Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Piatok 6. 12. 2019 meniny má Mikuláš

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Filmy a Seriály - Pod radarom
8
Peter Pavlík
2. august 2015, 12:16

Mission: Impossible päťkrát v kinách a päťkrát štýlovo úplne inak

Séria, ktorá sa stále mení a vždy dokáže zaujať, pretože progres vás v prípade sequelov zachráni viac, než obsadenie The Rocka.

Peter Pavlík
2. august 2015, 12:16
Mission: Impossible päťkrát v kinách a päťkrát štýlovo úplne inak
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
8
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Súčasný Hollywood sa dostal do slepej uličky. Ako ste si určite všimli, tak väčšinu blockbusterovej produkcie tvoria adaptácie komiksov, rebooty, reštarty a pokračovania zavedených sérií. Na jednej strane to treba chápať, pretože americká kinematografia je v prvom rade business a ak niečo funguje, tak je logické, že sa producenti zo svojej značky snažia vyťažiť maximum. Na druhej strane je smutné, že málokedy sa podarí pokračovaniam, aby neboli len odvarom originálu ale mali aj vlastnú tvár a dokázali stáť pevne na vlastných nohách (napr. Transformers, Hunger Games, filmy z MCU ale aj mnoho ďalších sérií). 

Keď sa pred vyše dvadsiatimi rokmi začala pripravovať celovečerná adaptácia populárneho seriálu Mission: Impossible, tak mal spoluproducent a hlavná hviezda filmu Tom Cruise pre prípadné pokračovania vlastný plán. Každý diel bude v odlišnom štýle a bude režírovaný tvorcom s osobitým rukopisom.

 

Mission: Impossible päťkrát v kinách a päťkrát štýlovo úplne inak

 

Ako prvý prišiel na rad klasik Brian De Palma. Milovník Alfreda Hitchcocka, dlhých záberov (úvod jeho Snake Eyes je stále fascinujúci), pomalého rozprávania, neobvyklých rakurzov kamery, rozdvojeného obrazu alebo scén odohrávajúcich sa zo subjektívneho pohľadu. Autor filmov ako Carrie, Dressed to Kill, remaku Scarface, The Untouchables alebo Carlito´s Way a taktiež známy svojou záľubou diváka šokovať  brutalitou a prekvapovať dejovými zvratmi.

 

Na brutalitu v blockbusteri za 80 miliónov dolárov (pred 20. rokmi to bol obrovský rozpočet) samozrejme nebolo miesto, ale diváci boli pri prvom filme prekvapovaní neustále. Už len vďaka tomu, že z jednej z hlavných postáv seriálu Jima Phelpsa spravil záporáka. Ďalšou inováciou bolo poňatie príbehu. Seriálová predloha si zakladala na teamovej spolupráci. Toto hodil De Palma okamžite za hlavu a celú jednotku nechal vyvraždiť v úvodnej akcii a film je hitchcockovským príbehom nespravodlivo obvineného muža na úteku. Je plný zvratov, kde postavy menia strany a nikto si nie je istý, kto pracuje pre koho a kto môže koho v najbližšej scéne zradiť. A to všetko v elegantnom old schoolovom prevedení plnom De Palmovych trademarkov (aj keď rozdvojený obraz chýba). Vznikol klasický špionážny thriller, diváci boli aj napriek prílišnej prekombinovanosti spokojní, film zarobil celosvetovo 460 miliónov dolárov a minimálne scéna prepadu centrály CIA sa stala legendou. Pokračovanie bolo otázkou času.

