8. apríl 2015, 17:06

Politické vyhlásenie, či pokus o popový album? Obe! Young Fathers a ich White Men Are Black Men Too (Recenzia)

Young Fathers vydali svoju druhú štúdiovku. S prvou získali úspech ktorý nečakali. Podarí sa im to aj s White Men Are Black Men Too?

adelamed
8. apríl 2015, 17:06

0

Young Fathers sú, ako sme spomínali mnohokrát, držiteľmi prestížnej ceny Mercury Award s ich minuloročným albumom DEAD a tanečným trackom Get Up. Trojica chalanov sa dala dokopy z dôvodu, že ich nebavila terajšia hudba na scéne a rozhodli sa vytvoriť niečo svoje. Poznajú sa naozaj dlho a vedia pracovať na jednej vlnovej dĺžke. Moje posledné stretnutie s Young Fathers nebolo prehrávanie ich mixtapov zo Spotify, ale ich živé vystúpenie na bratsilavských Electronic Beats. Bezpochýb sú, okrem ich prítomnosti, ich najsilňejším prvkom ich beaty a africké perkusie. Young Fathers sú divokí a vedia urobiť poriadnu show.

Dávnejšie, keď som o nich prvýkrát písala článok, som ich nevedela žánrovo nikam zaradiť. Ich tvorba je inovatívna a experimentálna, ale na novom albume mierne prenikajú do popu, alebo aspoň do ich interpretácie popu. Ale povedzme si to na rovinu - Young Fathers majú vo všeobecnosti od popu dosť ďaleko, či nie? Ako to zvládli teda odprezentovať v ich druhej štúdiovke White Men Are Black Men Too si prečítajte tu a teraz.

Najskôr treba podotknúť, že Young Fathers nás nenechali dlho čakať. Po vydaní DEAD sa naozaj znova hneď pustili do nahrávania ďalšieho materiálu a po niečo vyše roku uzrel svet prvý singel z druhého albumu - Rain or Shine. Ak máte album DEAD napočúvaný, v albume White Men Are Black Men Too vás toho veľa neprekvapí. Štruktúru svojich pesničiek nezmenili skoro vôbec. To ale aj znamená, že ich temperament zotrval spoločne s faktom, že pri každej pesničke sa chcete do hudby hýbať.

Na rozdiel od svojho debutového albumu, Young Fathers sa na svojej druhej doske chceli vyhnúť kontroverzii a ubrali na agresívnom rape (s piesňami ako Queen is Dead z ich druhého mixtapu spôsobili poriadny rozruch). V celku sa ale menej kladie dôraz na texty, prelomuje skôr hudba, a energia ktorú tá hudba nesie. Cítime v pesničkách neustále napätie. Ak mám konkrétne rozoberať jednotlivé tracky, výborným príkladom toho je spomínaná Rain or Shine, kde na začiatku počujeme wonky orgán, od ktorého sa to už len stupňuje až kým pieseň neskončí. Z vokálovej stránky sa Young Fathers vybrali smerom ku zborovejším spevom a jednoduchým opakovaným melódiám, ktoré nájdeme napríklad v piesni Shame. Pripomína vám táto štruktúra niečo? Áno, cítiť ten ich “popovejší nádych”. Pri počúvaní som mala neustály pocit, že Young Fathers sa vo White Men Are Black Men Too už nechcú, a ani nemusia, chváliť tvorbou svojho jedinečného žánra. Ten poriadne odprezentovali na DEAD. Tento album je v ohľade agresie a divokosti “DEAD lite”.

Napriek podobnosti piesní je na doske jedna, ktorá z albumu vyniká a zároveň ho charakterizuje. Do tracku Old Rock n Roll, umiestnenej presne v strede albumu, vložili Young Fathers všetku svoju kontroverzosť a politické názory. Sú tam takí, ako ich poznáme z predošlej tvorby. Započujete aj vetu “white men are black men too” v podobe kričania a divočiny. Rozoberajú rasizmus: “I’m tired of playing a good black/I’m tired of having to hold back/I’m tired of blaming the white man” a nehanbia sa zanadávať. Chcú u poslucháčov vyvolať diskusie a pýtajú si rovnocennosť medzi rasami. Zároveň do toho celého chcete tancovať s rozpustenými vlasmi. Áno, presne taká divočina.

Young Fathers vo White Men Are Black Men Too riešia súbežne dve veci naraz. Najskôr ich interpretáciu popového albumu a zároveň rozoberajú problémy rasizmu. Najviac ma ale na novom albume uchvátila, ako aj v ich predošlej tvorbe, ich otvorenosť a autentickosť. Na nič sa nehrajú a hovoria čo majú na mysli. Veď hudba je na to, aby umelci vyjadrili svoje pocity a názory. Keď chcú Young Fathers spraviť politické vyhlásenie, nedvíhajú transparenty pred Buckinghamským palácom, ale vydajú úspešný album. Aj keď to nie je album, ktorý by ste počúvali dookola a vyhlásili za svoj obľúbený, niekedy je dôležitejšie odprezentovať svoje názory a myšlienky. Je to ako dobrý film, ktorý vám stačí zhliadnuť len raz na to, aby ste pochopili myšlienku režiséra. Dúfam že ich pokus o popový album (alebo skôr sociálny experiment) v budúcnosti nebudú rozvíjať. Teším sa na všetko, čo majú pre nás pripravené.

8/10

Nezabudnite sledovať NewSound, aby vám nič podobné neuniklo!

0/10