Dr. Dre nás pozýva k veľkému finále jeho kariéry, Detox to ale nie je (Recenzia)

Doktor prichádza po rokoch s novou medicínou.

Andrej Verešvársky
29. august 2015, 19:07
Čas čítania: 7:33

16

Ako začať recenziu na album človeka, ktorý je jednou z najzásadnejších postáv hip-hopu? Ktorý nevydal štúdiovú nahrávku dlhých 15 rokov? Ktorý je momentálne relevantnejší ako biznismen, značka, pojem? Odpoveď na túto otázku by mala byť jednoduchá - rovnako, ako pri každom inom interpretovi. Ale všetci vieme, že Dr. Dre je všetko, len nie "každý iný interpret".

"I'ma keep it A1, been that way since day one."

Detox. Mýtus, nikdy nevydaná klasika, najočakávanejší album sveta. A zrazu to neplatí. Doktor si nostalgicky zaspomínal počas natáčania filmu Straight Outta Compton na svoje začiatky, zrušil celý Detox a nahral album. Nový, inšpirovaný jeho rodiskom, jeho životom, životom jeho rodiska. Nazval ho Compton: A Soundtrack by Dr. Dre a vydal ho tak rýchlo, ako ho ohlásil. Dal na ňom priestor starej, i mladej škole, kolegom z Los Angeles, Snoop Doggovi, Ice Cubovi, Xzibitovi, Gameovi, jeho najväčším objavom Eminemovi a Kendrickovi Lamarovi, i dosiaľ takmer neznámym interpretom, ako King Mez, Anderson .Paak, Jon Connor, či Justus. A nám sa to všetko javí vlastne ako logický a správny krok. Je Compton očakávaným Detoxom v prevleku?

Zdroj: Al Pereira / Getty

Ako som spomínal, album inšpiroval film Straight Outta Compton a život členov najznámejšej černošskej hip-hopovej skupiny N.W.A.. Krok nahrať album, ktorý by reflektoval pôsobenie tejto kapely bol neočakávaný, ale o to spontánnejší. Vyšlo z toho 16 skladieb, viac ako hodina hudby plná hostí, prekvapivo sviežich flowov a hudobnej precíznosti (geniality? ukáže len čas), ktorý našťastie neznie ako 22-ročná prerábka Chronica, aj keď má s ním spoločného mnoho.

"I used to be a starving artist, so I would never starve an artist, this is my passion, it's where my heart is,
It gets the hardest when I think about the dearly departed, like the n*gga I started with."

Dre si vydobuje rešpekt ako raper naozaj ťažko. Jeho kariéra započala za DJským pultom, keď si ešte hovoril Dr J. Po stretnutí s DJom Yellom a prvotných úspechoch s ich elektronickou skupinou World Class Wreckin' Cru, kde pričuchol aj k produkcii a vokálom, sa sformovala dnes už legendárna skupina N.W.A. Postupom času sa z neho stával stále viac producent ako raper, založil legendárne vydavateľstvo, vydal dve kvalitné sóla, pod svoje krídla zobral Eminema, zahral si v niekoľkých filmoch a začal sa venovať biznisu. Posledné roky je jeho meno častejšie spájané s Beats By Dre, než s novými skladbami. Navyše, nikdy sa netajil, že si necháva svoje texty písať, či už velikánmi ako Jay-Z, Em, Snoop, Cube a Kendrick, alebo jeho častými spolupracovníkmi, akými boli v minulosti The D.O.C. a RBX. Postupom času zvolil podobný prístup aj v hudobnej produkcii. Nechal sa obklopovať talentovanými ľuďmi, redigoval ich tvorbu a vylepšoval všetky aspekty hudobných konceptov, ktoré mu boli ponúknuté - od rozloženia a nazvučenia nástrojov, cez mix, až po master. Z tejto Dreho schopnosti manažovať viacero elementov do čo-najdokonalejšieho celku ťaží aj jeho posledný album, Compton.

"On any given day I'm like "what the f*ck?", face down on the pavement with the billy clubs,
took that feeling to the studio and cued it up, and now it's "F*ck the Police" all up in the club."

Zdroj: Al Pereira/Michael Ochs Archives/Getty Images

Zvuk albumu sa našťastie nenesie na utíchajúcej trapovej vlne (i keď aj jej prvky môžeme na Comptone počuť). Dre zvolil zlatú strednú cestu. Živé nástroje, neohrané sample, úderné bicie a výrazné beaty, miestami okorenené o funkové bassové a gitarové linky, typické klávesy, dychové nástroje a nechýba ani nenávidený auto-tune, našťastie v minimálnej miere. Skladby dopĺňajú skity a hrané scénky, úrivky z televízie, výstrely, zvuky - niekde naozaj vhodne zvolené (All In a Day's Work), inde trochu nadbytočné (Loose Cannons). Človek by povedal, že to všetko nemôže spolu dobre ladiť. Ak však dokáže niekto takýto orchester zvukov zdirigovať, je to Dre. Všetky skladby sú plné nápadov, neustálych zmien, každú chvíľu sa niečo deje a nikdy to neznie prepchato a monotónne. Rozhodne nejde o album, ktorý stačí počuť raz.

