14. apríl 2015, 19:33

Je tretí album Kendricka Lamara ďalšou klasikou? (Recenzia)

Alebo ako sa jeden z najúspešnejších raperov svojej doby vyrovnáva s úspechom, pričom reflektuje svoje korene.

adel
14. apríl 2015, 19:33

17

Je to už nejaký rok, čo Kendrick vydal svoj nezávislý album Section.80. Ešte chvíľu predtým sme objavili K-Dota aj v našej redakcii a už vtedy sme s padnutou sánkou počúvali lyrického majstra, o ktorom sme dovtedy nepočuli. Vynikajúce texty hodné Tupaca Shakura, meniace sa hlasy pri rapovaní pripomínajúce Eminemove skákanie z jedného alter ega do druhého a albumový prístup k hudbe, čo sa v hip-hope, hre singlov, nevidelo už dávno. Kendrick bol tak po The Gameovi ďalším rapperom, ktorý vracal west-coast a najmä Compton na mapu vo veľkom štýle, avšak jeho jedinečnosť bola bez precedensu skrz jeho odmietanie násilia a drog a najmä odmietania glorifikovania kultúry gangov, tak ako to vidíme v rape už od čias N.W.A.

Section.80 tak ponúkal alternatívny pohľad na svet cez Kendrickove oči a aj outsiderov vťahoval do brutálneho prostredia odvrátenej strany Los Angeles hľadajúc spasenie prostredníctvom hudby, znalosť čiernej histórie a z veľkej časti aj spiritualitu. Album načrtol mnohé z týchto myšlienok a ponúkol dosť detailný pohľad do Kendrickovho života a slúžil ako akési intro k jeho osobnosti. Úspech bol zaručený, či už vynikajúcim throwbackom do života generácie detí narodených v 80-tych rokoch (Section 80.), drzým egotripom s vynikajúcim klipom so slohou od Schoolboya Q v Spiteful Chant alebo sociálnou záležitosťou, ktorá ťažila zo smutnej histórie černochov v Amerike, Hiiipower. A to bol iba začiatok bez podpory major labelu.

Tá prišla až následne, a to vďaka dealu s Interscopom zabezpečeným Kendrickovým mentorom Dr. Drem, ktorý sa zhostil role výkonneho producenta pri instantne klasickom albume good kid, m.A.A.d city. To s podtitulom a short film by Kendrick Lamar doručilo svoj sľub a predstavilo nám koncept albumu, ktorý opisuje Kendrickove leto v roku 2004, kedy ho vražda jeho kamaráta prinútila k tomu, aby zmenil svoj život. To všetko sa dialo cez nelineárne rozprávanie opisujúce reálie Comptonu z pohľadu bežného čierneho tínedžera, ktorého bežnosť často zahŕňa byť svedkom vraždy svojho strýka, keď mal Kendrick päť rokov alebo brutálnu bitku po tom, čo zistili bratia jeho vtedajšej frajerky, čo s ňou stvára (skvelá referencia na Menace II Society). To v kombinácii s hitmi ako Bitch Don’t Kill My VibeSwimming Pools (ktoré mimochodom perfektne zapadali do konceptu albumu) vytvorilo skutočne klasický album s nastavením veľmi vysokej latky pre nadchádzajúci projekt. Ešte pred ním sme však boli svedkami toho, ako Kendrickovi „ukradla“ album roka na Grammy’s popová senzácia Macklermore, čo nám potvrdilo, že Grammy’s nevedia o rape po rokoch stále nič  a vynikajúce single i, Blacker the BerryKing Kunta predpovedali ďalší skvelý album. Poďme si ich skúsiť po jednom rozobrať.

