Pondelok 22. 1. 2018 meniny má Zora

hľadaj na refresheri

Salome v SND alebo časy, keď bola opera mainstream

Predstavte si, že váš známy dostal dve vstupenky na operu. A predstavte si, že prvým, koho osloví, aby mu robil spoločnosť, ste práve vy. Ako budete reagovať?

25. október 2014, 0:09
25. október 2014, 0:09

Pravdepodobne sa zo slušnosti zatvárite prekvapene a vopred viete, že síce vaša odpoveď bude naoko pozitívna, na operu dnes a vlastne nikdy nepôjdete. – Opera? Vážne? – a v hlave si už premietate tri hodiny strávené pozeraním sa do preďalekej minulosti, podfarbenej dramatickou barokovou hudbou. I keď je vám váš známy naozaj sympatický, takúto obetu si netrúfate absolvovať.

 Salome v SND alebo časy, keď bola opera mainstream

 

Je zaujímavé, ako nám čas a hodiny strávené modernými zábavkami zobrali kus záujmu o veci, ktoré tvorili a sprevádzali veľkú časť našej histórie. Priznajte si, kedy naposledy ste so záujmom čakali na Mozarta? Pravdepodobne to bolo vtedy, keď v telke dávali Formanovho AmadeaTom Hulce, hlavný predstaviteľ šialeného génia, sa vám zdal neuveriteľne zábavný.


Áno, aj Mozart bol človek. Aj on mal svoje problémy a veci, na ktoré jednoducho nemal čas. Ako napríklad zodpovednosť. Jeho neustály boj s alkoholom a dlhmi sa podpísal nielen na jeho zdraví, ale aj intenzite a dynamike hudby, ktorú produkoval. A to bol len jeden príbeh.

 

Salome v SND alebo časy, keď bola opera mainstreamVerdi a jeho večný smútok za mŕtvou rodinou, Čajkovského skrývaná sexuálna orientácia, Beethovenove depresie z hluchoty a jeho neustály bojkot dvornej etikety.


Rossini bol napríklad nevyliečiteľný sukničkár, Bach údajný kriminálnik a Wagnerovou slabosťou boli ženské doplnky a pestrofarebné korzety. Nevedeli ste? Už viete a budete vedieť ešte viac, ak si vypočujete napríklad Requiem, Zbor Židov, 6. symfóniu H mol alebo večnú Beethovenovu Deviatu symfóniu. Aj keď zdanlivo je to iba hudba, za každým tónom sa skrýva časť príbehu a emócia blízka všetkým nám. Možno ste tieto skladby naposledy počuli, keď ste omylom preladili rádio, alebo v talianskej reklame na pizzu a pravdepodobne aj v prachom zapadnutej knihe z hudobnej výchovy, ktorú ste minule vyhodili do zberu.


Jednoducho každý ľudský extrém a bolestivé vyrovnávanie sa s ním tvorili základ pre ďalšie a ďalšie veľkolepé diela, a teda aj opery. Tak to predsa funguje i dnes. Umelec prežije, umelec zapíše a vy to absorbujete. Vyberáme si umelecké výpovede podľa spojitosti so svojimi problémami, na základe emócií a pravdepodobne aj vďaka charizme, ktorou náš obľúbený umelec oplýva. A možno si vyberáte i podľa príbehov, ktoré sú vám osobne blízke. Tak ktorý príbeh je blízky práve vám?


A aký príbeh je blízky autorovi, ktorého inšpiráciou je rozprávanie o žene, ktorá dá sťať hlavu mužovi, ktorého nedokáže zviesť? Celkom desivá predstava.

 

Salome v SND alebo časy, keď bola opera mainstreamRichard Strauss, muž, ktorý prežil vojnu, prišiel o prestížne miesto v dôsledku spolupráce so spisovateľom židovského pôvodu a muž, ktorý skomponoval operu na motívy biblického príbehu, z ktorého tuhne krv v žilách.


Salome, sexuálnym nábojom a krásou oplývajúca exotická tanečnica a nevlastná dcéra kráľa Herodesa, ktorá si vďaka svojim nanajvýš ženským schopnostiam dokáže vyžiadať desivé veci. Ženská ľahkomyseľnosť, rozmar a zbrane v kontraste s hlbokou kresťanskou morálkou. A na konci všetkého jedna odťatá hlava v kaluži krvi na striebornom podnose. Viete si túto osudovú ženu predstaviť?