Album najviac "voní" po západnom pobreží, vyhýba sa trendom a experimentom, za čo sme vďační. Nie je to samozrejme len vďaka Doktorovi, na jeho magnum opus mu prispelo niekoľko producentov, ktorí sa postarali o základné koncepty skladieb, ktoré Dre následne koprodukoval. Menovite ide o mená ako Focus, DJ Dahi, Cardiak, Dem Jointz, Bink, či DJ Silk, zoznam prispievajúcich hudobníkov je samozrejme oveľa, oveľa dlhší.

Hneď prvá vec (po Intre), skladba Talkin About It, znie asi "najmodernejšie" z celého albumu - trapové bicie, výrazná zaloopovaná melódia, "podvodný" efekt na refréne. Zaujímavosťou je ústredná melódia, ktorá ide v prvom verši odzadu a po refréne normálne. Skladby s Kendrickom, menovite Genocide, Darkside / Gone a Deep Water, pripomínajú veci z good kid, m.A.A.d city, čo je ten najväčší kompliment. Kendrick jednoznačne lyricky žiari, pričom jeho prejav nijako nezaostáva. Gitarovky One Shot One Kill so Snoopom a Issues s Ice Cubom (mimochodom prvá i druhá skvelo samplované) dodávajú potrebnú dynamiku a energiu, ktoré zase vyvažujú pomalšie For The Love Of Money a Satisfiction, opisujúc Dreho vzťah k peniazom, resp. životu v pozlátku.

Posledná trojica skladieb uzatvárajúca album prináša zrejme to najlepšie, čo nám mohol Dre ponúknuť. Animals, podľa všetkých najlepšia vec z albumu, zosobnená spolupráca medzi Doktorom a DJom Premierom, bola pôvodne sólo skladbou speváka Andersona .Paaka, ktorú si Dre "uchmatol" pre seba. Zároveň ide o politicky najviac nekorektnú vec dotýkajúcu sa citlivých tém ako rasizmus a policajná brutalita (skladba pôvodne vznikla ako reakcia na násilnú smrť Freddieho Graya) - tém, ktoré sú Dremu vzhľadom k jeho začiatkom v N.W.A. viac než blízke. Medicine Man je skladba s posledným featuringom na albume, ktorým nie je nikto iný ako Eminem, Dreho najväčší objav. Shady opäť doručil intenzívny prejav a neuveriteľný flow, ktorým obohatil text o jeho začiatkoch a vďake, ktorú k Dremu cíti. Neodpustil si ani extrémne drsný punchline nakoniec, ktorým mnohých pohoršil. Záverečná Talking To My Diary je paradoxne jedinou sólo vecou na albume, na ktorej Dre dokazuje, že by v podobnom duchu v pohode utiahol aj väčšie množstvo skladieb. Ide o jeden z mála trackov, ktoré boli nahraté (alebo aspoň zložené) pôvodne pre Detox, čo dokazuje staršia reklama, v ktorej ju môžeme počuť. Sympatická je jeho druhá sloha, v ktorej zdraví všetkých členov N.W.A. a posiela pozdravy Eazymu, s ktorým bol pár rokov na nože. Každopádne, všetkých 16 skladieb má niečo spoločné - donútia vás kývať hlavou.

"My whole life all I ever thought about is grindin', even though my surroundings only showed me crime and violence,
that was back when a rapper needed guns way more than a stylist, and that was back when I felt like rappers was true mothaf*ckin' riders."

Všetkým bolo dúfam vždy jasné, že ak raz Dre vydá album, bude plný hostí. Ako som spomínal, aj Compton je tento prípad, našťastie nepôsobí prepchato. Tvorcom sa podarilo nájsť relatívne vyvážený balans medzi množstvom hosťujúcich spevákov, vokalistov a raperov, pričom to stále zostáva Dreho show. Spevácky najviac žiari talentovaný majiteľ jedinečného hlasu Anderson .Paak, vyzdvihol by som aj častú hip-hopovú vokalistku a britskú speváčku Marshu Ambrosius. Hviezdne mená Kendrick, Eminem, Cube, Snoop, Game a Xzibit tvoria príjemnú a bezpochyby kvalitnú zostavu doplňujúcich MCs, ktorým bolo jasné, že pre takýto album musia zo seba vydať maximum. Najviac je to asi počuť pri nabudenom Snoop Doggovi, ktorý okamžite zahodil za hlavu všetky country a reggae vplyvy a dodal dobre znejúcu, agresívnu slohu ako z časov Doggystyle. Podobne sa utrhol aj Game na sólo veci Just Another Day, ktorú skvelo doplnila speváčka Asia Bryant.