 

Mission: Impossible päťkrát v kinách a päťkrát štýlovo úplne inak

 

Dorazilo po 4 rokoch aj s plánovanou zmenou režiséra. Pôvodne oslovený Oliver Stone (Čata, JFK) nemal záujem, takže voľba padla na Johna Woo-a, zakladateľa subžánru Heroic Bloodshed. Prvým filmom tohto typu bol v roku 1986 Lepší zajtrajšok. Tieto snímky sa vyznačovali osudovosťou, výraznou akčnou choreografiou, veľkolepými prestrelkami a melodramatickými i brutálnymi mužskými priateľstvami. John Woo vyzdvihol kantonský gangsterský film na úroveň umeleckého. Pre formálnu stránku týchto počinov boli typické vysoko štylizované orgie smrti v artistne nasvietených kulisách, množstvo spomalených záberov a množstvo metafor symbolizovaných väčšinou bielymi holubicami. Skutočné majstrovské diela však boli až Killer a Hard Boiled. Po týchto dvoch masterpiecoch sa Woo presťahoval do Hollywoodu, kde režíroval slušné akčňáky (Hard Target a Broken Arrow, no hlavne jednu z najlepších žánroviek 90. rokov - Face/off, v ktorom mohol konečne naplno ukázať svoj štýl).

 

M:I 2 má všetky jeho trademarky, ale bohužiaľ sa kvôli cenzúre nemohol naplno prejaviť. Jeho typické krvavé balety bez krvi a násilia stratili na význame a pôsobivosti. Woov štýl tak funguje najlepšie v čisto vizuálnych pasážach mimo akcie ako napr. úžasná expozícia Ethana Hunta alebo scéna zoznámenia hlavných hrdinov. Aj napriek tomu sú prestrelka v Bio - techu alebo perfektne gradované finále učebnicou akčného filmu. Najväčším problémom však bol slabučký scenár inšpirovaný (alebo skôr vykradnutý?) Hitchcockovou klasikou Notorious. Špionážny thriller sa zmenil na preštylizovanú akčnú blbinu a obecenstvo nebolo príliš spokojné. Riešila sa nudná zápletka, slabý záporák a akčné scény príliš pripomínajúce Matrix, ktorý paradoxne svoju estetiku čerpal zo starších diel Johna Woo.  Aj napriek slabším diváckym a kritickým ohlasom sa z filmu stal  obrovský hit. Celosvetové tržby dosiahli takmer 550 miliónov dolárov, čím sa stal vtedajším komerčne najúspešnejším počinom Toma Cruisa.

 

Mission: Impossible päťkrát v kinách a päťkrát štýlovo úplne inak

 

Po tomto úspechu bolo prekvapivé, že sa na pokračovanie muselo čakať dlhých 6 rokov. Na režisérsku stoličku sa mali pôvodne posadiť David Fincher (Fight Club, Gone girl) alebo Joe Carnahan (Narc, A -Team), ktorý dokonca začal na filme pracovať, avšak počas príprav z projektu vycúval. Cruise si nakoniec na základe seriálu Alias vybral televízneho režiséra a spoluscenáristu Armageddonu J.J. Abramsa. Ten dostal do rúk 150 miliónový rozpočet, čo bola vo svojej dobe najvyššia suma pre debutujúceho režiséra. A už vo svoje prvotine ukázal prečo sa za pár rokov stal jedným z najobľúbejších a najrešpektovanejších tvorcov svojej generácie.

 

Narozdiel od svojich predchodcov vsadil na autenticitu (aj keď, samozrejme, iba vo svojich žánrových mantineloch), úžasný dejový aj režijný drive a hlavne sa celkovým poňatím vrátil ku koreňom. Hunt už nie je osamelým hrdinom, ale pracuje v tíme, kde má každý jeho člen svoje miesto. Film je od začiatku do konca prehliadkou adrenalínových sekvencií, ktoré sú drsnejšie, modernejšie, osobnejšie a vyhrotenejšie než čokoľvek séria dovtedy ponúkla. Postavy už nie sú iba figúrkami na šachovnici, ale sympatickými ľudskými bytosťami, ku ktorým si divák konečne môže nájsť cestu. Síce ako jediný neponúka žiadnu nezabudnuteľnú scénu, ale ako celok je tretia nemožná misia rozhodne najlepším filmom zo série. Bohužiaľ sa to neodzrkadlilo na tržbách.

 

V dobe premiéry to totiž Tom Cruise  prehnal so svojou propagáciou scientologickej cirvkvi, v show Oprah Winfrey sa spoločensky znemožnil a dostal sa na divácku čiernu listinu. Americké tržby sa iba jemne dostali cez 130 miliónov a celosvetovo zarobil tesne pod 400. A to je jednoznačne najslabší výsledok série. Potešujúce však je, že aj napriek slabým tržbám sa Abrams po svojom debute nezľakol a rovnakým štýlom točí doteraz.

