18. január 2015, 23:46

Je Momo pre svojich konkurentov dostatočný Rival? (Recenzia)

Predčil štvrtý Momov album jeho predošlé sóla?

Tibor P.
18. január 2015, 23:46

38

Ešte v roku 2013 Momo rozbíjal telefóny, pohádal sa s Denisom, dissoval sa a pumpoval svaly, no nezabudol robiť rap a vydal Za očami, jeho dovtedy najlepší album, ktorý bol uličný, úprimný, skôr klasický ako progresívny, ale stále pravdivý a drsný. Žiadne detské p*čoviny, ale chlapský album plný poctivého rapu, s ľudskými témami, dobrou hudbou a množstvom kvalitných hostí. V roku 2014 pre zmenu absolvoval turné s tromi špinavými menami, ale jeho najväčšou životnou udalosťou sa stal nepochybne prírastok do rodiny. Každý, kto vie, aké je to byť otcom, určite potvrdí, že dieťa vám rebríček hodnôt výrazne poprehadzuje a aj zarytý adolescent, ktorý ešte nevyliezol z ulity rozlietaného násťročného chalana začne uvažovať inak - viac o tom, čo bude, zrazu nemá na všetko toľko času, ako by chcel, lebo prednosť dostáva ten, kto si nesie vo svojom tele polovicu vašich génov. O to väčšie bolo očakávanie, či Momove nové sólo dosiahne požadovanú úroveň, porovnateľnú s predchádzajúcim albumom, a do akej miery bude ovplyvnené novou situáciou v jeho živote. Hneď na úvod vás poteším, nečakajte žiaden sladučký puding, ale poriadny rap.

Keď Momo na booklete tvrdí, že je, okrem iného, Rivalom samého seba, je to asi najstručnejší a najvýstižnejší opis toho, čo za tú necelú hodinku budeme mať možnosť počuť. Celkovo, celý booklet stavia na jednoduchý koncept, zobrazuje Moma v troch rôznych polohách, na ktorých sa ukazuje celý, bez toho, aby chcel niečo skrývať. A toho sa drží aj samotnými skladbami, ktoré sú osobnejšie ako tomu bolo na Za očami. Napriek tomu nebudete mať pocit, že počúvate stereotypné tracky bez štipky originality.

Už úvodná rovnomenná vec Rival disponujúca raprezent témou odobrujúcou názov albumu, dáva najavo, že Momo hodlá prekonať všetky prekážky bez toho, aby sa musel niekomu doprosovať o pomoc. To je ostatne aj jedno z posolstiev albumu odkazujúce, že sa Momo považuje za zrno oddelené od pliev a hoci má určite chyby, je schopný rapovať do akéhokoľvek tempa bez toho, aby to znelo tak, ako väčšina pokusov slovenských rapperov o niečo ako trap. V podobnom duchu sa hudobne nesie aj zvyšok albumu. Thumbs up za Naplno, kde si svoj part strihol aj Ektor, ukazujúci sa pred svojim Detektorom v dobrej forme. Zodpovednosť chlapa vyšla už skôr, napriek tomu je to skladba, ktorá dokázala toľko rozoberanú tému podať v inej, novej a zaujímavej forme. Pre mňa najväčším highlightom celého albumu je Mám plnú hlavu na feate opäť s Ektorom, na ktorú sa teším, až ju budem počuť naživo na koncerte. Za zmienku stojí aj Podľa predstáv, kde na refréne nájdeme Igora Kmeťa Jr., ktorý ma po dlhom čase naozaj bavil. Album má však aj svoje slabšie miesta. All Stars nám ponúka klišovitú tému, ktorú môžeme počuť na každom druhom albume wannabe raperov a vôbec by mi neprekážalo, ak by sa na albume neobjavila. Podobne je to aj so skladbami Blázni či Bez múzy, ktoré som v polovici skipoval, nakoľko sa mi Momo v takomto štýle vôbec nepáči.

Produkčne je na tom album veľmi dobre. Úvodný Rival s rukopisom Infinita ma vtiahol do deja albumu a naladil ma na to, čo ma bude čakať ďalej a bol právom zaradený na úplný začiatok playlistu. Smart ma prekvapil v skladbe Naplno, dobrý boombapový podklad nemáme možnosť (v súčasnosti) až tak často počuť a dal skladbe rozmer, v ktorom sa Momo aj hosťujúci Ektor mohli realizovať podľa svojich predstáv. Najväčšiu poklonu si zaslúži Maiky Beatz, ktorý na Mám plnú hlavu ukazuje, že je právom považovaný za jedného z najlepších producentov na Slovensku. A Wich? Možno, že už je na scéne dlhšie, ale klobúk dole pred tým, že dokáže dávať svoj štandard aj po toľkých rokoch. Okrem toho sa o podklad postarali aj Norbert Ronin, Special Beatz, G-bod, či Grimaso.

Aj keď niektoré skladby by na albume byť nemuseli, nič to nemení na tom, že Rival patrí medzi to najlepšie, čo československá scéna v priebehu minulého roka vyprodukovala. Momo ukázal, že vo svojej tvorbe nestagnuje, práve naopak. Cením, že album je tematický rôznorodý a že je na ňom ten Momo, ktorého všetci poznáme - ktorý sa nebojí naplno prejaviť svoj názor a ukazuje život okolo seba taký, aký je, bez príkras a ružových okuliarov. Som veľmi zvedavý, ako sa rodičovstvo prejaví na jeho ďalšej tvorbe. Nepochybne aj v tomto roku na neho čakajú nové výzvy. Môžeme len polemizovať o tom, či a aké predsavzatie si do tohto roka dal, ale ja by som jeden nápad mal - splniť si sen a konečne sa naučiť šoférovať autobus. 7.5/10

PS: Ak ťa zaujíma prevažne rap, hip-hop, či r'n'b, sleduj našu stránku Raporter - tá najlepšia urban music, kde sa dočkáš len toho najzaujímavejšieho nielen spoza mláky, ale aj zo Slovenska.

5