30. marec 2014, 12:46

Nadviazal Separov Pirát na úspech Buldozéra? (Recenzia)

Po úspešnom albume Buldozér prichádza Separ s druhým sólovým počinom. Vyplatilo sa čakať? Nadviaže Pirát na úspech svojho predchodcu? Tieto otázky skúsime zodpovedať v recenzii.

adel
30. marec 2014, 12:46

15

Monsignor Separ bude na rok 2013 definitívne spomínať v dobrom. Napriek tomu, že nevydal žiaden album, či už sólový alebo ako DMS, odohral nespočetné množstvo koncertov, hosťoval na viacerých albumoch, spravil niekoľko úspešných rozhovorov, natočil zopár klipov, zopár singlov a samozrejme si našiel novú priateľku. Čomu vdačí za tento úspech je otázne, avšak najviac preberaný faktor je asociácia s Rytmusom. Ten sa v Hip-Hop Reality vyjadril, že tak ako robí underground práve on je správne, a to len odštartovalo cestu, pre fanúšikov naozaj len veľmi ťažko predvídateľnú. Ako už dnes všetci vieme, Patrik pozval Separa na album Kontrafaktu v backstagi na Hip-Hop Kempe potom, čo ho vyzval na pódium počas koncertu KF. V ten istý večer sme sa takisto dočkali nahrania odkazu Rakbymu, ktorý zase rozpútal najzábavnejší beef, aký sme tu kedy mali a zbytok je históriou. A to je poloha, v ktorej je Separ pred vydaním svojho albumu. Rešpekt od zbytku scény, posledná legitimácia prostredníctvom featu na albume Kontrafaktu, čo je niečo, čím sa môžu pýšiť presne traja slovenskí rapperi a najúspešnejší disstrack v dejinách Československého rapu. Ideálny čas na nový album a Separ to určite vedel. Na scéne je Pirát, od ktorého je vzhľadom na všetky vyššie faktory očakávané mnoho. Splnil však to, čo sme od neho čakali?

To je otázne, pretože je Separ v pozícii, kedy je jedným z najvybookovanejších rapperov, je tam kde Rytmus pred vydaním svojho sóla, čo mimo iného spôsobuje aj to, že polarizuje fanúšikov Československého rapu viac než náš pán premiér. Tým chcem najmä povedať to, že ak si fanúšik Separa, tak si jeho album zhltol aj s navijákom a ak si niekto komu sa početné kérky, tepláky a agresívny rap javia ako čistá stoka, tak tvoj názor nezmením. Túto recenziu sa teda pokúsim venovať tým bláznom, ktorí sa snažia počúvať hudbu bez zbytočných predsudkov s akými sa úspešné mená scény vždy budú spájať, či už je to Separ, Majk Spirit alebo Rytmus. Ostatne, ako rapuje sám Pirát: Nerobíš rap dobre, pokiaľ nemáš hejterov. Prejdime teda konečne k albumu.

Pirát láka od začiatku svojim obalom. Stavenie na jednoduchý koncept, kedy sa Separova hlava postupne mení v lebku mi ceľkom sedí (Wichove logo by bolo moc obvious), digipack mám rád tiež a jednoduchý booklet iba nadväzuje na Buldozér, kedy sme sa vnútri toho takisto moc nedočkali. Nič prekvapivé, pretože prekvapenie prichádza až vnútri, kedy otvárame LPčko Introm, produkovaným Grimasom s beatom naznačujúcim, že tentokrát to nebude čistý boombap. A to potvrduje aj Wichov Pirát, vydaný pred albumom, disponujúci raprezent témou odobrujúcou názov albumu, ktorý dokazuje, že Separovi vyhovuje aj pomalé tempo. To je ostatne aj jedno z posolstiev albumu odkazujúce, že sa Separ považuje za zrno oddelené od pliev, kedy je schopný rapovať do akéhokoľvek tempa bez toho, aby to znelo tak ako väčšina pokusov slovenských rapperov o niečo ako trap (menovať hádam nemusím). V podobnom duchu sa hudobne nesie aj ostatok albumu. Moderné hudby striedajú tie klasické, rýchlosť flowu sa strieda, technika sa dokazuje, avšak tam, kde sa darí technicko-produkčnej stránke tohto LP, miestami absentujú témy.

