Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Sobota 23. 1. 2021 meniny má Miloš

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Refresher - Rozhovory
17
adel
9. apríl 2015, 18:29

Majk Spirit: Vždy bolo pre mňa prioritou riešiť naozajstné veci (Rozhovor)

Majk Spirit o rape, hudbe, filmoch, varení, no najmä o albume Ypsilon a prekvapení, ktoré nás ešte len čaká.

adel
9. apríl 2015, 18:29
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok
Majk Spirit: Vždy bolo pre mňa prioritou riešiť naozajstné veci (Rozhovor)

Je to už pekných pár rokov čo sme sa s Majkom Spiritom stretli pri rozhovore, a tak nebola lepšia príležitosť než vydanie jeho druhého sólového albumu Ypsilon na to, aby sme prebrali všemožné témy, ku ktorým má Majk vždy čo povedať. Dohodli sme si teda meeting v RHB crib v industriálnom priestore v Bratislave, kde sme prebrali všetko od rapu a trapu, hudby ako takej, Drakea a Kanyeho, prezidenta Kisku, ale najmä sme sa rozprávali o albume Y. K nemu nám Spirit pripravuje podľa jeho vlastných slov ešte jedno veľké prekvapenie, ktoré si môžete vďaka rozhovoru vyložiť celkom presne ak budete čítať s porozumením a ešte sa k tomu aj dozviete, či vie Speezy variť alebo ako vníma s odstupom času svoj mimoriadne úspešný album Nový Človek. V komentároch mimochodom radi privítame vaše tipy na to, čo presne je to očakávané prekvapenie. Želám vám príjemné čítanie, je to na dlho. 

 

Po štyroch rokoch máme zase spolu rozhovor. Odvtedy sa toho veľa zmenilo.

Tomu ver, asi všetko.

 

Je to týždeň, čo si vydal nový album Ypsilon. Koľko sa nahrával?

Nahrával som ho od januára. Vtedy sme začali byť tak intenzívne v štúdiu. Niektoré veci vznikli ešte minulý rok, ako Boh jediný, Feel Alright, Tancujj a veľa z nich bolo minulý rok napísaných. napríklad dobYjeme svet. Vznikalo to už aj počas minulého roka, ale hlavne nápady a celkový koncept albumu. Gro nahrávania bol január, február, marec. Celé som to nahrával v štúdiu Littlebeat s podporou dvoch skvelých hudobníkov – Maxo Šrámek a Andy Hruška. Nahrávanie je ale len jedna časť procesu, v podstate od leta 2014 som intenzívne vyberal hudby a makal na textoch.

 

Keď sa nad tým zamyslíš, tak je to v tvojom tempe narýchlo nahraný album alebo je to taký štandard?

Je to taký štandard by som povedal. Narýchlo bolo celkom RHB. To sme fakt od prvej myšlienky až po final robili tri-štyri mesiace. To je podľa mňa minimálna doba na nejaký plnohodnotný album. Tam sme však samozrejme traja. Normálny album je podľa mňa optimálne rok. Od vymyslenia konceptu až po posledné nahratie, release albumu. Aj toto bol taký rok. Ypsilon som spomínal ostatne už v Hlase.

 

Ak som pozorne počúval, tak nie je na albume vysvetlené, prečo sa volá Ypsilon.

Nie je tak úplne. Je to kvôli tomu, že mám ešte jedno prekvapenie spojené s týmto projektom. Jedno veľké prekvapenie, ktoré vlastne všetko vysvetlí a rozjasní, ale nemôžem ti ho ešte teraz prezradiť. Sme totižto v štádiu, kedy sme k odhaleniu veľmi blízko, ale ešte to nie je oficiálne. Z tejto pozície ti teda môžem povedať iba to, čo som doteraz hovoril: Ypsilon je označenie generácie a týmto projektom by som rád definoval výzvy, ktorým tá generácia čelí. Ale samozrejme na to, aby bol celkový koncept a dojem pochopiteľný pre ľudí,  tak si potrebujú počkať na to prekvapenie. Trpezlivosť.

 

Skladba Teraz je čas, hneď prvá z albumu, v nej tak trocha miestami zabŕdaš do politiky. Myslíš si, že je to téma, ktorá v slovenskom rape chýba a mala by sa viac riešiť?

V prvom rade s/o Grimaso za hudbu. Určite hej. Ja si myslím, že ja som viacej raper na obsah ako na formu. Možno jeden z mála. Nie je to len svetový trend. Nielen na Slovensku, ale aj vo svete sa roztrhlo vrece s tými peknými formičkami, ale žiadnym obsahom, no ja sa držím toho svojho. Pre mňa je číslo jedna ten obsah a samozrejme sa tú formu k tomu snažím čo najlepšie doladiť. Ale vždy bolo pre mňa prioritou riešiť naozajstné veci, naozajstné problémy, naozajstné spoločenské témy v týchto veciach, takže to na tom albume muselo prísť. A hovorím, to najlepšie ešte len príde, ale Teraz je čas je skladba, v ktorej som nechcel ísť ešte moc do hĺbky, ale chcel som to trocha načať, otvoriť nejaké témy a aspoň tým začať nejakú debatu. Takže áno, samozrejme, politika je jedna z vecí, o ktorých chcem hovoriť, lebo som sľúbil, že album Y bude reálny. Bude o ozajstných veciach, nebude taký romantický a taký naivný ako bol miestami Nový Človek. Aj keď Nový Človek má 10/10 u mňa stále a je to najlepší prvý album, aký som mohol urobiť, ale teraz som niekde inde. Nový Človek bola základná škola, toto je momentálne stredná, ktorú sa snažím urobiť. Postaviť niečo reálnejšie, nejaké piliere pre mojich rovesníkov, pre tú generáciu, ktorá to vôbec nemá ľahké v tomto svete. Pretože práve tí politici a práve tí starší, ktorí postupne síce odchádzajú, ale stále sa držia tých pák, tak práve tí nepostavili tú generáciu do zrovna ľahkej pozície. Musí čeliť problémom, ktorým ešte nikto nikdy nečelil. Čiže témy, ktoré musia riešiť sú bezprecedentné. Hovorím za tých, ktorí vyrastajú v tomto svete, ktorých práve títo politici udržujú v tomto žalostnom stave. Ja tie správy nepozerám, ale vidíte to, čo sa deje na celom svete každý deň. A práve tá generácie si bohužiaľ musí vyvíjať nové techniky, ako tieto problémy čo najlepšie ignorovať, aby sa z toho nezbláznili.

