Recenzia: Rytmus - Fenomen

Prečítaj si ako dopadol Rytmusov nový album.

Alexander Barczi
22. december 2011, 20:02

0
Úvod

Bengoro, Kral, Fenomen, taká je hudobná sólo evolúcia Patrika Vrbovského, ktorý si vybudoval kariéru pod pseudonymom Rytmus. Každý album dosiahol vysoké predaje a zároveň je každý úplne iný. Hardcorovo-nekompromisný debut nasledoval Kral s oveľa širším záberom, po ktorom Patrik definitívne prerástol hip-hopovú scénu. O dva roky neskôr prichádza album Fenomen. Rytmus je od dôb Bengora stále v kurze, neustále je najrozoberanejším interpretom, neustále koncertuje, pracuje na projektoch, proste maká. Viete, čo má spoločné Patrikov fanúšik a jeho najväčší hater? Obaja sledujú dopodrobna jeho tvorbu. Paradoxom je, že hype okolo neho nevytvárajú len fanúšikovia, ale veľkou mierou k nemu priespievajú aj neprajníci. Nie nadarmo sa hovorí, že aj zlá reklama je reklama. Veď si napríklad pozrite nejaké youtube videá momentálne najpredávanejšieho rappera, Lil Waynea. Len s ťažkosťou pod nimi nájdete jediný pozitívny koment.

Predalbumové obdobie a moje znovu objavovanie Rytmusovej hudby

ERA som vlastnil originál, Murdardo Mulano Tour DVD tiež, ale neskôr, ako som spoznával internet, ma prestalo baviť všetko slovenské, chcel som byť iný ako ostatní a zásadne som bol proti všetkému komerčnému. K Rytmusovi som sa vyjadroval v zmysle, že si ide len americké trendy, čo neskôr potvrdil v jednom českom rozhovore, v ktorom povedal, že s Amerikou ísť musíš a tak som mu už v podstate ani nemal ďalej čo vyčítať. Bengoro a Krala som preskipoval s tým, že sa mi definitívne páčiť nebudú a neriešil som ich, išiel som si svoje, bol som v puberte, web som nemal, Rytmusa som sledovať kvôli nemu nemusel. Samozrejme som o ňom vedel, keďže som sa stále pohyboval na fórach a Rytmus bol všade, napríklad nie až tak dávno aj v porotcovskej stoličke Superstar, ktorá mu okrem 100 000 euro (tak nebuď kár), priniesla aj obrovské zviditeľnenie.

Niekedy ku koncu roka 2009 som sa znova dostal k Rytmusovej hudbe, keď  som si klikol na video, kde spolu s Tinou naživo prezentovali skladbu Príbeh vo Fun Rádiu. Pripomínal mi Kanyeho, ale nemohol som si pomôcť, páčilo sa mi to. Práve Yeezy a Drake patria už zopár rokov medzi mojich najobľúbenejších interpretov a milujem, keď človek mieša rap so spevom. Neskôr som sa vďaka Miss dostal ku skladbe Všetko má svoj koniec (áno, dám si facku), ktorá ma zabila. Slohy, refrén, Mad Skillov beat, toto keby vyjde v Amerike, tak to určite zaznamená úspech. A napokon to bola ďalšia Mad Skillom produkovaná pecka Technotronic Flow, pri ktorej som si začal uvedomovať, že ten Rytmus to robí fakt dobre.

Možno sa bude niekto snažiť namietať, že ako chcem hodnotiť Rytmusa, keď nemám poriadne napočúvané jeho staršie albumy, ale ja to vidím z opačnej stránky. To, že som jeho predošlú tvorbu výrazne neriešil, mi dovolí album zrecenzovať s chladnou hlavou, keďže som od neho nečakal žiadny striktný rap ako fanúšik jeho predošlých vecí a ani som ho bezdôvodne nenávidel, lebo ma naša scéna výraznejšie nezaujímala.

Hor sa teda k albumu

Prvé, čo si človek na albume všimne, teda ak ho nemá z mediafire, je jeho obal. Či už je bunda len módny výstrelok, alebo ostne znamenajú, že je Rytmus imúnny voči neprajníkom a nenávisti, vie len on sám. O zmysle špáratka by sa dalo polemizovať, no zostal by som pri názore, že ide len o imidž. Každopádne pre 13 ročného nezmara, ktorý dostane dlhohrajku na Vianoce je lepším vzorom týpek so špáratkom v ústach, ako s cigaretou alebo trebárs jointom. Ďalšia vec, ktorá u mňa zarezonovala bola skutočnosť, že sa naň zmestilo "iba" 11 trackov. Keď však človek zistí, že každá stopa obsahuje plnohodnotnú skladbu, nie je to až tak málo. Ak by niekto chcel aj napriek tomu oponovať, dovolím si malú lekciu z matematiky. Album Kral obsahoval 17 zvukových stôp vrátane prológu, epilógu a dvoch interlúd. Takže dokopy zostalo 13 regulérnych skladieb, Fenomen má 11, čiže sa žiadny priepastný prepad v produkcii nekoná.

