22. júl 2015, 19:43

Zachráni v Pixels Adam Sandler pred nostalgickými postavami z hier ľudstvo či svoju hereckú povesť? (Recenzia)

Pac-Man, Donkey Kong, či obrie húsenice z dôb 8-bitových hier útočia na ľudstvo a na peňaženky divákov už od štvrtku. Ako dopadlo toto dobrodružstvo?

Peter L.
22. júl 2015, 19:43

6

Adam Sandler nám pomaličky starne. Bohužiaľ, jeho starnutie nemôžeme prirovnávať k vínu. Časy, keď sme sa úprimne zasmiali na komédiách 50x a stále po prvý raz či Za mrežami alebo nás dojímal v sci-fi dramédii Klik – život na diaľkové ovládanie sú, zdá sa, nenávratne preč... Medzičasom nám stihol ukázať aj svoju vážnu hereckú tvár v dráme Reign Over Me, pri ktorej sa dalo špekulovať o nominácii na zlatú sošku. Čo sa však s talentom stalo? Adam začal brať úlohy v komédiách, ktorých kvalita mala klesajúcu tendenciu a úspech si nevyslúžila ako u divákov, tak ani u kritikov (Grown Ups 1 a 2, Blended) a vzhľadom na to bolo ťažké tešiť sa na projekciu Pixels. Samozrejme, jeden herec nerobí celý film a istú nádej mi dávalo meno režiséra Chrisa Columbusa, ktorý má na konte klasiky ako Sám Doma 1 a 2 alebo prvé dve časti ságy o Harrym Potterovi. Do sály som sa teda snažil vojsť nesúdiac predtým, než uvidím výsledný produkt.

V úvode príbehu sa pozrieme na začiatok osemdesiatych rokov minulého storočia. Decká v tej dobe ešte nemali doma počítače či herné konzoly od výmyslu sveta, čo je v súčasnosti už štandardom. Ak ste sa chceli zahrať, museli ste ísť do herne vlastniacej mašiny s Pac-Manom, Asteroids alebo Galagou. V jednom z takýchto podnikov stretávame mladého Sama Brennera (Sandler) a jeho kamarátov Coopera a Ludlowa. Sam sa už akosi narodil s talentom ovládať herné prístroje a rozumieť ich mechanikám. Prihlási sa preto na súťaž, ktorá bola zaznamenaná na VHS kazetu ako reprezentant pop-kultúry osemdesiatych rokov a vyslaná do vesmíru s cieľom ukázať bežný život pozemštanov mimozemským civilizáciám. Brennera ale v Donkey Kongovi porazí legendárny „The Fire Blaster“ (Peter Dinkelage) a chlapec si tak prestane veriť. Dejom sa presunieme do súčasnosti, kde Sam montuje televízory a domáce kiná do domovov zámožných rodín a Cooper je prezidentom USA. Brenner sa počas jednej zakázky stihne zoznámiť s čerstvo rozvedenou mamičkou Violet v podaní veľmi sympatickej Michelle Monaghan, ktorá je zhodou okolností plukovníčkou armády USA. Medzitým sa však už začnú diať veci, ktoré už asi poznáte z trailerov. Mimozemšťania, ktorým sa do rúk dostala VHS páska z roku 1982 ju považovali za akt vojny a rozhodli sa zahrať si pomocou videoherných postavičiek hru o prežitie ľudstva, v ktorej má každá strana tri životy.

Úvodné zbavenie sa predsudkov mi zjavne pomohlo, film som si užil viac ako som čakal. Cením si najmä originálnosť spracovania. Snímka je založená na krátkometrážnom filme z roku 2010, ktorý povyhrával kopec cien na rôznych festivaloch. Roztiahnuť tento námet do celovečerného filmu chcelo odvahu a veľa nápadov. Vidieť klasické videoherné postavy na plátne bol zaujímavý zážitok a snímka sa tým pravdepodobne snaží apelovať na nostalgické cítenie rodičov, ktorí budú na film brať do kina svoje ratolesti. Popravde, veľa z postáv videných v tomto projekte sme mali možnosť vidieť pred pár rokmi vo Wreck-It Ralph, ktorý tematiku spracoval o dosť lepšie. Zopár originálnych nápadov sa však našlo aj tu (naháňačka s Pac-Manom). Všetky postavy dostali vo filme svoj priestor, čo je v tomto prípade dvojsečná zbraň. Úprimne si myslím, že Adam Sandler a jeho vtipy v Pixels boli občas podarené, zopárkrát som sa zasmial nahlas, niekedy len pousmial. Možno by som uvítal viac jeho prítomnosti než prítomnosti Josha Gada stvárňujúceho Ludlowa posadnutého konšpiračnými teóriami. Neviem, či to bolo dabingom, mimikou alebo gestikuláciou, no trpel som zakaždým, keď ten muž niečo povedal alebo urobil. Všetko bolo silené a cítil som sa nepríjemne aj za tú postavu. Podobná situácia nastáva aj so samotným prezidentom USA, Cooperom, v podaní Kevina Jamesa. Našťastie, v oveľa menšej miere. Ten chlap je sympaťák od kosti, no musel pracovať so scenárom, ktorý bol k dispozícii. Preto mu to nemám za zlé, no väčšina „vtipných“ situácií, v ktorých sa jeho postava ocitne, znamená to, že sa strápni pred verejnosťou. Od komédie očakávam trocha viac ako brebty v televízii, potkínanie sa alebo napodobňovanie sexuálnych aktov na pódiu.

Čo ma však najviac sklamalo, bola postava, o ktorej som si myslel, že dokáže film vytiahnuť do nadpriemeru. Peter Dinklage nám nielen v Game of Thrones, ale aj v X-Men: Days of the Future Past ukázal, že patrí medzi momentálnu svetovú hereckú špičku. S motiváciami a konaním Bolivara Truska v spomínaných X-Men sa nedokáže stotožniť pravdepodobne žiadny racionálne zmýšľajúci človek, no predsa bolo možné vytvoriť si k jeho postave istý vzťah, sympatie, možno pochopiť jeho postoj a prečo rozmýšľa tak, ako rozmýšľa. V Pixels nemá postava Eddieho aka Fire Blastera žiadnu kvalitu, ktorá by aspoň do istej miery vyvažovala nedostatky. Jeho konanie a správanie je od začiatku až do konca opovrhnutiahodné a Petrovi Dinkelagovi je to zjavne šum a fuk. A nech sa mi nikto nesnaží nahovoriť, že to bol zámer tvorcov. Vzhľadom k záveru to tak zjavne nebolo. Potešil som sa, aj keď som v úvodných titulkách uvidel meno Sean Bean a jeho cameo som netrpezlivo očakával. Čakanie to bolo márne a potenciál premrhaný, prezrádzať vám viac nebudem.

Až na negatíva vymenované v predchádzajúcich dvoch odsekoch film celkom pekne plynul, zopárkrát som sa zasmial, zopárkrát len pousmial. Špeciálne efekty a CGI vyzerali veľmi dobre, 8-bitové postavičky v sebe niesli akú-takú originalitu a naozaj pôsobili „pixelovitým" dojmom. No vzhľadom na to, že som sa pozeral 105 minút na čistokrvnú komédiu je to podľa môjho názoru sakramentsky málo. Napriek tomu som nezomieral od nudy a nevykonával som facepalm v priebehu stopáže kvôli trápnostiam veľmi často. Pixels ma príjemne prekvapili, pretože nie sú vyložene zlým filmom (akí sme všetci čakali), no k dobrému majú napriek tomu ďaleko 4/10.

0/10
1