 

Salome v SND alebo časy, keď bola opera mainstream


Režisér Hans-Joachim Ruckhäberle mal pri obsadzovaní hlavnej postavy jasno, keďže vybral ženu naozaj elektrickú, spevácky i herecky zdatnú, ale hlavne bez debaty vhodnú pre rolu Salome.

 Salome v SND alebo časy, keď bola opera mainstream


Jolana Fogašová je presne tým typom opernej speváčky, ktorá posunula hereckú stránku svojho prejavu do iného levelu. Ak ste ju už čo i len raz na javisku zažili, viete, že dokáže v jednej sekunde zvádzať a v druhej rozpitvať každého muža pohľadom ostrým ako gilotína. Nie náhodou si už v Slovenskom národnom divadle zahrala osudové ženy ako Carmen, Lady Macbeth či rozmarnú Manon Lescaut.

 Salome v SND alebo časy, keď bola opera mainstream

Salome v SND alebo časy, keď bola opera mainstream

Neustále odolávajúceho Jochanaana alebo Jána Krstiteľa ako vzor čnosti a morálky stvárni mladý a príťažlivý barytonista Pavol Remenár, čo ocení hlavne ženská časť publika. A celkovému dramatičnu a autentickosti diela prispejú svojím talentom hosťujúci tenorista Ján Vacík ako Herodes alebo mezzosopranistka Denisa Hamarová ako krutá Herodias. A keďže v každej opere musí byť i dirigent, čerešničkou na torte predpokladaného úspechu tohto diela je hudobné naštudovanie hudobného riaditeľa Opery SND, dirigenta Friedricha Haidera.


Ak ste klasický biblický príbeh o Salome ešte v živote nepočuli a hanbíte sa to priznať, pomôžeme vám. Kráľ Herodes si vezme za ženu Herodias, manželku svojho brata Filipa. Čo je, samozrejme, nemorálne, ale príliš ho to netrápi. Až kým sa na scéne nezjaví Ján Krstiteľ, ktorý okrem toho, že je vyhľadávaným prorokom ohlasujúcim príchod Božieho Syna, hovorí Herodesovi aj do osobného života. Herodes ho toleruje, pretože vie, že hovorí pravdu, no na druhej strane sa jeho slov bojí. To mu však nebráni v tom, aby ho počúval a ochraňoval. Celá situácia sa však nepozdáva jeho žene Herodias, ktorá snuje plány, ako sa proroka zbaviť. Jej nádherná dcéra Salome zamieša karty svojimi ženskými zbraňami, keď zatancuje kráľovi Herodesovi počas oslavy jeho narodenín a vytancuje si akékoľvek želanie. To využije jej matka Herodias a donúti Salome, aby si vypýtala hlavu Jána Krstiteľa. A tak sa náš príbeh končí v mláke krvi na striebornej tácke.

 Salome v SND alebo časy, keď bola opera mainstream


Oscar Wilde (ktorého hra Salome tvorí predlohu k opere) a Richard Strauss si však tento biblický príbeh okorenili a Salome predtým, než vôbec k osudnému „tancu siedmich závojov“ a následnej vražde dôjde, stihne Krstiteľa zvádzať naozaj intenzívnym spôsobom. Ste zvedaví ako? Na to sa už budete musieť prísť pozrieť do Opery Slovenského národného divadla.


A aby toho nebolo málo, vyrazili sme za vami do ulíc a zisťovali, ako ste na tom vy s osudovými ženami, odťatými hlavami a s vedomosťami zo starodávneho príbehu o žene, ktorá dokázala svojím čarom presvedčiť kráľa k odsúdeniahodnému a krvavému činu.

Vyjadri svoj názor na článok
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Odpad! Menej takýchto článkov
Super! Viac takýchto článkov
Povedz nám, prečo sa ti článok nepáči:
Ďakujeme za tvoj názor!
Pomáha nám a autorom pri skvalitňovaní obsahu na stránke.
návrat hore Zdroj: Natalie Dongová, Tlačová správaFoto: A. Klenková, SND
Pridať komentár
Odoberaj REFRESHER videá