 

Tvoj politický postoj je teda ignorovať to?

To vôbec nie. Hovorím, že toto je jedna z takých taktík, ktorú si táto generácia vymyslela. Ja nehovorím, že to je dobré. Ja iba svojím spôsobom opisujem to čo vidím v tej generácii a samozrejme, nie je vôbec dobrý spôsob to ignorovať. Do istej miery áno, aby si si udržal nejaké psychické zdravie. Nemôžeš sa 24 hodín denne zaoberať s tým, že v Afrike deti umierajú hladom. Na druhej strane sú miesta, kedy to treba riešiť a ja som momentálne vo veku, kedy proste nechcem byť politicky korektný vo svojich vyhláseniach aj v skladbách. Už som za tou dobou, kedy som prišiel do šoubiznisu s tým, že: ahojte ja som nový, pekný chlapec, ktorý sem teraz prišiel trochu rapovať. Už proste viem, že chcem stáť za vecami, ktoré sú dôležité, aj keď to trocha môže skomplikovať moju kariéru. Ale chcem riešiť témy, ktoré potrebujeme ako spoločnosť riešiť, aby sme sa pohli ďalej. Alebo aspoň mali šancu sa pohnúť ďalej. Robiť to kvôli tomu, aby moje dieťa, keď sa raz obzrie a spýta sa ma, že tati a ty čo si robil preto, aby to bolo ináč? A ja si to uvedomujem každý jeden deň, pri každej skladbe, pri každom koncerte, pri každom rozhovore. Vďaka Bohu mám tú silu, mám tú moc. Ľudia mi veria, rešpektujú moje názory. podporujú ich, hlásia sa k nim a tým pádom reprezentujem istú časť tej generácie. A k tomu patrí aj hovoriť o tej politike, o tom ako to naozaj je. Lebo všetci vieme, čo sa deje na Slovensku. Aké škandáliky a jeden za druhým sa zametie pod povrch a politici vždy ostanú, prípadne sa vymenia, ale do tej istej rovnice. Presne ako to hovorím v tej skladbe. To nie je ale iba Slovensko, to je celý svet. Všetci vieme, ako to funguje. To nie sú žiadni Ilumináti, to je proste realita tohto sveta.

 

 

Spomenul si Iluminátov.

(Smiech).

 

Vy ako jednašestka a aj ty osobne ste už v minulosti mali viacero skladieb, kde sa zabŕdali do, dovolím si povedať, konšpirácií. Teraz sa s tým v podstate roztrhlo vrece až je to takmer v mainstreame. Ako to teraz vnímaš?

Vnímam to tak, že kto to videl a počul, ten si pamätá, kto tu riešil tieto veci prvý, keď ešte neboli tak v móde. Nešlo mi nikdy nejak o to byť prvý. Pretože to neznamená, že si to urobil najlepšie. Mne išlo vždy o to, aby som to, čo robím, urobil najlepšie. Nemusím byť prvý, s nikým sa nepretekám, keď tak sám so sebou. Mám veci, kde sa vyjadrujem k týmto témam aj na albume Nový Človek - Babylon Horí. Ale už dávno predtým sme riešili napríklad elitárstvo v skladbách ako Súčasť plánu alebo Chamtivosť ešte na Antivirus Mixtape z roku 2009. Rok predtým v skladbe Ľuďom Jebe z albumu Čísla Nepustia. So Suvem mám veľa takých trekov, napríklad Rebel alebo Srdce Leva. Vždy to bola súčasť mojej tvorby, že riešim to, čo niekto volá konšpiračné teórie, respektíve to, čo sa deje za oponou tohto sveta. To, čo ti nikdy priamo médiá neponúknu, ani to v hlavnom vysielacom čase neuvidíš. Ani vo filmoch. Tam je to zosmiešňované a je z toho urobená hollywoodska show, aby sa ti mohol svet smiať, že ty pozeráš moc filmov. Ja sa len snažím opisovať tú moju perspektívu, z ktorej vidím to, čo vidím. Nechcem sa len ticho prizerať..

 

A nemáš pocit, že niekedy aj tí ľudia, ktorí si idú tie konšpirácie tak ako hovoria na tých ľudí z mainstreamu, že sú ovce, že berú všetko čo im dajú. Nemáš pocit, že tí istí, ktorí si idú tie konšpirácie tak, že každá konšpirácia, ktorá príide tak ju príjmu?