Najprv prišlo i. To poslúžilo v zime 2014 ako najväčší šok, kedy nám Kendrick predostrel celkom nový pozitívny vibe, sprevádzaný svojho času iba artworkom s dvojicou gangbangerov z Crips a Bloods, ktorý ukazoval srdce a naznačoval boj proti nezmyselnému násiliu, čo zužuje aj Kendrickov Compton. Nečakali sme však dlho a prišiel klip rozvíjajúci túto myšlienku. Kendrick rozpustí bitku v klube a spolu so stále väčšou partiou ľudí tancuje naprieč L.A. vo videu situovanom podľa outfitov do sedemdesiatych rokov, kedy začínali pre Afroameričanov veľmi ťažké časy s príchodom Richarda Nixona. „i“ teda pojednávalo o láske samého seba, čo bolo umocnené Kendrickovými mimoriadne kontroverznými vyjadreniami ohľadom situácie vo Fergussone. V rozhovore pre Billboard sa totižto nechal počuť: „Bol by som rád, keby sa niekto pozrel do nášho susedstva a aby vedel, že situácia kedy je to napi*u existuje už mentálne. To čo sa stalo (Michaelovi Brownovi) sa nikdy nemalo stať. Nikdy. Ale ako môžeme očakávať rešpekt od nich, keď nerešpektujeme sami seba? Začína to zvnútra. Nezačni s protestom, nezačni s rabovaním – začína to zvnútra.“ Slová, ktoré rozzúrili značnú časť americkej komunity nemuseli dlho čakať na reakciu. Jednou z nich bol aj tweet od Azealie Banks, „najsprostejšia vec akú som kedy počula černocha povedať“, “lol, vieš niečo o generačných vplyvoch chudoby, rasizmu a diskriminácie?“ Rozhodne očakávaná reakcia, na ktorú som sa pýtal aj jedného z Kendrickových producentov, Thundercata, ktorý mi poskytol súhlasné stanovisko s Kendrickom. Partia si teda očakávane za i stála, avšak za zradcu rasy Kendrick považovaný rozhodne nie je.

Totižto, hneď po čiastočnom napravení krivdy zo strany Grammy’s z roku 2013, si Kendrick odniesol rovno dve sošky, čo tak trocha posilnilo stereotyp o Grammy’s, kedy dostane ocenenie iba raper spittujúci o pozitivite bez oprávnenej čiernej zloby, avšak tá na seba nenechala dlho čakať.

Hneď deň po udelení Grammy prichádza totiž Blacker the Berry, čo je bez preháňania jedna z najsilnejších skladieb o rasovej diskriminácii akú som kedy v rape počul a zároveň veľký kontrast ku skladbe i. Song reflektujúci udalosti z Fergussonu začal Kendrick písať už po vražde Trayvona Martina Georgom Zimmermanom na Floride, kedy bol 16-ročný neozbrojený tínedžer zastrelený členom susedskej hliadky. Kendricka tu teda vidíme plného zlosti a nenávisti, ale na začiatku každej slohy pripomína, že je najväčší pokrytec roku 2015, čo nám vysvetlí v posledných dvoch veršoch skladby, keď nám doručuje najsilnejšiu osmičku albumu v podobe nasledujúcich riadkov.

So don’t matter how much I say I like to preach with the Panthers,

Or tell Georgia State „Marcus Garvey got all the answers“,

Or try to celebrate February like it’s my B-Day,

Or eat watermelon, chicken, and Kool-Aid on weekdays,

Or jump high enough to get Michael Jordan endorsements,

Or watch BET cause urban support is important

So why did I weep when Trayvon Martin was in the street?

When gang banging make me kill a nigga blacker than me?

Hypocrite!

Message z „i“ teda napokon pretrváva sčasti aj v Blacker the Berry, kedy Kendrick urguje černochov, aby sa zmenili sami, lebo dovtedy budú vnímaní bielou spoločnosťou iba ako pokrytci, čo je názor, s ktorým súhlasiť môžete, ale aj nemusíte. Avšak, rezonuje dodnes a rezonovať bude ešte dlho, pre mňa aj ako zatiaľ najsilnejšia skladba roku 2015 (a asi ňou aj zostane, Kanye – neKanye).

Trojicu singlov napokon pred vydaním albumu s neznámym tracklistom a názvom uzatváral King Kunta. Ten je zároveň s i a Blacker the Berry najvýraznejšou skladbou z čisto hudobného hľadiska s produkciou od dvorného Sounwavea a Terrace Martina s ďalšou centrálnou témou, tentokrát zameranou na čierne celebrity. V tejto skladbe sa totiž Lamar vzpiera hudobnému priemyslu skrz metaforu čierneho otroka Kinte. Ten je hlavnou postavou kultového románu Roots: The Saga of an American Family od Alexa Haleyho, ktorá sa vzpiera svojím bielym pánom pokusmi o útek, rovnako ako Kendrick. Ten sa dodnes nepresťahoval do Bel-Air, ani do Beverly Hills a stále zostáva viacmenej neďaleko Comptonu, a takisto aj odmieta status popovej hviezdy čo ostatne vidíte na jeho nevôli robiť vyslovene radio friendly skladby, tak ako niektorí jeho kolegovia z branže.

