Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
31. augusta 2022, 17:00
Čas čítania 7:48
Dominik Vetrák

RECENZIA: The Last uf Us: Part I (PS5)

RECENZIA: The Last uf Us: Part I (PS5)
Zdroj: PlayStation Studios/Naughty Dog
TECH THE LAST OF US PART 1
Uložiť Uložené

O 2 dni vychádza remake najlepšej hry z čias PS3. Malo ho ale zmysel prerábať?

Recenzovaná platforma: PS5

Dostupné platformy: PS5 a v budúcnosti hra vyjde aj na PC

Cena: 70 € 

Vývojár: Naughty Dog

Vydavateľ: Sony Interactive Entertainment (PlayStation Studios)

Dátum vydania: 2. september 2022 s českými titulkami

 The Last of Us sme hrali od roku 2015 na PS4 a túto hru dodnes považujeme za jednu z najväčších legiend videoherného priemyslu. Preto sme sa na jej nový remake tešili.

Akonáhle sme sa však dozvedeli, že pôjde o takmer výlučne grafický upgrade, ostali sme trpko sklamaní a to sklamanie sa s nami nieslo až do prejdenia hry. Povieme to na rovinu. Ak si The Last of Us hral na PS4, nemáš skutočne dôvod zaplatiť si za remake 70 eur. Ak si však tento magnum opus videohernej scény nikdy nehral, remake je najlepším možným spôsobom, ako sa s týmto svetom zoznámiť.

The last of us part 1 remake
Zdroj: Playstation

Joel je pašerák, ktorý dostane za úlohu prepašovať tínedžerku Ellie z Bostonu ku skupine zvanej Fireflies, ktorá vedie odboj proti armáde a ani po 20 rokoch od vypuknutia apokalypsy neprestáva hľadať liek. Bez toho hrozí, že ľudstvo raz vyhynie, keďže trpí infekciou Cordyceps, po ktorej infikovaní sa do niekoľkých dní z každého človeka stane agresívny, nekontrolovateľný jedinec schopný len zabíjať.

Odporúčané
10 najlepších hier s premakaným príbehom, ktorý ťa rozplače, vydesí a spadne ti z neho sánka 10 najlepších hier s premakaným príbehom, ktorý ťa rozplače, vydesí a spadne ti z neho sánka 25. augusta 2022, 16:30

Stačí, aby sa človek nadýchal spór z huby, či aby ho uhryzol niekto infikovaný. Lenže Ellie je imúnna. Na svete nemá už nikoho a po čase sa Joel stáva jej náhradným otcom a poslednou nádejou ľudstva na svetlejšiu budúcnosť.

V tom svete totiž prežijú len tí najsilnejší a najhorší – ľudia schopní zabíjať bez mihnutia oka. Ľuďom dochádza strava, munície je veľmi málo a infikovaní ľudia postupne mutujú čoraz viac. The Last of Us zachytáva emotívny, depresívny, drsný a autenticky pôsobiaci príbeh o ľuďoch, ktorí majú od hrdinov veľmi ďaleko.

THe Last of us
Zdroj: PlayStation/Naughty Dog

Nič v tomto svete nie je čiernobiele a ty ako hráč budeš svedkom viacerých situácií, keď si postavy budú musieť vybrať medzi zlým a ešte horším, neetickým a neľudským rozhodnutím. Vzťah Joela a Ellie navždy zmenil to, aké komplexné dokážu byť videoherné príbehy. V čom je teda remake iný? Zlou správou je, že tých noviniek veľa nie je. 

Takmer žiadne hrateľné novinky a mechanizmy a identický dizajn

Hra sa ovláda stále takmer rovnako. Herný svet je z dizajnového hľadiska identický a líši sa akurát v maličkostiach a niektorých vizuálnych úpravách predmetov a budov. Tvorcovia do hry nepridali vôbec nič nové z hľadiska herného obsahu, takže budeš nepriateľov ničiť rovnakými zbraňami a úplne rovnakým spôsobom. Všimneš si možno akurát niekoľko nových animácií, keď „dorážaš“ nepriateľov. Jednou z noviniek, hoci sa to javí ako maličkosť, je možnosť hádzať fľaše či tehly za behu.

