyšších spomínaných dôvodov. Hoci sú satelity schopné zamerať plochu pokrytú lesmi a pralesmi, nemajú dostatočné rozlíšenie na to, aby zistili ich hustotu v jednotlivých lokalitách. Na druhej strane, čoraz viac sa postupne dostáva ku konkrétnejšej hodnote. Kým v roku 2005 tím vedcov z Evergreen State College vo Washingtone odhadol celkový počet stromov na približne 400 miliárd, dnešné výskumy hovoria o takmer osemnásobnom počte - 3040 miliárd, teda približne 413 stromov na jedného človeka.

Najväčšia časť z nich, 1300 miliárd, sa nachádza v tropických a subtropických pralesoch, čo tvorí 43 percent všetkých stromov. Ďalších 24 percent sa nachádza v severských pralesoch v oblastiach Ruska, Škandinávie a Severnej Ameriky. Postupne sa každým rokom celkový počet stromov znižuje, a to približne o 10 miliárd. Tento smutný fakt je dôsledkom nepomeru medzi stromami, ktoré vyrastú, a tými, ktoré sú vyrúbané, prípadne odumrú. Zatiaľ, čo sa každým rokom na našej planéte objaví 5 miliárd nových kusov rastlín, na druhej strane prídeme o 15 miliárd ďalších. Z dlhodobejšieho hľadiska je veľkým negatívnom poľnohospodárska činnosť človeka - od jej začiatku pred vyše 12 tisíc rokmi sa celkový počet stromov na Zemi znížil o 46 percent.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdielať Zdielať článok
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email