Presne tak. To je to, že tá najväčšia konšpirácia je tá samotná konšpirácia. Ako keby to bolo vymyslené práve pre tých ľudí, ktorí sa v tom chcú špárať a analyzovať to, aby sa v tom tak zamotali, že potom už ani sami nevedia, kde je sever. Lebo keď dáš do pohára s čistou vodou jednu kvapku kyanidu, otrávi to všetku vodu v pohári. A to je presne to, čo sa stalo po tej dobe, kedy prišli tie všetky Zeitgeisty a všetci títo novodobí učitelia, revolucionári. Ľudia sa boja, lenže riešenie tohto problému nesmie vychádzať zo strachu. Ja som tieto veci študoval dávno predtým. Išiel som si témy, ktoré neboli bežnou súčasťou nejakého tínedžerského života alebo rozprávania. A vidím, že teraz to domotalo hlavy mnohým ľudom a všade vidia Iluminátov. Jay Z je iluminát a má mimozemské dieťa s Beyoncé a neviem čo. Vymýšľajú do extrémov. Tým pádom aj ja som od toho trocha opustil a prestal som sa tak do hĺbky zaoberať tým, že ktoré sú tie židovské rodové línie, ktoré ovládajú svet a blá blá blá. Je tam strašne veľa vecí. Veci, ktoré jeden človek sám nemôže obsiahnuť svojou mysľou. Musí si vybrať jednu časť. Ja som fakt študoval tých veľkých vrámci konšpirácií, ako David Icke, Michael Tsarion, atď. Od Egypta, cez Grécko a Rímsku ríšu, až po moderný svet. Postupne som zistil, že netreba vedieť všetko o všetkom. Možno ti potom veľa tých informácií zabraňuje vidieť tie naturálne, jednoduché veci. Tie najdôležitejšie veci sú jednoduché. Nie je to strašná rovnica. Vždy je to a+b=c.

 

Na skladbe Zbojník si spomínal, že ťa cení prezident. Nedávno si takisto spomínal, že ti istý prezidentský kandidát ponúkal 50-tisíc eur za podporu v prezidentskej kampani a ty si to odmietol. Nasledne na to sa terajší už prezident Kiska vyjadril, že mal záujem o tvoju podporu. Vyjadril sa tak ako jediný z kandidátov, čiže vieš potvrdiť, že to bol on, kto ti ponúkol túto sumu?

Viem potvrdiť, že to nebol on. On mi ponúkol inú sumu. Ale je pravda, že on ma tiež oslovil do kampane. Dokonca som aj chvíľu rozmýšľal, že sa do toho zapojím, ale nakoniec som sa rozhodol ostať nestranný ako vždy. Pretože jedného dňa chcem byť prezident ja (smiech). Tú sumu, o ktorej som hovoril ponúkol niekto úplne iný.

 

Posledná otázka k politike. Ego spomína, že nevolí nikoho asi tak od osemnástich. Ty?

Ja už asi od trinástich (smiech). Tiež som nikdy nebol voliť. Možno raz niekedy sme išli zo srandy, keď sme boli ešte ako puberťáci na školáku a boli voľby ešte na Halovej 16. Za tých starých čias, ale voliť nechodím, pretože neverím, že sa tým niečo zmení. Neverím, že sa to zmení tým, že tam dosadíš niekoho iného, pretože ten systém je zlý, je vytvorený tak, že ten človek cestou k tej moci väčšinou zíde z cesty. Teda, nie väčšinou, ale vždy. Aj keď ide do tej politiky s dobrým zámerom, že chce pomáhať ľudom a chce niečo naozaj zmeniť,  cestou hore k tomu kreslu sa niečo v jeho hlave a v jeho srdci zmení a povie si, že je to moc nebezpečné, aby som ďalej hovoril pravdu. Alebo možno je to nekomfortné a budem si radšej plávať vo svojom malom rybníku a robiť si svoje veci. Preto si nemyslím, že to niekto môže zmeniť ako jediný človek. Musí sa zmeniť systém. Musí sa zmeniť rovnica, podľa ktorej systém funguje.

 

Gorila už ukázala, že je to aj pravica aj ľavica.

Presne tak. Všetko sú to chápadlá tej istej chobotnice.

 

Poďme preč od politiky. DobYjeme svet. Abeho beat, tentokrát čistý boombap. Máš pocit, že trapová vlna je u konca? Veľa ľudí už začína opäť robiť boombap ale novým, ako keby surovým spôsobom. Máš pocit, že sa to zase obracia?

Stále sa to točí dokola. Tie vlny sa stále obmieňajú a trap bola jedna vlna, ktorá sa v podstate tiež už niekoľkýkrát vrátila. To isté, čo voláme teraz trap, sme vtedy volali dirty south v 2006. Keď Paul Wall behal s grillz a Lil John vrieskal do majku, to bolo obdobie, keď sme robili Kvalitný materiál. Vtedy sme si natom naozaj ulietali, lebo to bolo niečo nové. Teraz už tie prvky dávno poznáme, len to dnešní producenti a raperi dali do novšej formy, ale  v podstate nič nové na tom nie je. Myslím, že už je až moc týchto prázdnych trapových skladieb. Nielen na Slovensku, ale aj vo svete sa to točí okolo pár základných plytkých tém.

 

 

Aby sme boli fér, tak aj vy ste mali také tracky. Napríklad Nejsom falošný.