Tie sú v žánri akým je rap naozaj klúčové, a keď začneme rátať spolu, tak prídeme k vyššiemu počtu reprezentačných battle skladieb, než by bolo v roku 2014 vhodné. Predsa len sa tu nachádzajú dva Hejtkluby, ktoré sú keď vezmeme do úvahy, že má album samostatné Intro aj Outro, úplne zbytočné. Chápem síce Separov postoj, pretože je podobný typ rapu niečo čo mu ide a použité beaty sú naozaj chytľavé, avšak neviem, či by nebol lepší prístup, keby sa spomínané skladby použili iba ako promo single nenáchadzajúce sa na samotnom albume. Poprípade, keby nahradili Intro a Outro, pretože Pirát by bol aj bez nich dostatočne dlhý.

Na druhej strane však aj tu nájdeme tracky, kde sa téma naozaj vydarila. Jemiedno s Tomášom Botlom nás vracia do čias Kures funku a pripomína Separove cigánske korene v tejto príjemnej g-funkovo štylizovanej veci, ktorá o párty klip priam prosí. Tiež mi nedá nespomenúť už dávnejšie známu vec Vitaj vo finále, kedy Dame doručuje vo svojej slohe jeden z najlepších výkonov svojej kariéry a spolu so Separom vysvetluje odchod DMS z Gramo Rokkaz. Psí Život zase zabŕda do sídliskovej tématiky prostredníctvom zaujímavého prirovnania sídliskoveho chlapca k psovi, kedy dostávame zopár autobiografických veršov, čo je ostatne niečo, prečo počúvame rap. Rovnako ako záležitosť Jak si mohol?! so skvelou produkciou od Smarta v spolupráci s Vladimirom 518, kedy dostávame ďalšiu podarenú stokovú tématiku a preto sa pýtam, prečo sme podobných vecí nedostali viac? Keď si zoberieme do úvahy to, odkiaľ Separ je a aký smer rapu v dnešnej dobe reprezentuje, je trocha na škodu, že sme sa nedočkali aspoň jedného storytellingu, akým bola Stroskotaná, už len preto, že má Separ podobných príbehov v zásobe určite kopu, čo vie každý, kto jeho príbeh pozná aspoň trochu, napríklad z tohto rozhovoru.

Je to však jedinou veľkou chybou albumu, pretože tu stále máme tématicky zaujímavé veci ako Strážca, čo je skladba fungujúca určite lepšie ako Týmto, kedy sa takisto stretli na jednej skladbe Separ, Momo a Čistychov alebo Hnus, kedy sa do Grimovho druhého beatu na albume vybláznili dvaja backstageoví harcovníci do naozaj Hnusnej témy, ktorá však pobavila. A to som ešte nespomenul Bublinu, čo je výraz zdieľajúci význam z kontrafaktovským Podzemím, kde Tina rapuje prvýkrát od vydania hymny Vaša, alebo spoluprácu s Rakom Irisciencom z legendárnych Dilated Peoples.

To všetko tvorí celok hovoriaci, že je Pirát album držiaci latku nastavenú Buldozérom, avšak prevyšujúci ju iba v stránke Separovej rapovo-technickej zdatnosti. Albumu chýba koncept a je postavený chaoticky, kedy má poslucháč pocit, že by tracky fungovali oveľa lepšie ako postupne vypúšťané single, a tak sa niekedy môže zdať, že bol robený narýchlo napriek tomu, že je značne obsiahly, a že by mu nezaškodilo vyškrtnúť z neho pár skladieb. Menovite by to boli už spomínané Hejtkluby spolu s Nemôžem za to že, ktoré som si istý, že budú fungovať na koncertoch skvele, ale pre ucelený posluch LPčka ako takého, sú viac na škodu. Na druhej strane sú tu však stále veci ako Bublina, Jemiedno alebo Pirát dokazujúce, že je to stále ten MC vejúci pirátskou vlajkou s buldozérom v hube s kapitánom Morganom ako sponzorom show, čo je niečo, čo jeho striktná fanbase ocení asi najviac. 7/10.

2

Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