V pôvodnej hre postava vždy zastala, čo spomalilo útok na nepriateľa, ale v remaku je to plynulé. Zatiaľ čo animácie Joela sú približne rovnaké ako origináli, pohyb a animácie Ellie sa viac podobajú na tie z druhej časti, čo je plus. Až na takéto drobnosti sa však remake hrá rovnako ako pôvodná verzia. 

RECENZIA: The Last of Us: Part I (PS5)

RECENZIA: The Last of Us: Part I (PS5)

Úplne rovnaký je aj príbeh. Vývojári do hry nevložili jediné slovo a scénu navyše a hru nerozšírili ani o nové oblasti či domy, do ktorých by si mohol vojsť. Remake ponúkal ideálnu príležitosť rozšíriť herné oblasti, no tvorcovia jeho potenciál vôbec nevyužili.

V čase oznámenia remaku sme brali ako samozrejmé, že v ňom budeme môcť robiť aj to, čo v dvojke, a teda ľahnúť si do vysokej trávy a skryť sa tak, respektíve uhýbať sa úderom nepriateľov. Bohužiaľ, nič z toho tvorcovia nepridali, takže hra z roku 2022 je na tom s možnosťami hrateľnosti chudobnejšie ako hra z roku 2020, čo je ďalšie veľké sklamanie. 

THe Last of us
Zdroj: PlayStation/Naughty Dog

Tvorcovia si pre hráčov nepripravili jediné prekvapenie v akejkoľvek podobe

Je pravda, že keby to tvorcovia do remaku pridali, museli by výrazne zmeniť dizajn súbojov, okolia a ďalších vecí. Také razantné zmeny v dizajne súbojov by totiž kompletne rozbili funkčný koncept hry. No od čoho je remake, ak nie od toho, aby doň vývojári zapracovali nové a lepšie nápady a herné mechanizmy? Aj na to, aby tvorcovia prerobili niektoré hádanky s paletami a rebríkmi, ktoré v roku 2022 pôsobia nesmierne zastaralo a otravne. 

Jednou z viditeľných zmien je umelá inteligencia nepriateľov. Tí sú tichší, snažia sa ťa obísť a prekvapiť z boku, obkľúčiť ťa a využiť moment prekvapenia. Tvorcovia prekopali umelú inteligenciu od základov a sčasti to osviežuje zážitok z hrania, no mohli si dať aj viac práce s rozmiestnením nepriateľov. Majú totiž takmer rovnaké rutiny správania a smer chôdze ako v origináli.

Ak si teda približne pamätáš, kde boli nepriatelia v originálnej verzii, absolútne nič ťa v remaku neprekvapí. Je to škoda, pretože pridať do hry niekoľko prekvapení z hľadiska rozostavenia nepriateľov by bolo osviežujúcim aspektom, ktorý tvorcovia v našich očiach nezmyselne odignorovali. Namiesto toho sme dostali takmer výhradne vizuálny upgrade už tak nádherne vyzerajúcej hry. 

THe Last of us
Zdroj: PlayStation/Naughty Dog

Naughty Dog opäť potvrdzuje, že dokáže vytvoriť odzbrojujúci vizuál

Vývojári zo štúdia Naughty Dog sa nenechali zahanbiť a hernú grafiku z pôvodnej verzie prerobili do moderného vizuálu, pri ktorom budeš sem-tam pozerať na televízor s otvorenými ústami. Ide o obrovský upgrade s neuveriteľným množstvom vylepšení, ktoré si všimneš okamžite.

V remaku je bohatšia hustota vegetácie, niekoľkonásobne detailnejšie textúry predmetov, nasvietenie, ktoré mení celkovú estetiku množstva scén a mnohé ďalšie novinky. Každé jedno porovnanie pôvodnej a novej verzie ťa utvrdí v tom, že z hľadiska vizuálu hre niet čo vytknúť.

Veľkou zmenou prešli aj modely postáv, ktoré viac zodpovedajú ich vzhľadu z The Last of Us: Part II. Bežný hráč to ľahko prehliadne, ale veľkým upgradom prešli tváre obyčajný postáv a nepriateľov, ktoré na obrazovke uvidíš na 10 sekúnd a potom už nikdy viac. Sú oveľa detailnejšie a živšie, takže je ti nepríjemnejšie, keď vidíš, ako ich opúšťa život. 

