Martin Adam Pavlík

RECENZIA: Jan Žižka

RECENZIA: Jan Žižka
Zdroj: Magic Box
FILMY A SERIÁLY MEDIEVAL EURÓPSKE FILMY FILM NA VEČER FILMY 2022 JAN ŽIŽKA NOVÉ FILMY NOVÉ FILMY S DABINGOM NOVÉ FILMY V KINÁCH (KINOPROGRAM) PETR JÁKL TIP NA FILM

Ako dopadol nový český veľkofilm s hviezdnym obsadením inšpirovaný skutočným príbehom?

Odrezané hlavy nastoknuté na kopijach, obesené deti, hrubé násilie na každom kroku, chudoba, boj o prežitie, honba za grošmi, mocenské intrigy. Temná historická dráma Jan Žižka ťa zavedie do 15. storočia, nemilosrdnej a ťažkej doby, v ktorej smrť číhala doslova všade a ten, kto chcel žiť slobodne, sa musel chopiť meča, sekery, noža či inej zbrane.

Je najnovšia snímka českého kaskadéra, režiséra a producenta Petra Jákla (Kajínek, Ghoul) skutočne epickým veľkofilmom, tak ako vravia všetky plagáty či PR správy, alebo ide len o lacný nepodarok, ktorý má prilákať slávnymi menami typu Michael Caine (Nolanova trilógia o Batmanovi) či Ben Foster (Hell or High Water, Warcraft)?

Film Jan Žižka.
Film Jan Žižka. Zdroj: Magic Box

Iná liga

Prikláňame sa k prvej možnosti. Jan Žižka je najlepší český film od Pomaľovaného vtáčaťa Václava Marhoula z roku 2019 a kvalitatívne výrazne prevyšuje rovnomenný film Otakara Vávru z roku 1955. Zahraničný herecký ansámbel skutočne povznáša Jáklovo dielo na inú úroveň. Nehovoriac o brilantnej práci dánskeho kameramana Jespera Tøffnera. Takmer každý záber je doslova pôžitkom pre ľudské oko.

Český režisér sa zameral vo svojej najnovšej snímke na príbeh nebojácneho husitského vojvodcu a nikdy neporazeného bojovníka Jana Žižku (Ben Foster), konkrétne jeho vzburu voči Kráľovi Žigmundovi (Matthew Goode) a Jindřichovi z Rožmberka (Til Schweiger). Práve poslednému menovanému Žižka na odporúčanie Lorda Boreša (Michael Caine) unesie jeho ženu, princeznú Katarínu (Sophie Lowe), aby tým zamiešal karty a ovplyvnil dianie na kráľovskom dvore.

Borešova taktika je síce prefíkaná a dáva logiku, únos však spôsobí krvavé pustošenie, smrť nevinných a chladnokrvné vydieranie. Proti Žižkovi navyše stojí silný súper bez zľutovania Torak. Stvárnil ho démonický Roland Møller, ktorého si možno pamätáš z filmov Riders of Justice či Nordvest. Práve on sa postará o Žižkov povestný imidž, keďže ho pripraví o jedno oko.

Film Jan Žižka.
Film Jan Žižka. Zdroj: Magic Box

Autentickosť a úchvatný vizuál

Jan Žižka už od prvých minút berie dych a „prikuje“ diváka do sedadla. Úvod je skutočne napínavý a plný prepracovaných, no najmä autentických bojových scén. Celkovo si Jákl postrážil, aby jeho snímka bola maximálne dôveryhodná vo všetkých smeroch. Vykreslenie doby a tiež jej ponurej atmosféry sa tvorcom vydarilo na výbornú.

Pozor si dali tiež na kostýmy či rekvizity, ktoré boli v minulosti kameňom úrazu pri viacerých českých či slovenských historických filmoch. V obraze vidieť ten obrovský rozpočet, ktorý nepochybne Jáklovi vytvoril nejednu vrásku na tvári či nejeden šedivý vlas. Najväčšou devízou je však určite úchvatný vizuál. Akčná ručná kamera ťa prenesie priamo medzi vytekajúce črevá, rozdrvené kosti a krvavé tváre padajúce do špinavého bahna.

Zábery z vtáčej perspektívy ti zase dajú na chvíľu vydýchnuť a upokoja ťa. Dalo by sa na nich pozerať celé hodiny. Medzi pozitíva patrí určite aj výkon štyridsaťjedenročného Američana Bena Fostera. Vždy, keď sa objavil v obraze, ovládol celú scénu. Je však trocha škoda, že českí herci nedostali toľko priestoru. Najviac na obraze vidíme Karla Rodena a Jána Budařa. S tým je spätý aj ďalší problém – mierne otravný český dabing. V prípade filmu mapujúceho českú históriu ide však o pochopiteľné riešenie.

Film Jan Žižka.
Film Jan Žižka. Zdroj: Magic Box

Chýbajú emócie

Jediné, čo historickej dráme Jan Žižka chýba, je údernejší scenár a dramaturgia. Vidieť, že tvorcovia sa zamerali najmä na to, aby všetko pekne vyzeralo, než dokonale fungovalo z hľadiska logiky. Jáklovo dielo má viacero hluchých miest plných dialógovej vaty, pričom vážne konverzácie nevzbudzujú úplne také emócie, ako by mali. Inak povedané, príliš nedojímajú.

Milostná dejová linka nie je dokonalá, ale funguje. No všetkému by pomohlo aj to, keby bola minutáž aspoň o pol hodiny kratšia. V každom prípade ide po dlhej dobe o film, ktorý pripomína kvalitné, veľkolepé hollywoodske produkcie. Navyše má okrem silného úvodu ešte silnejší záver. Posledná scéna vskutku navodzuje zimomriavky.

Jákl chcel nakrútiť české Statočné srdce a sčasti sa mu to podarilo. Síce je formálne špičkové, z hľadiska emócií až príliš chladné. Pozitíva však prebíjajú to, čo nám prekážalo, a preto od nás Jan Žižka dostáva úctyhodných sedem bodov z desiatich. Bež do kina, hneď ako budeš môcť.

Ak si film videl, nezabudni ho ohodnotiť v našej databáze.
0/10