Prejdime ale k tracklistu albumu. Ten sa skladá z 18 stôp s minutážou takmer 80 minút, čo je na dnešnú dobu dĺžka naozaj úctyhodná, ale pri Kendrickovi sme si už zvykli, že súčasné trendy nehrajú žiadnu rolu. A nie je to tak iba pri dĺžke albumu, ale najmä pri jeho zvuku. Ak ste good kid, m.A.A.d city považovali za album s klasickým zvukom, tak neviem čo pre vás bude To Pimp a Butterfly, pretože ten sa oproti predchádzajúcemu albumu posúva ešte ďalej a ťahá nás už od začiatku k pionierom čiernej hudby so zvukmi soulu a jazzu, pričom hojne využíva živé nástroje.

Najlepšie je to vidieť rovno na prvej skladbe, a tou je Wesley’s theory. Počiatočné tóny nás vracajú na Jamajku ku skladbe Every Nigger is a Star od Borisa Gardinera a vzápätí sa striedajú s introm Georga Clintona (áno, toho Georga Clintona) s beatom Flying Lotusa, ktorého súčasťou je aj saxofón Terrace Martina. Podobné kombinácie môžeme vidieť na celom albume, čo zaručuje unikátny zvuk, aký sme tu nepočuli už dlhé roky, a ten dáva, dúfajme, už bodku za trapovou mániou v mainstreamovom rape. Neodbáčajme však a vráťme sa k Wesley’s theory, čo je jedna z najsilnejších skladieb tohto LP. Tá hovorí o tom, ako sú v Amerike pimpované čierne celebrity (To Pimp a Butterfly) hudobným priemyslom cez pohľad jednak rappera a v druhej slohe zase strýka Sama počas referencovania slávneho prípadu, kedy bol Wesley Snipes zapletený do kauzy neplatenia daní a následného uväznenia. Do toho pridajme krátky príhovor Dreho a pre-hook Thundercata, ktorý cituje Dave Chapella, resp. Ricka Jamesa z najznámejšieho komediálneho skeču v rapových končinách (We should never gave you niggas money!) a o vynikajúci úvod do albumu roka máme postarané. Ten je dokreslený ešte dohrou v intermezzu For Free? kde je priemysel stelesnený tentokrát nevďačnou milenkou a následne sa skrze King Kunta prebíjame k ďalším skladbám, ktorým dominujú metafory a prirovnania dodnes nevídané. Tie sa inšpirujú filozofiami veľkých čiernych lídrov, či už to sú Martin Luther King, Nelson Mandela, ale aj Tupac Shakur.

Cítiť to na These Walls, kde je celá skladba rozprávaná cez prirovnávania k vaginálnym stenám (nerobím si srandu), čo nás vracia v tretej slohe ku príbehu z good kid, m.A.A.d city, na introspektívnom a depresívnom u, čo je skladba priamo kontrastujúca pozitívnemu hitu i a do svojho hoodu sa K-Dot definitívne vracia v Momma, kde je opäť pripomínaná jeho survivors guilt. V nasledujúcom Hood Politics zase dostávame spomienku, kedy bol hood to jediné, čo v živote mal zvýraznené naschvál plytkým I been A-1 since day one, you niggas boo-boo. To vlastne spomínal v mnohých rozhovoroch, tak zatiaľ čo sa z Kendricka stal bohatý raper, sú jeho celoživotní priatelia stále v stoke Comptonu, ktorý už síce nie je tak nebezpečný ako bol napríklad v 90-tych rokoch, avšak nebezpečenstvo číha na mladého černocha naďalej. Vidno to napríklad na Kendrickovom priateľovi Chad Keatonovi, ktorý sa stal obeťou vraždy, zatiaľ čo bol Kendrick na tour so svojím debutom a vďaka tomu aj zmeškal kamarátov pohreb. Asi ideálna ilustrácia toho, čím si prechádza mladý raper, kedy je postavený medzi korporátny svet Ameriky, v ktorom sa nevie orientovať a do ghettoizovanej Ameriky, v ktorej už ale nemá čo hľadať. A tak sa podobne ako kedysi Dave Chapelle vydáva na únik do Afriky, do ktorej sa Kendrick naozaj minulý rok bol pozrieť a skúsenosti z jeho výletu po stopách Nelsona Mandelu počuť v tracku How Much a Dollar Cost.