"Prepáč, že mám recenzie v piči, zas nejaký odborník za počítačom do tmy kričí."

Rozmýšľal som, že napíšem niečo v štýle "nebudem sa k týmto narážkam vyjadrovať, môj názor vyjadruje skladba číslo 5." Ale rozhodol som sa ignorovať tieto slová a so zaujímavým pocitom, ako by moje ego bolo práve podupané, dopísať túto recenziu. Vôbec som nemal páru, čo čakať od tretieho sólového albumu Rytmusa. Mnoho ľudí čakalo od albumu čistý rap, aj napriek interpretovým vyjadreniam, že sa oň jednať nebude. Keby sa Rytmus nevyvíjal, tak by zajtra vstával do roboty ako ostatní rapperi a nekupoval si Bentley. Zoberme si príklad spoza veľkej mláky. Kanye West sa vyvíja a robí každý album inakší. Sám spravil spievaný, emotívny, auto-tunový 808 a je už teraz považovaný za legendu a interpreta, ktorého kopíruje celá Amerika, či už v hudbe alebo v móde. Jasné, že mu pár ľudí povedalo, že je gay, alebo že nie je rap, ale aj tak ho väčšina miluje a pokladá za génia, aspoň z brandže. Po tomto albume sa vrátil opäť k rapu.

Rytmo má stále Kontrafakt, ktorý bude o rape, o tom nemusíme pochybovať. Fakt si myslíte, že by bol interpret zaujímavý pre masu ľudí, keby robil 10 rokov ten istý rap? Hudba sa vyvíja, hip hop sa vyvíja, Rytmus sa (chvalabohu) vyvíja spolu s pár ďalšími ľudmi, za ktorých by sme mali byť vďační. Ak by tu neboli umelci ako práve on, dookola by sme počúvali bratislavské stoka rapy o tom, aký je štát zlý, život ťažký, ako by sme toho už nepočuli dosť dekádu dozadu. Nič proti nim nemám, sám si niečo podobného štýlu občas pustím, ale nie sme už v ére Wu Tangu alebo Mobb Deep, ale v dobe Kanyeho, Drizzyho, Waynea a túto skutočnosť chápe na Slovensku aspoň pár interpretov.

Rytmus síce vraví, že nie je hip hop, ale ja sa mu dovolím oponovať. Práve skladby ako Sám, Fenomén alebo Sloboda sú hip hop, moderný. Vaši najobľúbenejší interpreti kombinujú rap so spevom alebo už rapovali cez elektornické beaty alebo ich dokonca sami vyprodukovali. Nepočúvam Guettu, Pitbulla a vôbec mi títo interpreti, často spomínaní v súvislosti s Rytmusovou momentálnou tvorbou, nič nedávajú. Rytmus ma narozdiel od nich ale dokáže na svojich party trackoch pobaviť, či už je to AKM produkované Sukowachom, ktorý sa podielal aj na hite Jebe (ktorý z duše nenávidím) a riadky so swagom a vynikajúci chytľavý refén, bez ktorého by ma skladba tak nebrala. Takisto pobaví I Heard About s vynikajúcim Mad Skillom a my niggi Rosaldom vysamplovaným na refréne. Oba tracky spolu s Noc Patrí Nám tvoria trojicu, ktorá rozhýbe každý klub, pre ktoré bol tento album primárne robený. Sám Rytmus tvrdí, že ho fascinovali veci ako Justinov FutureSex/LoveSounds, keď počul v klube veci ako Sexy Back.

Keď už sme pri Mad Skillovi, nedá mi nespomenúť aj iných producentov, ktorí priložili ruku k dielu. Objav S3RiOUS, ktorý si spot na Fenomene určite zaslúžil a je príkladom pre všetkých nových producentov, ktorí sa chcú dostať k veľkým menám - kradnite zo štúdia nevydané  akapely a robte z nich remixy. Pred albumom pre väčšinu úplne neznámeho producenta by som zaradil spoločne s Mad Skillom k tomu najlepšiemu, čo tu momentálne máme. Samého ma zaujíma, kam sa ďalej vyvinie, budem mu určite držať palce. Na albume mal dokopy tri skladby, titulný track Fenomen, dubstepovú odpoveď haterom v podobe Hovnám Neodpovedám a napokon pre mnohých najlepšiu vec albumu, Deti Stratenej Generácie. Na tej sa objavil aj jediný hosť a to parťák z Kontrafaktu, Ego, ktorý dokopy prispel dvoma slohami, pričom tou s riadkami "Na každú jednu slzu je tu dvakrát toľko smiechu, dvakrát toľko dobrých činov od každého hriechu, preto nestrácam čas na myšlienky negatívne, nechcem nič riešiť, chcem myslieť pozitívne" ma bavil viacej.

