Piatok 27. 11. 2020 meniny má Milan

0
Andrej Verešvársky
28. máj 2014, 16:44

Takýchto susedov by ste fakt (ne)chceli! (Recenzia)

Včera ste si o tomto filme mohli prečítať preview, dnes rovno recenziu. Susedia na odstrel, resp. Neighbors, je nová komédia pre staršie publikum režiséra Nicolasa Stollera so Sethom Rogenom, Zacom Efronom a Rose Byrne.

Andrej Verešvársky
28. máj 2014, 16:44

0

Včera ste si o tomto filme mohli prečítať preview, dnes rovno recenziu. Susedia na odstrel, resp. Neighbors, je nová komédia pre staršie publikum režiséra Nicolasa Stollera, ktorý nám pár rokov dozadu priniesol príjemný filmík Forgetting Sarah Marshall, ale aj priemerné Get Him To Greek a Five-Year Engagement. Jednoducho, filmy, na ktoré si dnes už málokto spomenie. V tomto roku však dostal od producentov príležitosť pracovať so Sethom Rogenom, Zacom Efronom a Rose Byrne na komédii Neighbors, a tak sa aj ukázať v trochu lepšom svetle.

Susedia sú dospelou komédiou, čím však nemyslím, že by boli inteligentne vtipní. Skôr, že sa ich obecenstvo skladá z vekovej kategórie 18-25. Rozhodne na ňu neberte svoje deti, množstvo fuckovania a rôznych explicitných a sexistických vtipov často prekračuje hranicu slušnosti. Film rozpráva príbeh šťastnej rodinky, ktorá má problém so starnutím a prijatím vlastnej identity (filozofická linka pre inteligentnejších, wau!) a naráža na ťažkú skúšku ich vzťahu - o dom vedľa sa nasťahuje študentský spolok na čele s Teddym (Zac Efron), ktorý rozhodne neplánuje po nociach študovať. Medzi záujmy študentov patria ženy, alkohol, drogy, hudba a kvalitná opica na druhý deň, medzi záľuby manželského párika zase sex v kuchyni, hranie sa s ich malou dcérkou (to dievčatko by malo získať detského Oscara!) a vzájomné podpichovanie sa. A v momente, keď sa tieto dva svety stretávajú, začína celkom šialená jazda.

V podaní príbehu je Neighbors klasickým hollywoodskym neoriginálnym filmom o tom, ako si rodinka prejde rôznymi fázami vrátane rozchodu, aby sa ich vzťah nakoniec ešte viac upevnil. Nečakajte dejové zvraty, ani komplikovanú zápletku. Susedia na odstrel sú typom filmu, pri ktorom môžete na svojom rozume stlačiť tlačítko OFF a aj tak vám nič dôležité neujde. No napriek tomu sa scenáristom podarilo umiestniť do filmu jednu-dve absolútne "what-the-fuck?!" scény, pri ktorých sa budete pozerať na suseda v kine so spýtavým pohľadom, či ste náhodou pri filme nezaspali a scénka sa vám len nesnívala.

Našťastie sú Susedia dobre obsadenou komédiou. Seth Rogen si ma už dávnejšie získal svojim trochu natvrdlým, trochu spontánnym výrazom a svoje kvality zúročuje aj v tomto filme. Sympatickým je prekvapivo aj Zac Efron, vedúci spolku párty-chtivých študentov, ako aj jeho kolega z brandže a brat slávnejšieho kolegu, Dave Franco. Rogenovi sekunduje celkom fajn Rose Byrne, ktorá mi však prišla trochu nevýrazná a miestami naozaj na hranici trápnosti. Dvojica má na rodičov naozaj bohatý slovník nadávok, ktoré scenárista napchal doslova do každej vety a mnohokrát zbytočne, čo je jedna z vecí, ktoré mi na filme vadili. Nikdy nepohrdnem šťavnatým "fuckom", ale všetkého veľa škodí. Viac ako bolo treba, bolo aj dialógov, ktoré zbytočne často spomaľovali dej (a tak predlžovali film) a točili sa doslova o ničom. Z mnohých z nich navyše na kilometre ďaleko sršala improvizácia, ktorá hlavne ženskej polovičke manželského páru nešla tak dobre, aby sme sa pri tom smiali.

Ničím originálny príbeh, ale fajn herci. Dlhé a zbytočné dialógy, ale niekoľko dobrých vtipov. Scény na hranici únosnosti, ale aj efektné klipovité zábery podfarbené dobre známou hudbou. Neighbors je no-brainer film vhodný skôr do kina s kamarátmi, ako na sólo pozeranie doma, pretože sa pri nich zúročuje pravidlo, že viac hláv sa viac a hlasnejšie zasmeje. Kadencia vtipov a ich úroveň je dosť nevyvážená (hláškovacia scénka citujúca filmy Roberta De Nira je skvelá, na "wtf" scéne odlievania penisov do sádry sa vám zastaví už tak pozastavený rozum), ale napriek tomu všetkému je vo filme množstvo scén, ktoré si vás získajú. A aj tá nadstavba o starnutí je na komédiu tohto typu celkom fajn. Aj pár naozaj dobrých vtipov, či už situačných, alebo verbálnych. A jedno sa o filme dá povedať na sto percent: je lepší ako naši slovenskí Susedia. Aj preto si zaslúži 7/10.

0