 

Mission: Impossible päťkrát v kinách a päťkrát štýlovo úplne inak

 

Tretie pokračovanie pôvodného špionážneho thrilleru s podnázvom Ghost Protocol nemalo síce ľahkú štartovaciu pozíciu, ale producent Cruise sa nezľakol a opäť zmenil prístup. Už neúspešné pokusy o angažovanie Rubena Flescheira (Zombieland) alebo Edgara Wrighta (Scott Pilgrim vs. the World) naznačovali, že nový príbeh Ethana Hunta sa bude niesť v odľahčenejšom duchu. Kormidla sa ujal zázrak z Pixaru Brad Bird (The Incredibles, Ratatouille) a svoj rukopis si preniesol aj do svojho hraného debutu.

 

Štvorka Mission: Impossible je nádherne hravá, sympatická a so sebaparodickými vstupmi popretkávaná popcornovka. Navyše, na rozdiel od moderného Abramsa aj príjemne retro so záplekou, za ktorú ktorá by sa nemusela hanbiť ani ľubovoľná bondovka s Rogerom Moorom. Od predchádzajúcich dielov sa však okrem režijného štýlu výrazne zmenila aj štruktúra rozprávania. V podstate ide o štyri diely seriálu zlepené do jedného celku. Každá misia je krátkym filmom s vlastným príbehom, dejom aj pointou previazaná ústrednou zápletkou v jeden film. Pôsobí to síce trochu roztrieštene, no každá „epizóda" je zábavná, napínavá a vrcholiaca veľkou akčnou scénou. Vrcholom je pasáž z Dubaja a výstup Ethana Hunta na mrakodrap, ktorý si diváci mohli užiť aj v IMAX-och. Odľahčenejší prístup slávil divácky aj kritický úspech a s tržbami takmer 700 miliónov dolárov sa jedná o komerčne najúspešnejší film Cruisovej kariéry.

 

Mission: Impossible päťkrát v kinách a päťkrát štýlovo úplne inak

 

Aktuálny Rogue Nation sa po obrovskom úspechu svojho predchodcu opäť vydal do nových vôd. Oscarový scenárista  a občasný režisér Christopher McQuarrie (Way of the Gun, Jack Reacher) natočil namiesto veľkolepého blockbusteru prekvapivo  komorný  thriller. Tempo je pomalé, celý film je točený retroštýlom pripomínajúcim špionážne klasiky zo 60. - 70. rokov (fantastická kamera). Najväčším prekvapením je absencia veľkofilmových atrakcií a aj napriek tomu veľké množstvo úžasných scén, ktorým vládne celá pasáž v opere. Počas nej som si celý čas vravel, že takto nejako mohla vyzerať bondovka so Seanom Connerym, keby ju režíroval Hitchcock. Filmu sa opäť podarilo kvalitatívne uspieť a pritom sa odlíšiť od svojich predchodcov. Dúfajme, že si opäť nájde aj svojich divákov. Viac o filme nájdete v recenzii od fanboya.

 

Séria Mission: Impossible je už takmer 20 rokov istotou kvalitnej popcornovej zábavy, ktorá ani po piatich filmoch nepôsobí jednotvárne. Dejovo sa síce rieši stále tá istá schéma: Hunt dostane úlohu - poskladá team - musí sa niekam vlámať - veľká akčná scéna. Rešpekt však budí snaha tvorcov o to, aby sa táto kostra vždy riešila rozdielnym a výrazným štýlom.  Som zvedavý, kto natočí ďalšie pokračovanie. Mňa osobne by najviac potešilo angažovanie Michaela Manna. Ako ste na tom vy? Ktorý diel máte najradšej a v koho podaní by ste cheli vidieť pokračovanie? Diskusia je vaša.

 

P.S. Pravda o šialených kaskadérskych kúskoch Toma Cruisa je samozrejme úplne iná, než by ste čakali :)  

Ohodnoť článok
1
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.