Treba spomenúť aj Tomiho, ktorého sólo veci síce nepočúvam, ale práve on stojí za hitmi ako Príbeh, Nebo Peklo Raj alebo Si Sám. Rešpektujem ho a môžeme byť radi, že sa vrátil na Slovensko, lebo by sme tu počúvali iba Horehronie a pičoviny podobného rázu, ako za čias Mariky Gombitovej alebo Béaty Dubasovej (Vráť mi tie hviezy je ale top). Na albume mal na svedomí skladby Sám, Čau Jak Sa Máš a Bez Mami Bez Otca, z ktorých ma baví hlavne prvá menovaná, kde Rytmus do minimalistického beatu rappuje o odvrátenej stránke fejmu. Chcelo by to od Patrika viac podobných skladieb.

Nemôžem nespomenúť producenta, ktorý tvorí hudbu pod pseudonymum Superstar O. Naschvál som si klikol na jeho facebook profil, kde ním produkovaný rádio hit Nehladam každý chválil a nemusel rozumieť ani textu, aby povedal, že by sa skladba v Amerike uchytila. Tí ľudia totiž nemajú predsudky proti našim interpretom a nejdú ich počúvať s tým, že to bude celé zle.

Ak by ste už krútili hlavou, že albumu nedokážem nič vytknúť, tak vás poteším ku koncu albumovej jazdy. Vo veci Bez Mami(y) Bez Otca znie Tomiho hudba ako nejaká vianočná koleda a takisto ma nebaví skladba Čau Jak Sa Máš, ale pravdepodobne je to tým, že som škaredý gádžo, čo nikdy nepočul r'n'b. Tieto témy ma nebavia ani od zahraničných interpretov, nie to ešte od Slováka. Rovnako sa mi páčia skôr konceptové albumy, ktoré dokopy dávajú nejaký zmysel, zatiaľ čo Fenomen je ako keby náhodne hodených 11 skladieb dokopy, aj keď chápem, že to tak malo byť. Je to síce All Kind(s) of Music, ale určite by ma potešilo, keby mal album viacej hlbších vecí ako Sám alebo nejakú tématickú vec, aby sa ako tak vyrovnali párty veciam. Na albume je motivačná vec, vec o sexe, vec o sirotách, striktne rapové veci, ego tripy, party veci, ale aj tak neznie hlavne hudobne až tak rôznorode, ako naznačuje Rytmusove alter ego. Že by ale nudil, alebo by ste zaspali počas počúvania určite nehrozí, beaty sú vynikajúce, tém je viacej.

Zhrnutie

FENOMEN má príjemne prekvapil. Idem si ho odkedy som sa k nemu dostal a to som si takmer celý rok išiel dookola pár interpretov. Slovenská scéna mi príde nehorázne nudná a to som jej chcel dať po rokoch opäť čancu, nech mám rozhľad kvôli stránke. Samozrejme Chorí Chlapci sú stále skvelí a ako povedal Zverina, ostali tvoriť rap presne tam, kde ho 1. krát objavili, čo je bezpochyby skvelá vec, ale pre niekoho to môže byť aj menšie negatívum. Spirita treba uznávať už len za to, kam to tento rok dotiahol a že je zďaleka najväčší rapper po chalanoch z KF, ale jeho rapy ma bohužiaľ nebavia.

Highlighty albumu sú pre mňa osobne určite Deti Stratenej Generácie, Sám a hlavne Sloboda, kde sa skĺbilo všetko, čo mám rád. Vynikajúci beat, dobrý rap a melodický refrén. Kým mi Kral a Bengoro síce prišli na scéne ako to najmodernejšie, stále som si hovoril, že je to tak 2 roky za Amerikou, ale FENOMEN je moderný album, ktorý dovolím si tvrdiť, keby bol v angličtine, tak by sa uchytil aj v zahraničí. Rytmus vie čo robí a robí to vynikajúco. Keď chceš striktný rap, počkaj si na album KF. Keď chceš modernú hudbu, chceš sa zabaviť, nečakáš lyrické majstrovstvo a nechceš počúvať hodinu o zlej dobe, daj si FENOMEN. Album je niečo úplne iné ako slovenské rapové albumy a tak sa ho nedá ani známkovať podľa nich. Ale aj tak si album, na ktorom ma nebavia dokopy 2 stopy a rotuje mi aj po týždňoch počúvania, aj keď som nič slovenské roky nepočúval, zaslúži 8/10.

1