Ale je rozdiel, keď je kapela, ktorá občas urobí takú skladbu a je rozdiel, keď si na tom niekto založí celú tvorbu. Naša tvorba bola založená na motivačných veciach, ktorými sme chceli niečo odovzdávať tej generácii. Od začiatku to bolo o tom byť prínosom pre našich rovesníkov. Egotripy, párty veci a punchliny bola pre nás taká zábavka. Urobili sme pár silných vecí s hlbokými témami, tak si poďme teraz urobiť pár ľahších vecí. Stále hovorím: podporujte pravdivé veci, nepodporujte fejky. Ten trh je plný rôznorodosti a je to len na vás ľuďoch, čo si z toho vyberiete a počúvate. To všetko následne hrá v rádiách a v kluboch a tým ovplyvňuje naše kolektívne vedomie. A potom sa nemôžeme čudovať, že tým mladým z toho tak šibe a sú stratení a rozpoltení,  keď počúvajú takéto sračky. Oni tomu totiž naozaj veria.

 

Tak ale v klube si nemôžeš pustiť hlboké veci.

To mi je jasné. Keď ideš do klubu, mozog musí ostať vonku. Ja to tak beriem. Aj ja robím z času na čas veci ako No a čo? Alebo Fuckin problem. Ale každý, kto pozná moju tvorbu vie, že to je proste iba úletík a chápe, že Majk Spirit je o veciach, ako Beautiful Dreamer, Teraz je čas, Zbojník atď. Nemôžeš byť stále vážny, musíš si niekedy uletieť. Niekedy povedať niečo vtipne, niekedy nasrato, niekedy smutne, ale to sú všetko vtáky, ktoré na chvíľu sadnú na tvoj konár, ide o to, akým vtákom dovolíš spraviť si hniezdo v tvojej korune.

 

Jedna z najlepších vecí na albume je podľa mňa No a čo?Ak sa nemýlim, beat je z veľkej časti sampel Kriss Krossu.

Je je. Však tam je to tak priznané, že to už viac ani nejde.

 

To je teraz moja obľúbená skladba z albumu...Ty to máš ako?

Ťažko povedať. Stále je to iné, ale dnes je to asi Zbojník. Ale každý deň by som ti povedal nejakú inú. No a čo je super úletík. Jedna z posledných vecí, čo sme na album urobili. Najprv som to mal len ako taký skit. Mala to byť iba krátka vecička, skrytá niekde za trackom. A nakoniec, keď som púšťal na poslednú chvíľu Vecovi nejaké skladby či predsa len nedá niečo, najviac sa mu lúbila táto a vznikol z toho plnohodnotný krásny track.

 

Vec tam má skvelú slohu.

 Tomu ver. Všetci hostia na albume dali silno.

 

Ako si zareagoval, keď tam dal „odoberáš roky Zem a Vek“?

(Smiech) Najprv som tomu nerozumel, že čo tým myslel. On, že “šak Zem a Vek” a ja že “no a čo?” (smiech). Nevedel som, o čo ide.

 

Nepoznáš ten časopis?

Vôbec. Ja som si išiel podobné časopisy a dokonca som ešte v puberte vystrihoval podobné, konšpiračno-duchovné články. Robil som si z toho akýsi vlastný zoznam, ale Zem a Vek som nikdy neregistroval, že to je nejaká zásadná publikácia v tejto sfére.

 

Tak to je relatívne nová vec.

No tak už je mi to jasné. Teraz si idem skôr knihy a klasiky ako takéto časopisy. Keď tak, nájdem si na internete veci, keď ma niečo zaujíma, googlim. Zem a Vek som si nijak nevšimol. V každom prípade, som rád, že Vecko to dal. Jeho zohnať na feat, to je...

 

Jasné, je to o ňom známe. Track Robím to rád, tam si použil prirovnávačky k americkým raperom. Zaujímavo poskladané. Čo momentálne počúvaš z amerického rapu?

Tri mesiace som teraz bol na svojich veciach v štúdiu, takže som nejak scénu extra nesledoval. Väčšinou mávam prehľad, ale teraz som to úplne vypustil. Jediné, čo som počúval, sú tie veľké albumy čo vyšli. Drake, Big Sean, Kendrick a J. Cole ešte z konca minulého roka. To sú také štyri najzásadnejšie veci. Momentálne si idem najviac na tom Drakeovi, je to pre mňa proste jeden génius. Odkedy robím hip-hop, tak sa snažím učiť od tých najlepších. Od tých majstrov hip-hopu. Najprv od Tupaca, RZA, od tých 20 rapperov, ktorých spomínam v tej skladbe. Každý ma niečo naučil. Každý v niečom inom vypiloval môj štýl. Takisto sú to momentálni giganti tej scény. Drake je ročník 1986 a je na takom leveli na svetovej scéne, že ho nedobehne už asi nikto neviem koľko rokov. To je tá NBA a ja ako hráč Interu Bratislava proste sledujem toho LeBrona, lebo vidím, že tie jeho triky a jeho štýl je najlepší. Potom nabehnem na ten court a snažím sa to nejakým spôsobom vychytať pre seba, aby som tie triky vedel použiť aj ja. Snažím sa len inšpirovať a zobrať si z každého len to najlepšie. Neskôr sa to snažím použiť vo svojom svete pre svoj štýl, pre svoje témy. To robím, študujem týchto pánov, študujem ich albumy, študujem ich koncerty. Nie preto, aby som od nich kradol, ale aby som sa inšpiroval tým najlepším.

 

Študuješ možno aj ich marketing? Spomenul si Drakea. Ten spravil tú vec, kedy vydal svoj album, respektíve mixtape len tak, bez hocijakého proma.

Spravila to Beyoncé už minulý rok. Už vtedy ma to upútalo. Samozrejme, že to je obrovská vec, keď si toto dovolí interpret spraviť. Musíš byť dosť veľký na to, aby si si toto mohol dovoliť spraviť.

 

Myslíš, že sa to dá na Slovensku?

Myslím, že sa to dá.

 

Treba skúsiť.