THe Last of us
Zdroj: PlayStation/Naughty Dog

Nám sa osobne viac páčil Joelov pôvodný model, rovnako ako v prípade Tess, no je pravda, že modely postáv v remaku viac zodpovedajú veku postáv. Naopak, v remaku sa nám oproti originálu viac páčili modely pre Billa a Davida. Tváre postáv sú oveľa detailnejšie, čo si všimneš najmä v príbehových videách.

Rozdiel medzi rovnakými scénami v remaku a pôvodnej verzii je ohromujúci, a to vďaka komplexnejšej mimike, lepšie zachyteným emóciám v tvárach postáv, lepšej animácii a kvalitnejším modelom. Veľký rozdiel robí aj pohľad do očí, ktoré sú v remaku oveľa živšie a uveriteľnejšie.

Pozerať sa v remaku na úvodnú scénu s Joelom a Sarou bolo zdrvujúcejšie než v pôvodnej hre, a to vďaka týmto vizuálnym vylepšeniam. Celé prostredie hry je premakanejšie a detailnejšie, pričom mnohé zmeny ešte viac zvýraznili post-apokalyptickú atmosféru a vzhľad sveta.

THe Last of us
Zdroj: PlayStation/Naughty Dog

Skvelá technická úroveň bez chýb

Všimli sme si len niekoľko grafických nedokonalostí, ako napríklad nie príliš ostré hrany tieňov, čo sa však zlepšilo, keď sme si hru prepli na plnohodnotnú kvalitu obrazu 4K. Hra ponúka dva možnosti zobrazenia: 4K obraz s 30 snímkami za sekundu (30fps) a 4k dynamický obraz s poklesmi rozlíšenia, avšak so 60 snímkami za sekundu (60fps).

Pri skutočnom 4K obraze je grafika ešte detailnejšia, no režim 30fps zreteľne zníži plynulosť. Čo sa celkovej kvality obrazu týka, máme dojem, že na tom bola lepšie hra The Last of Us: Part II, a to aj napriek tomu, že využívala zastaralý hardware konzoly PS4. Jednak je to preto, že tvorcovia zo štúdia Naughty Dog na nej pracovali dlhšie a vo väčšom počte, jednak ju mohli od začiatku vytvárať s novými technológiami, zatiaľ čo remake vznikal na základe pôvodných materiálov.

Rozhodne to nie je úroveň grafiky, ktorá by nám vyrážala dych, no veríme, že keď vyjde plnohodnotný titul od štúdia Naughty Dog vytvorený kompletne pre PS5, znova nás ním posadia na zadok. Stále však platí, že remake The Last of Us je jednou z najkrajších hier, aké nájdeš na hernom trhu. 

The Last of Us
Zdroj: PlayStation/Naughty Dog

Veľkou novinkou v remaku sú desiatky rôznych možností, ako si hru uľahčiť. Ide o úrovne obtiažnosti samotnej hry, ale aj jej ovládania a zobrazenia. Hru si tak môžu užiť aj nepočujúci, nevidiaci, farboslepí či ľudia s inými zdravotnými komplikáciami. Štúdiá od PlayStation si posledné roky dávajú záležať na tom, aby boli ich hry prístupné pre čo najviac ľudí a veľmi sa im to darí. 

Ak si chceš hru užiť naplno, hraj ju na Hard alebo vyššej obtiažnosti

Jednou z hrateľnostných noviniek mali byť aj vybuchujúce šípy, ktoré tvorcovia prvýkrát využili v The Last of Us: Part II. Horšou správou je, že sa dajú odomknúť v položke Extra až po dohraní hry a nie sú priamo integrované v hre. Po dohraní hlavnej časti príbehu si budeš môcť zážitok upraviť vďaka viacerým modifikátorom, ako je spomalenie času pri mierení, neobmedzená munícia a podobne, no The Last of Us je jedna z tých hier, kde takéto úpravy skôr škodia zážitku.

Odporúčame hru hrať na vyššej obtiažnosti, keď budeš mať k dispozícii menej nábojov a materiálu na výrobu bômb. Práve vtedy naplno vyniká dizajn súbojov a nutnosť premyslieť si, ako pristúpiť k likvidácii nepriateľov. Ak si chceš hru a jej dizajn užiť naplno, neodporúčame hrať na nižšej obtiažnosti ako Hard. 