V tom dostávame, tak ako aj v predošlých skladbách, jednotlivé kúsky skladačky uzatvorenej v závere Mortal Man. Ten je zároveň aj poslednou piesňou tohto úžasného albumu, kde nám v prvej časti Kendrick doručuje odkaz pre svojich fanúšikov. Pýta sa, When shit hits the fan, is you still a fan? Téma teda jasná, ale to najlepšie prichádza až úplne na konci v podobe rozhovoru s Tupacom. Čítate správne. Nejde o žiadne hologramy a žiadnych imitátorov, no o šikovne zostrihaný rozhovor so švédskym rádiom, kedy si aj ten najnepozornejší poslucháč uvedomuje, čo sa nám snažil Kendrick povedať. Takisto nám to napovedá, ku ktorému velikánovi má K-Dot najbližšie. Ukracuje sa dokonca o pokrytectvo, ktoré miestami sršalo z Tupacovho života plného kontroverzie aj dávno po tom, čo sa dostal z ghetta. Live by the gun, die by the gun bolo posolstvo, ktoré spečatilo Tupacov osud a Kendrick poučený z jeho chýb sa stavia do role niekoho, kto chce najmä čiernu komunitu v Amerike stmelovať, nie rozdeľovať a bojuje tak proti násiliu nastavením zrkadla v podobe Blacker The Berry alebo pozitívnym a jednoduchým odkazom v podobe i. A robí to aj týmto rozhovorom so Shakurom, keď nám pripomína, že to čo riešila Amerika v 90-tych rokoch s Rodney Kingom, rieši dnes, miestami by sme mohli povedať, že ešte v brutálnejšej podobe, s Trayvonom Martinom, Mikom Brownom alebo Ericom Garnerom, a pritom naznačuje, že sa nič nezmenilo, ak sa to rovno nezhoršilo.

Kompletnú bodku za albumom dostávame prostredníctvom básne vysvetľujúcou názov albumu, ktorú nechávam interpretovať každého poslucháča samostatne, avšak už cover, názov a booklet naznačuje message celého diela, ktorých je však hneď niekoľko, ako som sa pokúsil vysvetliť v tomto článku. Ako teda Pimp the Butterfly hodnotíme? Je to sophomore album hodný Kendricka Lamara? Definitívne. Je klasikou, tak ako good kid, m.A.A.d city (aj keď sám Kendrick termín klasika odmieta)? Pravdepodobne. Podobá sa skôr na Section.80 než na good kid, m.A.A.d city, čo môže niektorých fanúšikov nahnevať, ale naznačuje to fakt, že Kendrick dospel. Nemôžeme očakávať, že nám bude rozprávať donekonečna príbehy zo svojho detstva, keď ním už nežije, a tak je život z pohľadu úspešného rapera konfrontujúc svoju slávu a úspech s neustálym bojom čiernej Ameriky stelesnenom skrz tragické životy jeho priateľov vynikajúcim a logickým pokračovaním. Z hľadiska hudobného ide o návrat ku koreňom a plne korešponduje s témami albumu, kde sa úspešný raper vracia najprv do Comptonu a následne až do svojej pravlasti v Afrike. Preto jazz, soul, staré sample a hudobnícky ansámbel, ktorý zahŕňa aj takého velikána, akým je George Clinton. Spolu sa tak vytvára dokonalý celok, ktorý neponúka síce také bangre ako good kid, m.A.A.d city, ale to je asi dobré. Bangrov a lakťovačiek máme dnes viac než dosť a pri Kendrickovom lyrickom talente by ho na neustále produkovanie podobných skladieb bola škoda. A to on dobre viem, a tak nám nezostáva nič iné, než toto LP prijať a vyjadriť skepticizmus nad tým, že tento rok prijde niekto s lepším albumom. Za nás všetkými desiatimi.

3