Skúsim. Na Drakeovi sa mi strašne páči, že sa bez milosti snaží ovládnuť scénu. Trhá také rekordy, čo Jay Zmu trvalo do 35, aby to dal a on má 28 rokov a album, z ktorého všetky tracky, ktoré dá von, skončia v Billboard chart. Hocikto ho môže volať hocijakými názvami a nejak zmenšovať jeho talent, je to proste momentálne číslo jedna. Aj Kanye, ktorý je pre mňa jednotka poslednej dekády, tak aj on sa o ňom vyjadruje ako o novej ére.

 

To je pravda. Tiež raz povedal, že ak je niekto, koho sa bojí, tak je to Drake.

Teraz sa vyjadril o post-Drake era. Ako keby začal v hudbe nový letopočet. To nie sú malé veci, lebo momentálne je taká rôznorodosť v tej hudbe, že urobiť niečo nové alebo trhnúť nejaký rekord, vôbec nie je ľahké. Lebo už toľko ľudí tam bolo a toľko ciest už je zodraných a toľko štýlov už je prefláknutých, že dokázať niečo také čo on, tak obrovský rešpekt. To je Cristiano Ronaldo rapu. A Kendrick je Messi..))

 

Skladba Len tak. O tej som počul dlho predtým, než vyšiel album. Vyzdvihoval ju Samey a chápem prečo. Obzvlášť pre spôsob, akým je skladba napísaná a takisto Egova sloha. Keď si Ega volal, očakával si od neho to, čo si dostal? Je síce pravda, že posledné dva roky je Ego zárukou šialenej slohy a tu sa to aj potvrdilo, že?

Nemal som nejaké očakávania, pretože viem, aký je v tomto Ego nevyspytateľný. Nevedel som, či to vôbec stihne, lebo ja som ho volal aj na Nový Človek do skladby Sexy a nakoniec to nestihol. Myslím, že tú slohu neskôr použil s Tinou. Chcel som urobiť taký megafeat aj s Egom aj s Ektorom a dať tam aj Elpeho, nech sa ukáže, že to ustojí aj medzi takýmito veľkými menami. Som rád, že to Egiss stihol. Dal to na totálneho profesionála. Prišiel do štúdia a mal to za niekoľko pár minút hotové. Žiaden hosť nebol tak rýchlo vybavený, že drb nahral slohu, ani to nechcel počuť.  Nechal som to úplne na ňom a vyšlo to, je to zábavné. Od prvého momentu sme si išli to “tik tak tiktak tiky tak”, smiali sme sa natom. A hlavne ten jeho preslov na konci, to sme si išli najviac a úplne to vychytali. Myslím, že obohatil skladbu skvelým spôsobom. Takisto Ektor, top sloha, úplne ako zajebal ten doubletime, tak som mal chuť vrátiť sa k tomu a napísať ešte jednu takú double time rýchlu slohu, ale nakoniec som to nechal tak, nech tam má každý iný štýl a nech je to práve tým zaujímavé.

 

Predposledná skladba, ktorú spomeniem, je Boh jediný. Tá bola v podstate jeden zo singlov aj s klipom. Viacero ľudí to prirovnáva ku Kanyemu a ku klipu Black Skinhead, čo sa vizuálu týka. Inšpiroval si sa pritom, alebo to je skôr otázka na Jiřího Marshala?

Môžeš sa spýtať Jiřího Marshala a povie ti to isté, čo ja. Kanye je presne to, čo som hovoril. Je to číslo jedna, najprogresívnejší týpek, ktorý nielen rapom a hudbou, ale aj vizuálmi, módou a všetkým predbehol ostatných. Ukazuje vlastnú cestu a jasné, že je Kanye West moja veľká inšpirácia. Ale priamo na ten klip sme sa vôbec nepokúšali napodobniť Black Skinhead. Je to úplne iná skladba.

 

To je pravda.

Je to úplne iný typ spracovania. Technológia, ktorou to bolo vytvorené, je úplne iná, aj myšlienka iná, skoro až opačná. Jasné, je to možno podobné tým, že je to nové, nikto podobné klipy na Slovensku neskúša. Táto technológiu snímania a tie 3D prvky, proste tento štýl sem ešte nikto nepriniesol. Bol to v podstate najdrahší klip, aký som kedy točil a išlo nám práve o to priniesť na sk/cz scénu niečo úplne nové. Kanye je samozrejme veľká inšpirácia už len tým, že existuje a tým, že ho poznám a počúvam jeho albumy. Nikto nerobí také albumy a klipy, ktoré ma konzistentne zaujali počas poslednej dekády. Učím sa u majstrov a snažím sa zobrať si len to najlepšie, to čo môže poslúžiť aj mne a použiť to potom pre seba.

 

A čo sa týka samotnej skladby, rozprávaš aj o tom, aké na teba kladú nároky poslucháči. „Povedz mi, čo si čakal a ja poviem ti, kto ti klamal.“ Vieš sa k tomu nejako bližšie vyjadriť?