V trackliste figuruje tých hosťujúcich mien o niečo viacej - BJ The Chicago Kid, Jill Scott, Justus, King Mez, Jon Connor, COLD 187um, Candice Pillay, Sly Peper, Dem Jointz - takmer nekonečný zoznam. Našťastie, množstvo z týchto featuringov je nerušivých. Buď ide o vokály a príjemné refrény, alebo len pár riadkov (prechody, osmičky), ktoré sa s Dreho prejavom výborne dopĺňajú. Menej známe mená King Mez a Justus pomáhali napísať drvivú väčšinu Dreho riadkov na albume a aj keď by som im osobne neprisúdil toľko priestoru, koľko dostali, zapadajú relatívne dobre. O niečo menej to ide Jonovi Connorovi, ktorý ako jeden z posledných štyroch členov Aftermath Entertainment pôsobí najviac nevýrazne a trošku protekčne.

"Now who you know, who came this f*cking far from the f*cking bottom? 30 years in this bitch and I'm still here,

decade after decade, and evidently I must be doing something right, word to my n*gga Eazy"

Príjemným prekvapením, aspoň pre mňa osobne, je energia a flowy, s akými sa Dre na Comptone predstavil. Jeho zaužívaný prejav z albumov Chronic a 2001, navyše rokmi vrytý do pamäti, na Comtone takmer nenájdete. Naopak, viac sa hrá s melodickými linkami, s výškou, hrúbkou a intenzitou hlasu, rýchlosťou prejavu, sem-tam dá dokonca obstojný double-time. Vzhľadom na jeho vek znie skutočne hladne, čo by od 50-ročného rapera očakával asi málokto. V porovnaní s Dreho dávnejšími pokusmi o comeback (I Need a Doctor a Kush), ktoré vydal pod značným tlakom verejnosti, znie jeho prejav navyše oveľa viac uvoľnene a prirodzene, čo je nepochybne obrovským pozitívom, ku ktorému určite prispelo aj kompletné zrušenie Detoxu ako projektu. Všetko zlé je na niečo dobré.

"You know how many nights I heard them sparks echo in the park?

Around this time I was spinnin' records at Eve After Dark.
My city crazy, school girls used to play with that chalk,

same chalk police used to outline n*ggaz we lost."

Tématicky Compton krúži okolo svojho názvu. Najznámejšia štvrť západného pobrežia slúži ako perfektná téma - Dre sa dotkne histórie Comptonu a N.W.A., zaspomína si na svojich priateľov, kolegov, menej, i viac dôležité udalosti, ktoré Compton a Dreho život ovplyvnili, ponúkne jeho názor na násilie, peniaze, systém, či históriu tejto štvrte. Zbytočne neodbáča, drží sa témy a dotvára tak celistvý koncept albumu. Je introspektívny, detailný, úprimný, drzý, vyhýba sa prvoplánovosti a nekladie si servítky pred ústa. Nie je ale žiadny básnik a preto metafory a prirovnania hodné Kendricka nečakajte, aj keď je sám Kendrick autorom niekoľkých jeho riadkov. Sympatické však je, že sa album lyricky netočí okolo Dreho ega a jeho luxusného života milionára, ako to bolo vyčítané napríklad Watch The Throne dvojice Yeezy a Jigga, naopak, drží sa pri zemi, zostáva v uliciach Comptonu.

"Teachers so underpaid in these f*cking schools, the police got our name in all they databases,
Girls be thirteen acting twenty-two, n*ggas be forty-four acting half they ages."

Compton: A Soundtrack By Dr. Dre nie je album, na ktorý sa čakalo. Nie je to Detox a ani nikdy nebude. Je to precízne vybudovaná a detailne skonštruovaná pocta rodisku a pôsobisku mnohých hviezd hip-hopu očami jeho najznámejšieho obyvateľa. Je to poctivý a kvalitný album, ktorý sa zrodil z lásky k hudbe, nostalgie a čistej inšpirácie. Jeho kvality možno pripísať niekoľkým faktorom, či už sú to Dreho manažérske schopnosti a skúsenosti, jeho novo-nadobnutá energia a chuť nahrávať, kompletné zrušenie Detoxu a vymanenie sa z pod tlaku, alebo množstvo talentov, ktoré k doske prispeli. Compton asi nikdy nebude klasikou, akú sme si vysnívali v našich hlavách vo forme Detoxu. Nikdy ale nebude ani priemerným albumom starnúceho osamelého rapera, ktorý nemá čo povedať. Naopak, je ideálnym zakončením Dreho hudobného príbehu. Kto by to bol povedal, že to skončí tam, kde to všetko začalo? 8/10

PS: Príjemnou čerešničkou na záver je fakt, že všetky zárobky z albumu pôjdu podľa Dreho na výstavbu umeleckého centra priamo v Comptone.

0/10
0