5. september 2011, 18:22

Recenzia: DMS - Čo sa stalo?!

Čítaj recenziu na album od DMS.

dzonko
5. september 2011, 18:22

0
Gramo Rokkaz si vybudovalo renomé true-schoolového labelu a kolektívu umelcov, ktorých spája spoločná myšlienka vrátiť rap späť ku koreňom, ako to prehlásili vo svojom Manifeste. Tento cieľ si vytýčila aj skupina DMS so svojím debutovým albumom Čo sa stalo?!, aby ukázala hip-hop v jeho čistej podobe.

Recenzia: DMS - Čo sa stalo?!

Skupinu DMS, ktorá reprezentuje bratislavskú Dúbravku, tvoria rapperi Separ a Dame spolu s producentom Smartom. Napriek tomu, že Dame a Separ nie sú žiadni veteráni, ich začiatky sa datujú už do roku 2001, keď začínali ako skupina 2kusy, z ktorej sa vykrištalizovala crew DWS spolu s Wranom. Po nezhodách a ročnej pauze sa dali dokopy so Smartom a v zložení D (Dame), M (Monsignor Separ) a S (Smart) sa stali súčasťou značky Gramo Rokkaz, vydali EP a konečne aj album. Som rád, že nič neunáhlili a krok po kroku sa dopracovali do svojej momentálnej pozície. Presne tak by to aj malo byť. Poďme však k ich prvej dlhohrajke.

Cítim vás, cítim z vás tu silu, cítim tu energiu,
cítim podobný pocit jak prvýkrát na pódiu,
cítim tú harmóniu, poznáte to naspamäť,
dávka adrenalínu jak do srdca keď zastane.
- Dame

Hneď na začiatku si treba uvedomiť, že tento album neprináša žiadne inovácie ani nové postupy. Prináša klasický zvuk aj témy, čo však nemusí byť automaticky na škodu, pretože remeselne je tento release majstrovsky spracovaný. Cieľovú skupinu zasiahli páni z Gramo Rokkaz presne. Obidvaja MC's pôsobia prirodzene a z každého tracku cítiť, že nesekajú pózu a skutočne majú radi poctivý rap. Pre veľa ľudí bude tento album neatraktívny, čo si myslím uvedomujú aj samotní DMS. Vyvažujú to však tým, že fans boom bapu si tento nosič určite kúpia a ako vravel Separ v rozhovore, gro ich fanúšikovskej základne je silné a verné. Treba ešte podotknúť, že napriek klasickosti znie tento album "fresh" a triu z Dúbravky sa podarilo vyhnúť škatuľke "som zaseknutý v 90-tych rokoch a žijem v minulosti", čo pri tomto koncepte považujem za najväčšiu devízu albumu.

Všetko je jak má byť, zbytočne robíš prieskum,
nezmyselne staváš hrad zo suchého piesku,
keď to má prísť, určite to príde samo,
netreba to siliť, keď vidíš, že na tom visí zámok.
- Separ

Objektívne sa dá povedať, že Separ a Dame sú jedni z mála technicky presných MC's na scéne. Aj keď by som ocenil širšiu paletu flowov, dokážu formu naplniť aj kvalitným obsahom. Na albume nenájdeme prvoplánové rýmy, dokonca sa mi stalo, že som párkrát pretočil dozadu (Tono Suchota sa predviedol ako top punchliner).
Konečne na slovenskom nosiči počuť zaujímavejšiu schému rýmov ako AABB a niečo sofistikovanejšie ako rýmovanie na slovesá a prídavné mená. To je aj dôvod, prečo máte pocit, že sa im texty rýmujú viac, než zvyšku scény. Keby som robil rozbor textu, našli by sa aj rôzne štylistické figúry, zaujímavé mi prišli napríklad Dameho party v trackoch Milión, či Vec zvyku (štylistické figúry som vychytal).

Už ma nebaví jak majú ľudia zaslepený sluch,
preto hovorím to narovinu, serem na ten hnus,
v rádiách rotuje desaťkrát denne to isté,
preto sa ľudia namotajú, o tom je celý systém.
- Dame

Smart navaril svoje typické samplovačky, avšak nepredstavil sa v úlohe jediného producenta. Predviedli sa aj GR kuchári ako Analytik, sám Dame odprodukoval dve pecky, dokonca sa spoza gramcov vynoril aj Metys a ukázal, že mu idú nielen scratche, ale aj hudby. Smart síce priznal, že väčšinu jeho tvorby tvoria samplované beaty, a aj keď som fanúšikom crate diggingu, ocenil by som viac hraných melódií.
Spomenul som Metysove skretche, ktoré by som spolu s tými od Mika rád vyzdvihol. Pre fanúšika rapu je to niečo ako pohár vody pre umierajúceho smädom.

Nosím v sebe viacej slov jak kniha slovenského jazyka,

mám rozum, papulujem, dávam príklady jak matikár.
- Separ

Výber hostí opäť neprekvapil a zapadá do "klasického" albumu. Mená zastupujúce label sú samozrejmosťou, okrem nich sa predviedol napr. aj DNA s Čistym, pričom paralela medzi DMS a 2Dé mi nepríde úplne od veci, nakoľko DMS na mňa pôsobia ako upgradovaní pokračovatelia odkazu legendárneho Názvu Stavby. Dobre známymi 16 barmi sa predstavil aj Termanology na dobre známom tracku Žijem svoj sen, ktorý rotoval so sprievodným klipom už dlhšie po internetoch a vytvoril tak slušné očakávania na album.

Naša hudba sa počúva bez tabletiek a stroboskopov
a jebem na to či práve držíme krok s dobou.
- Dame

Ako som spomínal, tematicky sa album točí okolo zabehnutých vecí ako reprezent, záchrana hip-hopu, názory na hudobný priemysel, motivačné veci, či pár úprimných skladieb, v ktorých ma prekvapila dávka otvorenosti. Je len málo rapperov, ktorí by boli ochotní vyjsť s kožou na povrch tak, ako Dame a Separ na skladbe Z rodiny. V podstate na všetkých trackoch sa bežné panelákové decko dokáže ľahko identifikovať s tým, čo chalani rapujú. Album plný klasického hip-hopu, oprostený od pátosu, avšak s dávkou klišé. Ale ako Danosť hovoril ešte na svojom EP: "Toto EP nie je trendové, ale ja som to tak chcel". A myslím, že to tak chceli aj DMS.

Hej, stojím hrdo jak Slavín,
so svojimi po boku zarytý jak kerka do slabín,
vyliezame z nory otvorom v ruke s roxorom,
s hudbou proti kokotizmu, pokial nie je neskoro.
- Separ

Zatiaľ to vyzerá na dokonalý debut, no pocitovo pre mňa album po niekoľkých vypočutiach stráca dych, možno to je množstvom trackov, ktoré nám ponúkli a ich vyrovnanou kvalitou. Zrejme niekedy až prílišnou dávkou klišé a podobnou schémou skladieb, vrátane "polospievaných" a spievaných refrénov. Okrem Žijem svoj sen mi tam chýba nejaký "stand-out" track, ktorý by mi spríjemnil cestu albumom.

Takže čo na záver? Netreba vždy vymýšlať exotické jedlá. Niekedy stačí spraviť kvalitne po domácky obyčajné bryndzové halušky. Tak to spravili DMS, niektoré moje očakávania naplnili, iné nie, no stále nahrali slušný album a od chalanov čakám ešte veľké veci. Verím, že toto je len začiatok.
4