16. jún 2015, 18:13

LokalFilmis: 22 rokov sme čakali na toto?! (Recenzia)

Lokal TV si za 5 rokov existencie vybudovala silnú fanúšikovskú základňu, a tak sa chalani rozhodli priniesť nám celovečernú nádielku humoru. Ako to dopadlo?

Miroslav K.
16. jún 2015, 18:13

19

To, že je Rytmaus Jakub Kroner talentovaný, o tom skutočne nie je akýchkoľvek pochýb. Veď už v 18. rokoch začal natáčať svoj prvý celovečerný hraný film, dokument Bratislavafilm (2009), ktorý mal na svoje študentské pomery hviezdne obsadenie a aj napriek nedostatkom v scenári a réžii zaujal viac, než to, čo nám v tom čase ponúkala väčšina československej produkcie. O dva roky neskôr priniesol do našich kín ďalšiu úspešnú snímku Lóve (2011) s Mišom Nemtudom a Kristínou Svarinskou, na ktorú bez váhania zašlo viac ako 100 000 Slovákov a medzi mladými sa tento film stal veľkým hitom. Čo sme ale v tom čase o Jakubovi nevedeli bolo, že sa od detstva venoval animácii a kresleniu komiksov. Postupne sme tak dostali krátke animované videá s Pištom Lakatošom ako typickým slovenským Rómom, ktoré sa na internete stretli s obrovským úspechom.

Animátorskú družinu na čele s Kronerom tak čakal vstup na pole slovenských mainstreamových televízií, no po určitých nezhodách sa musela utiahnuť naspäť na internet. To myslím Lokal TV viac pomohlo ako uškodilo, dočkali sme sa tuctov ikonických postavičiek a nezabudnuteľných hlášok, ktoré chtiac/nechtiac používame dodnes. Tento rok urobili chalani ďalší obrovský skok a predstavili nám 80-minútový celovečerák LokalFilmis. Ten je v skutočnosti už tretí celovečerný animovaný film (Zbojník Jurko z roku 1976 a Krvavá pani z 1980) zo Slovenska, no v ére samostatnosti mu prvé miesto nevezme nikto. A ako to celé dopadlo?

Dej sa, prirodzene, točí okolo dvoch najznámejších animovaných postavičiek, Rytmausa a Pištu Lakatoša. (Pištove) staré cigánske proroctvo totiž predpovedá príchod mesiáša z rómskej osady, ktorý úplne zmení svet. Práve v tom čase sa narodí Rytmaus a ako sme to mohli sledovať v Zápale/Napále, stane sa z neho najúspešnejší rapper v hre. Keď prichádza čas volieb, Rytmaus sa rozhodne kandidovať za prezidenta Slovenskej republiky, no víťazom sa stáva jeho jediný oponent, Pišta. Ten vie, ako zo Slovenska urobiť najbohatšiu krajinu sveta, a tak začne zo svojho paláca chatrče predávať čistú pitnú vodu do celého sveta. Rytmaus sa ale odmieta s prehrou zmieriť a rozhodne sa Lakatoša na čele prvej Eurómskej republiky potopiť.

LokalFilmis sa musel, rovnako ako všetky filmy vytvorené na základe seriálov, popasovať s príbehom, ktorý bude fungovať celú, 80 minút trvajúcu minutáž a bude sa naň dať pozerať na veľkom plátne s priestorovým zvukom bez toho, aby začal človeka nudiť. Úvodná tretina animáku sa skutočne vezie na humornej vlne, ktorá bez problémov bavila celú sálu (až na toho otecka s dcérou, čo ju po piesni o koňoch behom opúšťali), grafika sa tiež posunula míľovými krokmi, takže hneď prvý záber na učiteľku a jej prednosti spôsobil výbuch smiechu, no zároveň si zanecháva svoje charakteristické minimálne pohyby, ktoré k Lokal TV patria. Dobrou voľbou je, že postavy nie sú na plátne vôbec predstavované, Filmis je skutočne vytvorený pre fanúšikov, takže oboznamovanie a zbytočné vysvetľovanie idú úplne bokom.

Ibaže (a že muselo prísť aj toto), po nabitej prvej tretine prišiel zvyšok filmu, ktorý postupne ako celok začína nudiť. Čím bližšie ste k záverečným titulkom, tým viac máte pocit, že sa z toho dalo vytrieskať aj niečo viac (a že aj tej reklamy mohlo byť menej, však?). Nie je asi fanúšika Lokal TV, čo si nejde Fučovu rybičku, no jej príbeh, resp. séria skečov, z ktorých je zostavený celý film, je nie len tak trošku „od veci“, ale dokonca vám príde úplne zbytočná. Europoslanci mohli tiež dostať viac priestoru, aj keď presne vystihli ich „tvrdú prácu“, Moloch si síce svoju úlohu vo filme splnil perfektne, no jeho cenzurovaný filfások spôsoboval rozpaky, keďže sme naň už asi všetci zvyknutí. Taktiež tu bola citeľná absencia Pištových monológov, na ktorých stojí prvotný úspech Lokal TV. A to finále.. vlastne, dočkali sme sa vôbec nejakého finále? Musím uznať, že vyobrazenie Obamu a (hlavne) Putina by mohlo spôsobiť nielen výbuchy smiechu, ale aj slovenských ulíc, no inak je záverečná sekvencia kostrbatá a bezmyšlienkovitá. Jednoducho, stále máte pocit, že záver s rozuzlením ešte len príde, no vy ste už žiaľ na chodbe pred kinosálou a kráčate domov. Pobaviť na úplnom konci ale ešte zvládnu sarkasticky ladené záverečné titulky, pri ktorých snáď na to finále aj zabudnete.

V každom prípade, LokalFilmis si robí srandu nielen zo slovenskej politiky, cigáňov, prominentov, USA a Ruska, no ešte k tomu to robí spôsobom, aký fanúšikovia milujú. Nekompromisný humor zmiešaný so satiristickým cynizmom prináša kvalitné skeče, pričom niektoré z nich vám až natlačia slzy do očí. Tie sa ale, bohužiaľ, strácajú v prevahe hluchých miest, kde možno ani tak nechýba humor, ale pointa a spojitosť s hlavným príbehom, takže celovečerák ako vrchol celého tohto projektu nefunguje ako celok presne tak, ako sme si predstavovali. Pre fanúšika Lokal TV ale určite povinná jazda (aj keď LFB nečakaj), pri ktorej ale mozog a predsudky z kopírovania South Parku musia bezpodmienečne zostať pred kinosálou. A keď sme vlastne pri tom, divák nezainteresovaný do Animoterapie či Trampôt pána Menežerisa o tento animák aj tak nestojí, rovnako ako LokalFilmis nestojí o nezasväteného diváka. Bohááá.

0/10
Zdroj: youtube.com Tagy: lokaltv, marian cekovsky, lokalfilmis, fuco, pišta lakatoš
1