8. august 2015, 16:57

Amy je dojemný, tragický pohľad do života slávnej britskej speváčky, ktorý vás zanechá v nemom rozjímaní (Recenzia)

Asif Kapadia nám svojim novým dokumentom približuje osobu jazzovej speváčky Amy Winehouse, a bez pochybností sa dotkne aj tých, ktorí ju nikdy predtým nepočúvali.

kedar
8. august 2015, 16:57
Amy je dojemný, tragický pohľad do života slávnej britskej speváčky, ktorý vás zanechá v nemom rozjímaní  (Recenzia)

Asif Kapadia zaujal v roku 2010 výborným dokumentom o brazílskom pretekárovi Formule 1, Ayrtonovi Sennovi. Teraz, o 5 rokov neskôr, prichádza Kapadia s novým portrétom britskej speváčky Amy Winehouse a podarilo sa mu to opäť. Amy nás berie až s nevídanou detailnosťou do života jazzovej umelkyne, spútava nás na mieste svojím uceleným rozprávaním, a bez akýchkoľvek zaváhaní nám predstiera intímny pohľad s dojemným a tragickým osudom mladého dievčaťa, ktoré chcelo spievať.

Podobne, ako u predchádzajúceho dokumentu, aj v tomto prípade využíva režisér filmu tony video a foto materiálu, aby sa nemusel uchýliť k únavným hovoriacim hlavám, typickým pre väčšinu dokumentov. Týmto spôsobom vzniká rozprávanie takmer na báze hraného filmu, no divák sa miesto fikcie ocitá v autentickom svete, čím sa emócie ešte viac násobia. Obraz za obrazom sledujeme domáce videonahrávky mladého dievčaťa, ktoré spieva na narodeninovej oslave, alebo neznámej speváčky cestujúcej s priateľmi na jeden z jej prvých koncertov. Týmto spôsobom Kapadia skladá jeden diel za druhým, aby nám predstavil jeden ucelený obraz jej života. Podobne ako u Sennu, aj v tomto prípade je priam zarážajúce, s akou detailnosťou nahliadame do rôznych životných momentov, najmä čo sa jej osobného života týka. Samozrejme, že s narastajúcou slávou, ktorá prepukla do globálneho šialenstva, sa Kapadiovi práca v tomto ohľade trocha uľahčila, a to najmä vďaka nekonečnému obliehaniu Amyinej osoby húfom paparazzov. Jediné, čo nás sprevádza v rade videozáznamov a fotografií sú komentáre ľudí, ktorí jej boli blízki. Tí diváka usmerňujú v informáciách, no nie nutne s takou istotou, aká plynie z daných videozáznamov. Inými slovami, Kapadia necháva miesto pre diváka, aby sám posúdil.

Z dokumentu je veľmi dobre vidieť isté súvislosti, ktoré si Kapadia ako dokumentarista nemôže trúfnuť zveličiť, alebo na ne nebodaj upozorniť. Avšak, pri objektívnych videozáznamoch si z nich divák urobí vlastné závery sám. Reč je najmä o tých najbližších v Amyinom živote. Ich prítomnosť a jednanie je kedykoľvek podrobené kritickému oku diváka. Najkontroverznejšie postavy sa tak stávajú najmä Amyin manžel Blake Fielder-Civil a taktiež jej otec Mitch Winehouse. Zatiaľ čo manžel ju priviedol k tvrdým drogám, jej otec ju odhovoril od rehabilitácie a dokázal priviesť kamerový štáb aj na spoločnú dovolenku, a to aj po veľmi krušných chvíľach s publicitou jeho dcéry. Z podobných opakujúcich sa situácií si potom divák získa isté poznania daných osôb. Aj toto je jedna z veľkých predností dokumentu. Príbeh neostáva na povrchu, ale možno až podvedome zoznamuje divákov s jednotlivými postavami v Amyinom živote. Týmto sa snaží predostrieť isté súvislosti, ako napríklad prečo sa veci vyvíjajú tak tragicky, ako sa vyvíjajú. Bolo by však neuvážené tvrdiť, že za všetky okolnosti môžu jej blízki a Kapadia to dobre vie. Realita je stále oveľa komplexnejšia než fikcia, a je tak opäť na divákovi, aby si utvoril vlastný názor sám.

Amy netúžila po sláve a nevedela ju zvládnuť. Hon bulváru na jej osobu prebieha až s krutou posadnutosťou. Jej utrápené oči v žiare reflektorov a bleskov fotoaparátov poskytujú pohľad do utrápenej a rozorvanej duše mladého a prirodzeného dievčaťa bez zbytočných manierov. Singel Rehab ju vyniesol do výšin, ktoré nevedela zvládnuť. V tom momente sa začína tragický a dojemný boj nielen so slávou, ale aj s drogami a alkoholom. A v neposlednom rade aj boj samej so sebou. Kapadia výborne zachytáva samo-deštrukčné stavy mladej speváčky, ktorá sa po získaní Grammy za najlepšiu pieseň (Rehab) prizná kamarátke, že bez drog je to strašná nuda. Sledujeme, ako Amy upadá na duchu aj na tele, k čomu slúžia aj šokujúce fotografie zlomenej ženy, zhotovené speváčkou samotnou. Aj napriek tomu, že vieme, ako tento príbeh skončí (ako 27-ročná sa Amy otrávila alkoholom, k čomu pomohla aj jej bulímia a problémy s trávením), pozorujeme jej dojemnú a tragickú púť s nezvyčajnou pozornosťou.

Amy hrá na city divákov, ale nespadá do sentimentality. Kapadia si udržuje profesionálnu autenticitu a snaží sa byť tak objektívny, ako to len ide. Výsledkom je výborné, srdcervúce dielo, ktoré človeka necháva v nemom uvažovaní. Amy je jeden z tých filmov, na ktoré budete myslieť ešte dlho po záverečných titulkoch. 8.5/10

Ak chcete prežiť aj vy takýto zážitok, zájdite10. augusta do Zóna by Refresher, kde budeme dokument Amy premietať. Viac informácií tu.

0/10