Aké má Supa Čierne dni? (Recenzia)

Ako sa počúva debut jedného z najlepších textárov medzi československými rapermi?

Tibor P.
23. december 2014, 10:43

19

Aké má Supa Čierne dni? (Recenzia)

Čakanie na Supov debutový album pripomínalo čakanie na Godota. Po tom, čo sme tu mali albumy Mojej reči, niekoľko Delikových sólo projektov, vrátane jeho minuloročného debutu Sloboda, sme sa aj od druhej polovice handlovskej formácie konečne dočkali. Po toľkých rokoch pôsobenia na scéne bolo množstvo fanúšikov zvedavých na to, čo nám pripraví. Predsa len, keď patríte medzi najlepších textárov v našich dvoch malých republikách, prináša to so sebou aj veľkú zodpovednosť a ešte väčšie očakávania. Ako sa s nimi dokázal popasovať? Patria Čierne dni právom medzi kandidátov na jeden z najlepších albumov roka?

Napriek tomu, že doska má názov taký, aký má, poslucháč po jej vypočutí podobné pocity určite mať nebude. 13, respektíve 14 skladieb je akurát, každá z nich je jedinečná, každá má na albume svoje miesto a ani pri jednej nemôžete povedať, že sa na album nehodí. Album pôsobí vyvážene nielen tematikou, ale aj obsadením na featuringoch. V skladbách sa nám okrem Supu prihovárajú DelikVecVladimir 518SlipoRefewBen CristovaoAdiss, či spevák Andreas Imrich. Výber maximálne oceňujem, interpreti vhodne dopĺňajú jednotlivé skladby, nepôsobia rušivo a na rozdiel od mnohých iných albumov, nezatieňujú jeho autora.

Už po prvej skladbe Labuť, ktorú Supa v rámci svojho proma vypustil v unplugged verzii, sme mohli tušiť, že sa album nebude niesť v striktnom duchu podobne, ako sme to mali počuť napríklad pri projektoch eMeR. Nesú sa skôr v melodickom duchu, a tak, pokiaľ ste vyrastali na Deme či DualShocku, si musíte na nový, dospelejší Supov prejav zvykať. V tomto prípade však platí, že ,,na dobré sa zvyká ľahko". Ak na albume Boybandu Supa tvrdil "...oni ma nepoznajú z rádia, sakra, nikto ma nepozná z rádia, haha, lebo nás tam nehrajú...ona by tam rada chcela počuť svojho chlapca a hovoriť kamoškám, že áno, ja som jeho mama", vydaním svojho sóla by sa mu snáď mohlo jeho želanie splniť. Mať tú moc podsunúť poslucháčom multižánrových rádií čo uznám za vhodné, minimálne dvoch-troch kandidátov by som určite našiel.

Najviac som sa tešil na textársku zložku albumu a Supa našťastie nesklamal. Hoci sú skladby tematický rozdielne, spája ich jeden spoločný prvok - osobná výpoveď muža za mikrofónom. Úvodná skladba Čierne dni, založená na jednoduchej kombinácii španielka - bicie, so slovami ,,nadýchni sa so mnou a leť", vás vtiahne do víru albumu, že z neho nie je cesty späť. Určite nesmiem vynechať lokálpatriotického Krekáča, pre mňa najsilnejšiu skladbu albumu, pri ktorej mi nechýbalo veľa, aby som sa pri spomienke na osudy handlovských ľudí nerozplakal. Alebo už spomínanú Labuť, ktorej unplugged verzia by sa mi na albume páčila viac.

Storytelling bohatší jak Tori Spelling bol vždy tým, ktorý som na ňom obdivoval najviac a naplno ho ukazuje v Poslednej šanci. Z hostí dáva každý to, čo by sme od neho čakali, no najviac na mňa zapôsobil Adiss na refréne skladby Tornádo. Mohli by sme tu rozoberať každú jednu skladbu dopodrobna, ale najlepšie bude, ak si vyhradíte 45 minút pre seba a vypočujete si celé CD, ak ste tak ešte neurobili.

"Beat je viac ako úder" rapuje Lyrik na poslednom albume Modrých hôr. O hudobnú zložku albumu sa okrem dvorného Jozefa Engerera postarali Vec, DJ Wich, Amak, Creame, Grimaso a mnohí iní. Vďaka rôznorodosti producentov počujeme skladby priam v melancholicky pomalom tempe, tanečné skladby, ale aj skladby s punkovým podmazom. A že to Supovi ide vo všetkých, sa ani nemusíme hádať.

Suma sumárum, album je skvelý. Originálny. Výpovedný. A núti človeka zamyslieť sa. Veď to koniec koncov išlo Supovi vždy najlepšie. Čierne dni ponúkajú pohľad do zmýšľania jedného handlovského občana, ktorý už má čo-to za sebou a jeho názory a myšlienky sú názormi muža, ktorého život naučil svoje. Aj keď stále behá po kluboch a baví svoje publikum, mentálne nielen dospel, ale posunul sa do iného levelu, čo dáva jasne najavo. V skladbách môžete nájsť množstvo skvelých myšlienok, ktoré keď sa vám raz zaryjú do hlavy, už ich len tak hocičo odtiaľ nevyženie.

Čierne dni sú dospelým albumom, ktorý priniesol presne to, čo sme od Supu očakávali, pridal ešte niečo navyše a ku koncu roka ponúkol jedno z najlepších diel uplynulého roka. A tak si líham na gauč a opäť sa započúvam do CDčka. Myšlienkami sa ponorím do textov a hudby, ktorá mi znie z reproduktorov. A onedlho koniec. A ja vstávam, aby som si ho pustil ešte raz. A potom zasa. Taký je El Supito, Krekáč, muž, na ktorého album sa oplatilo počkať. Dúfam, že je CD vyrobené z kvalitného materiálu. Obávam sa totiž, že sa inak od toľkého prehrávania zodrie. Už teraz sa teším na Biele noci. 9/10

8