The Last of Us
Zdroj: PlayStation/Naughty Dog

Počas hrania sme nezaznamenali takmer žiadne technické nedostatky. Sem-tam nám pred očami zmizli predmety, keď sme sa ne pozerali z divného uhlu, ale to je maličkosť, ktorú tvorcovia opravia v patchi. Hra fungovala plynulo a neobsahovala žiadne chyby a nefunkčné systémy. Tvorcom sa efektne podarilo implementovať aj vlastnosti ovládača DualSense, ako napríklad detailnejšie vibrácie cez haptický feedback či adaptívne spúšťače.

Vďaka spúšťačom budeš napríklad cítiť odpor tetivy na luku a ucítiš aj iné „kopnutie“ pri každej jednej zbrani. Zdalo sa nám však, že odpor tlačidiel a vibrácie mohli byť silnejšie a výraznejšie, pretože ak si sa na to priamo nezameral, vôbec si si to nevšimol. Kráľom využitia vlastností DualSense tak aj naďalej ostáva hra Returnal na PS5. 

The Last of Us
Zdroj: Playstation/Naughty Dog

Dokonalá hra, no remake nevyužil svoj potenciál 

The Last of Us je aj naďalej dokonalá hra. The Last of Us: Part 1 od nás však plné hodnotenie nedostane, aj keď si to pôvodná verzia zaslúži. Máme na to viacero dôvodov. Odoberáme pol bodu za nepridanie hrateľnostných možností z The Last of Us: Part II, ako je možnosť ľahnúť si a uhýbať sa úderom.

Najmä uhýbanie by urobilo súboje na blízku zaujímavejšími, keďže takto je to iba o tom, že stláčať dookola štvorec, až kým nepriateľa nezabiješ – nie je v tom žiadna výzva a komplexnosť. 

Bod dole dávame za to, že tvorcovia absolútne nijako nezmenili dizajn hry a prostredia, nepridali do hry vôbec nič nové a nijako nás neprekvapili (až na plaziacich sa infikovaných bez spodnej časti tela, čo v pôvodnej verzii nebolo). Na záver dávame bod dole za absentujúci multiplayer.

THe Last of us
Zdroj: PlayStation/Naughty Dog

Multiplayerová časť Factions v remaku chýba ako soľ

Multiplayerová časť zvaná Factions bola v pôvodnej hre majstrovským dielom pre hru viacerých hráčov, ktorej sme venovali stovky hodín hrania. Vieme, že Naughty Dog budúci rok vydá obrovskú multiplayerovú hru zo sveta The Last of Us, takže nechceli rozdeľovať hráčsku obec do dvoch rozličných multiplayerových hier, no nám ako zákazníkom môžu byť obchodné plány a dôvody korporátnych spoločností ukradnuté, keďže nám v prvom rade záleží na našom zážitku, ktorý si platíme z našich peňazí.

Platiť teda o 10 eur viac za „rovnaký“ produkt (The Last of Us na PS3 a PS4 stálo pri vydaní 60 eur), avšak s menším množstvom obsahu, nám teda nepríde férové. The Last of Us milujeme, ale nemyslíme si, že cenovka 70 eur je ospravedlniteľná, obzvlášť v prípade odrezaného multiplayeru. Na záver pripomíname, že tvorcovia prerobili odznova aj vynikajúce príbehové DLC Left Behind.

Dokonalá hra pre nových hráčov, malé sklamanie pre veteránov

The Last of Us: Part I udeľujeme 7,5/10. Naughty Dog zahodilo úžasnú možnosť zmodernizovať túto klasiku a nevyužilo potenciál remaku, ktorý za 70 eur odporúčame len hráčom, ktorí hru ešte ani raz nehrali. Je to dokonalá príprava na rovnomenný seriál, ktorý HBO začne vysielať už začiatkom budúceho roka.

Hráči ako my, ktorí pôvodnú hru prešli aj viac ako päťkrát, však nadšení nebudú. Ak si však túto hru doteraz nehral, pravdepodobne to pre teba bude zážitok na úrovni 9-10/10, a to aj napriek niektorým zastaraným aspektom dizajnu. 

Späť
Zdieľať
Diskusia