Veľké očakávania vždy vytvárajú potenciál na sklamanie. Ľudia si predstavia, čo by od môjho albumu chceli, prípadne od toho klipu alebo od tej skladby. A akonáhle je to niekde inde ako si to oni predstavovali, prichádza to sklamanie. Ked nechceš byť sklamaný, nevytváraj si o svete domnienky. Akonáhle niečo od niekoho očakávaš a špeciálne od slobodného živého umelca, zákonite sa vždy nejakým spôsobom klameš a tým pádom budeš sklamaný, keď bude výsledok iný, ako si ty uznal za vhodné. Tvojou úlohou nie je posudzovať život a tvorbu niekoho iného, ty nie si ten človek, nepoznáš jeho cestu, nestál si v jeho botách, nevidíš tie všetky nuancie, ktoré on musí riešiť, aby sa stal, kým sa stal. A tým pádom nevieš, prečo sa rozhodol, tak ako sa rozhodol a už vôbec nemôžeš vedieť, ako sa rozhodne v budúcnosti. Obloha je proste modrá, netreba všetko analyzovať do hĺbky, že prečo áno, prečo nie. Ľudia by viac mohli pri hudbe rešpektovať cestu autora, umelca. On sa snaží niečo urobiť, niečo ponúknuť, niečím obohatiť ľudí okolo seba. Nechceš, nechaj tak. Lenže tento svet je posadnutý posudzovaním. Pritom Boh jediný môže nás súdiť, ale ani on to nerobí.

 

 

Myslíš, že sú tie očakávania zmenené tým, že od vydania Nového človeka sa ti podstatne zmenila fanúšikovská základňa? Lebo aj tvoj rap sa radikálne zmenil od doby Koko Šajs.

Vieš čo, ja by som nepovedal, že by sa nejako dramaticky zmenil môj rap. Aj na Novom človeku sú témy o konšpiráciách. Aj tam sú tvrdšie témy. Celý album RHB z roku 2013 je viac v stýle Koko Šajs ako Nový Človek. A každý rok spravím aspoň jednu skladbu v štýle Rap neni Hip-Hop, kde ukážem, že stále mám tie flowy fresh a skilly tiež.

 

Ja myslím skôr, že v minulosti si bol vnímaný ako taký raper, ktorý najmä lákal to hip-hopové publikum, najmä vrámci H16. Keď bola taká tá doba tvrdosti...

Môže byť...

 

A s Novým Človekom si nalákal aj značnú časť ženského publika.

Môže byť, ale keby si dobre poznal moju históriu, tak by si vedel, že ten Nový Človek tam bol prítomný od začiatku. Moja prvá skladba bola Byť či nebyť.

 

Keď si bol ešte Dilema.

Presne tak. To bola moja prvá skladba, ktorú som vydal a v nej je podľa mňa cítiť oveľa viac Nového človeka ako nejaké agresívne, tvrdé rapovanie. Ja si myslím, že som ako Majk Spirit priniesol do slovenského hip-hopu práve jemnosť a inteligenciu. Takú tú duchovnú inteligenciu, tú hĺbku. Dovtedy bol rap o tom, že bol tvrdý a musel si byť uličník, lotor alebo bengoro. Samozrejme, že tu boli napríklad Trosky, ktorí to brali z toho inteligentnejšieho uhlu. Celkovo rap je inteligentný oproti ostatným žánrom. Nehovorím, že som bol prvý, čo dal niečo inteligentné, to vôbec nie. Ale musíš uznať, ze pred Novým Človekom nebolo moc cool byť jemný, duchovný a inteligentný v slovenskom rape.

 

Ale vy ako H16, vaše najväčšie hity boli tie tvrdé veci.

Presne tak. To je ten rozdiel medzi štýlom jedna šesť a medzi štýlom Majka Spirita. Ja ako sólo artist som bol vždy založený na tom, že som si išiel aj tie jemnejšie veci, ísť do hĺbky a niečo tým povedať a H16 bol vždy ten skupinový, rapovejší, tvrdší, agresívnejší štýl, v ktorom tiež riešime témy, ale protestom. Menej takým pokojným štýlom, ale tým, že sme mladí, nasratí chalani a vidíme, že tento svet okolo nás nefunguje tak, ako by mohol. Ale vždy tam boli skladby ako Poď so mnou von, čo je totálne romantická skladba, ako Ženy treba ľúbiť, ale z inej doby. Takže si myslím, že konzistencia v mojej tvorbe stále je a vždy dávam nový pohľad na ten obsah a vždy urobím každé obdobie skladbu, ktorá je silno rapová a aby sa nezabudlo na to, že ten môj hlavný štýl nie je jediné čo viem. Takisto ako herci dokážu zahrať komédie, dokážu zahrať akčné filmy, dokážu zahrať drámu, tak aj ja si myslím, že som najlepší v tejto mojej inteligentnej polohe, v tej novočlovekovskej, ale proste chcem byť známy ako človek, ktorý dokáže pracovať so svojím talentom na viacerých úrovniach.

 

Posledná skladba na albume je Kvety. To je záležitosť, kde spomínaš tvojich najbližších, ktorí už nie sú medzi nami. Slúži nahrávanie takých skladieb ako terapia pri podobných udalostiach?

Určite sa to dá povedať. Je to jedna zo skladieb, ktoré vznikli behom jednej, dvoch nocí. Sú to štyri príbehy o štyroch ľuďoch, z ktorých dvaja sú rovesníci a dvaja z rodiny, ktorí zomreli veľmi dávno. Sú to reálne emócie, ktoré by mal každý album obsahovať, ale ťažko sa mi o tom hovorí, keďže ešte nepoznáš to prekvapenie, ale teraz môžem len povedať, že som chcel dať takú bielu bodku za tým čiernym albumom. Viem, že tam sú skôr veci, ktoré sú v tom H16, Mladý rebel štýle. Viac tam hovorím z môjho ega a z môjho rapového pohľadu, ale to prekvapenie to presne vyváži. Kvety sú krásny song, ktorý má super ohlas. Je to skrytá vec na albume, ktorá má potešiť na záver a stala sa z nej jedna z najvyzdvihovanejších skladieb. S/o Billy Hollywood.

