22. január 2015, 17:00

Birdman nie je len tuctový filmový experiment, ale aj sonda do ľudskej psychiky (Recenzia)

Nie nadarmo nájdete v príbehu Birdmana paralelu s niekoľkými osudmi známych hercov.

Andrej Verešvársky
22. január 2015, 17:00

4

Mexický režisér Alejandro González Iñárritu si vždy vyberal filmy, ktorým dominujú zaujímavé, niečím zvláštne a rozporuplné charaktery. Jeho zápal pre skúmanie ľudskej psychiky sme mali možnosť sledovať už v jeho prvotine Amores Perros, do ľudskej duše sme sa ponorili aj pri oceňovanom 21 Grams, o prepletené osudy nebolo núdze ani v snímke Babel a jeho posledný počin Biutiful nám opäť ukázal, aký smutný môže byť ľudský život. Aj jeho posledná sonda do človečiny sa dotýka podobnej témy. Opäť s hollywoodskymi menami, opäť  svojsky, smiešno-smutne a pravdivo, tentokrát reflektujúc zaujímavú tému prekročenia vlastného tieňa.

Birdman je príbehom herca na sklonku svojej kariéry, ktorý sa nie náhodou verne podobá na kariéru jeho hlavného predstaviteľa, Michaela Keatona. Asi ani neexistovala lepšia kastingová voľba do titulnej úlohy, ako starnúci herec preslávený Burtonovým Batmanom, ktorý sa po tomto úspechu už nedokázal vrátiť v rovnakej sláve. Birdman je "skutočným" príbehom, ktorý nám (dúfajme že verne) na kariére jedného muža ukáže, aký je nielen filmový a konzumný svet, ale aj samotný človek.

Starnúci herec Riggan, preslávený úlohou akčného superhrdinu Birdmana, sa snaží vrátiť na stupienok slávy uvedením svojej novej divadelnej hry na Broadwayi, ktorú nielen napísal, ale aj režíruje a hrá v nej hlavnú úlohu. Jeho kariéra ho však prenasleduje ako tieň a my sa dočkáme nejednej emotívnej, či psychologickej scény, prostredníctvom ktorej nahliadneme na jeho minulý, i súčasný život, ako aj na to, ako sa s ním vysporadúva. V ňom sa objavujú rôzne, viac či menej dôležité postavičky. Jeho drogovo závislá dcéra (Emma Stone), priateľ a právnik (Zach Galifianakis, konečne vo vážnej úlohe), exmanželka (Amy Ryan), či egoistický kolega a herec (Edward Norton). Viacero z nich ponúka nielen verný obraz doby a spoločnosti, ale aj seba samého.

Je pravdou, že mal mexický režisér vždy slabosť pre precíznu a pokiaľ to bolo možné, istým spôsobom invenčnú formálnu stránku. Pri 21 Gramoch zvolil neprehľadnú štruktúru rozprávania príbehu, prepletanie príbehov využíval aj vo svojich ďalších filmoch. V Birdmanovi sa rozhodol natočiť celý film na jeden záber. Samozrejme, ide o veľmi rafinovanú techniku, kedy kamera plynule "pláva" z jednej scény do druhej a veľmi precízne skladá jednotlivé príbehové čriepky do celku, zatiaľ čo buduje napätie. Aj keď nejde o originálnu techniku (niečo podobné využil Alexandr Sokurov vo svojom filme Ruská archa), divák musí tento hypnotický spôsob rozprávania príbehu oceniť. Už len keď sa zamyslíte nad tým, ako museli tvorcovia vystavať jednotlivé scény, aby sa dalo orientovať v priestore a čase, zosynchronizovať hercov, ktorí museli presne na sekundy odriekať naučené repliky a v neposlednom rade napísať scenár, v ktorom sa táto technika dá zmysluplne využiť, ponúka sa pre nich viac než uznanie. Sprevádzať túto lietajúcu kameru v úlohe diváka bolo pre mňa veľmi príjemným zážitkom, k čomu určite dopomohla aj jednoduchá hudba, nevyspitateľný príbeh a samozrejme skvelé herecké výkony.

Neprezradiť o filme veľa, ale zhodnotiť ho pokiaľ možno komplexne a objektívne? Pokúsim sa. Birdman je film hodný režisérovho mena. Je pomalý, komorný, pritom vo svojich scénach intenzívny a emotívny. Raz za čas vás nečakane prekvapí, inokedy rozosmeje výborným vtipom. Herci hrajú prvú triedu a Keaton si zaslúži absolutórium. Norton by si určite zaslúžil viac priestoru, ale skôr v ďalšom filme, než tu. Napriek tomu, že budete možno z tej "jednozáberovej" formy po čase unavení, Birdman si stále zachováva všetky kvality inteligentného snímku, ktorý sa nesnaží tváriť múdrejšie ako vy, skôr len rozprávať osud jedného človeka, pokiaľ možno elegantne a na úrovni, ako keby vám ho rozprával anglický gentleman. Ponúka priestor na zamyslenie a vlastnú interpretáciu, ale v skutočnosti nie je komplikovanejší, ako sám život. Ak niečo kritizovať, tak jedine jeho záver. Nie je zlý, práve naopak, ale zatiaľ čo do tohto bodu Iñárritu režisérsky nezaváhal ani sekundu, záveru chýba silnejšia emócia, iskra, jednoducho je to príliš slabé "vyšumenie", než aké by si film zaslúžil. Možno to bol úmysel, možno omyl, tak či tak môžeme konštatovať, že Birdman je na túto dobu príjemne nezvyčajným (svojou témou), inovatívnym (svojou formou) a vťahujúcim (herci, hudba) filmom. A to nie je málo. 8/10

PS: Film je od dnes v našich kinách, takže kto máte radi príbehy a ľudské osudy zaujímavejšie ako v slovenských seriáloch, dajte mu šancu.

Tagy: birdman
0