 

Je ešte asi skoro hodnotiť, ale aký máš dojem z albumu ako takého. Si spokojný? Vyšlo všetko tak ako malo?

Vyšlo všetko super. Je to dobre, ale to najlepšie ešte len príde. To prekvapenie ešte čaká na ľudí a tým pádom to nemôžem celé zhodnotiť, ale myslím, že album super, čísla sú super. Tie hovoria jednak, že môj šikovný manažment sa postaral o dobrý marketing a všetko okolo toho, ale predovšetkým to, že mám super lojálnych fanúšikov, ktorí to podporujú. Teraz to len celé iba začína.

 

Prejdime ku klipom. Zatiaľ sú tri, a to na Feel Alright, Boh jediný a dobYjeme svet. Aké ďalšie si predstavuješ?

Určite by som chcel klip v blízkej dobe na Zbojníka. Len Tak by si tiež zaslúžilo klip, aj na to máme nejaké nápady, ale to si myslím, že kľudne môže počkať aj na leto alebo na neskôr a nebránim sa v podstate ku žiadnej skladbe urobiť klip. Ale poučil som sa pri albume Nový človek, že nie je najlepšie mať čo najviac klipov, ale skôr sa treba zamerať na kvalitu. Mám aj zopár zlých klipov a nehanbím sa to priznať, lebo sú to všetko veci, na ktorých sa učíš. Neexistujú chyby, iba lekcie. Ja som bol vtedy hodený do nového veľkého rybníka z malého akvárka a učil som sa na tom. Dával som tie klipy robiť mladým ľudom, ktorí mi ich robili v podstate zadarmo s tým, že im pomôžem sa trocha vyšvihnúť. Zdalo sa mi to ako dobrý nápad, ale nakoniec sa ukázalo, že je lepšie nemať klip žiaden, ako mať taký, ktorý nejako ublíži tomu songu. Ja si toto fotenie a točenie moc nejdem. Nehovorím, že to neviem. Tiež sa viem predať a je to súčasť toho balíčka, keď si interpret, ale zároveň som tam vždy chcel mať hlavne to srdce, a to sa v tom klipe nie vždy dá ukázať. Naopak, niekedy ti to z tej skladby uberie, keď ten klip netrafíš dobre. Takže klipy ako Sexy alebo Ženy treba lúbiť sú pre mňa také trochu nešťastné.  Som rád, že som tým kým som aj práve tým, že sa mi pár vecí aj nepodarilo a že si to viem priznať a že viem z toho vyrásť, ale zároveň už nebudem robiť tú istú chybu. Nebudem púšťať von klip bez toho, aby som si bol istý, že to vyslovene pomôže danej skladbe. To radšej nech ostane holá, ako by mala mať nevkusné šaty (smiech).

 

 

Turné? Načo sa môžeme tešiť?

Na Black Tour pripravujeme výnimočnú show, chcem aby to bolo viac ako len ďalší koncert Majka Spirita. Chceme z toho urobiť skutočne špeciálny večer, exkluzívnu noc na každej zastávke. Prípravy sú v plnom prude, o všetko sa stará môj manažment, moji partneri Mišo Matejovič a Mario Bihary. Všetky tie akcie sú celé v našej réžii, od základných vecí, ako sú zvuk a svetlá, po komplet celý program. Takže sa veľmi teším na to, že sme nachystali taký kompletný dvojmesačný program, kedy každý víkend hráme na inom mieste. Už teraz viem, že veľa ľudí sa s nami chystá ísť na viacero zastávok a teším sa na všetkých, ktorí si to prídu pozrieť. Chcel by som, aby to bolo výnimočné. Pripravujem novú show s novými vecami, ktoré sme ešte nikdy nikde nehrali.

 

Aká je zostava?

Základ samozrejme moji chalani z H16. Otis a Cigo, ktorí obaja tiež chystaju nové albumy, takze budú hrať nové bomby. Máme každý veľa nového materiálu, ktorý začne na tom turné postupne odznievať. Takisto tam je Elpe, ktorý tiež chystá svoj album. Elpe je prvý raper na Spirit Music, ktorého podporujem, lebo verím v jeho talent, je to veľmi šikovný čávo. Samozrejme, všetci DJi z H16: Grimaso, Billy Hollywood, Roman Zámožný a Spin. Na pár zastávkach budú hostia z albumu, niekde Ego, niekde možno Ektor, niekde Čisty alebo Vec. Ak to bude zladiteľné s ich termínmi, tak sa určite budem snažiť hostí z albumu dostať na čo najviac zastávok. Minimálne v Bratislave a v Prahe. Na niektoré zastávky bereme aj tanečníkov a tanečníčky a celé to bude moderovať ma man Osťo. Bude to veľké, dojdite kuknúť.

 

Sú nejaké filmy, ktoré sa ti v poslednej dobe páčili?

Videl som teraz nejaké filmy cestou z Dubaja v lietadle. Napríklad Whiplash. Veľmi zaujímavý film. Môj tatko bol bubeník a sám mám rád bubny, elektronické bicie som dostal od mojej bandy na tridsiatku. Takže budem trénovať, až do krvi..))

 

Tiež som videl Theory of Everything. Tiež silný film. Bavia ma filmy, kde ľudia prekonávajú zdanlivo nezdolateľné. Aj moja hudba je o motivácii a prekonávaní prekážok a o tom, že si treba ísť za svojím aj cez nepriazeň osudu. Krásne sa tam prelínal ten jeho vedecký prístup a duchovnosť a nakoniec zvíťazil silnejší.

 

A ešte Interstellar. Vesmír. To je presne typ filmu, ktorý mám veľmi rád a Matthew McConaughey je veľký čávo, ktorého sledujem už dlhšie.

 

Seriály si ideš?

Tie menej, ale klasiky ako Dva a pol chlapa, občas niečo s Grimasom, nejakú Futuramu či čo to je..

 

Čiže skôr komediálne veci.

Skôr také ľakhé, vtipné. Búrlivé víno nemôžem, pri tom plačem (smiech).

 

Si známy tým, že si jeden z mála slovenských raperov, čo číta knihy.

Kniha, najlepší priateľ človeka. Snažím sa vyvážiť tú pretechnizovanú dobu tými knihami, čítam každý deň. Mám taký rituál, že po zobudení sa prvé hodiny snažím nechytať telefónu ani počítača, ale niečo si prečítať a nejak sa naladiť na ten deň niečím zmysluplným. Čítam toho veľa v poslednej dobe, ale čo by som tak mohol vypichnúť? Napriklad Marcus Aurelius Meditations čítam teraz. Veľmi zaujímavá kniha, nie je ale v slovenčine, ani češtine. Čítam to po anglicky. Ten pán žil 2 tisíc rokov dozadu a dáva veci, ktoré perfektne sedia na súčasnú dobu. Potom sa ku mne dostala zaujímavá kniha od Jána Amosa Komenského – Labyrint sveta, raj srdca. Famózna kniha od jedného z najväčších hrdinov československých dejín. Vôbec som nevedel, že napísal takúto fantastickú knihu ešte niekedy v 16. Alebo 17. storočí, takisto stále výborne reflektuje náš dnešný svet. Myslím, že to je jedna z kníh, ktorú by mal poznať spredu aj odzadu každý maturant. Tá kniha ma naučila o svete viac ako 4 roky dejepisu na strednej škole. A to mám dejiny rád.

 

Vieš variť?

Viem variť ľudí v klube (smiech). Ale viem uvariť niečo aj doma, niekoho (smiech). Akože neumrel by som od hladu. Urobím si občas špagety, praženičku. Také ľahšie jedlá, ale väčšinou to nechávam na moju mamu alebo na reštaurácie. Nechávam to profesionálom.

 

Máš nejaké obľúbené jedlo?

Vieš čo, ľúbim polievky. Ja som taký, že slepačia polievka od mamy, pho alebo ramen, tieto šmaky môžem hocikedy. Zjem v podstate všetko, ale som taký polovegetarián by som povedal. Dosť často sa vyhnem mäsu, respektíve nemusím mať veľa mäsa stále. Dám si kľudne iba trochu mäsa na chuť a viac zeleniny. Lebo vidím ten jasný rozdiel, že ako sa cítiš po tom, keď zješ nejakú blbosť, nejakú bravčovú kapsu plnenú syrom a klobásou, keď to ešte  nebodaj nie je dobre uvarené. A je niečo úplne iné, keď si dáš čerstvý šalát, ovocie alebo dobre, s láskou pripravené čerstvé jedlo. Máš úplne iný deň. To sú veci, ktoré spozoruješ na sebe, keď nie si úplne nebdelý. Si to, čo ješ.

 

 Ok. Posledná otázka. Vieš nám povedať niečo viac k tomu prekvapeniu, o ktorom stále hovoríš?

(Smiech). No, prekvapenie je prekvapenie, čokoľvek by som povedal, tak už by to nebolo prekvapenie, ale môžem ti povedať, že to najlepšie ešte len príde. Tým by sme to mohli aj ukončiť.

 

Bude to v nejakej dohľadnej dobe?

Bude. Už som veľa vecí naznačil, ale nepotvrdím to oficiálne, lebo som chcel tým ľudom aj trocha nastaviť zrkadlo. Pozri, ako sa všetci ponáhľame všetko rýchlo posúdiť a odsúdiť bez toho, aby sme chápali celok.  Myslím, že budeme robiť ešte jeden rozhovor potom, keď sa to celé ukáže a odhalí a budem sa k tomu môcť vyjadrovať ako k celku. Fakt mám veľa vecí, čo by som ti ešte k tomu povedal, ale nechcem pokaziť prekvapenie, takže zatiaľ..

 

V tomto momente ti teda ďakujem za rozhovor a štandardne ti prenechávam záverečné slovo.

Okay. Dík za rozhovor. Posledné čo vám poviem je to, čo som už načrtol. Podporujte kvalitu, nepodporujte fejky. Počúvajte tie veci, čo hrajú v rádiách, čo vám vysielajú v telkách, čo jete, čo pokladáte za lieky, atď, ale hlavne mi teraz ide o hudbu. Lebo ja robím hudbu a vidím, akú má moc. Prosím vás, ľudia, rozmýšľajte nad tým, čo podporujete, čomu dávate silu. Pretože to, čo podporujete vy, tak to rastie a to ovplyvňuje celú generáciu a všetko čo prichádza v spojení s ňou. Takže jediné na čom mi záleží je to, aby ste podporovali veci, ktorým naozaj veríte a za ktoré sa aj postavíte. Aby ste mohli svojim deťom hrdo povedať: “Toto sú veci, ktoré sme podporovali, keď sme boli mladí.” Ponuka je pestrá, stačí si vybrať. Ale počúvajte tých raperov, počúvajte tých interpretov, počúvajte čo vám hovoria v tých pesničkách. Nekývte len hlavou do hudby a neopakujte tie prázdne frázy, precíťte čo počujete a uvedomte si, že tomu dávate silu, tým, že to podporujete. Buď zmeníš svet, alebo svet zmení teba. To je celé. Ypsilon.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.