hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Podnikanie

Vysvetľujeme kauzu Taurisu a Kauflandu: prečo mäso tak veľmi zdraželo a ako vyjednávajú výrobcovia a reťazce

Generálny riaditeľ spoločnosti Tauris Group Richard Duda povedal, že výrobcovia ceny nedvíhajú účelovo, ale odrážajú aktuálne dianie vo svete a na trhu.

Veronika Szűcs Rajničová
19. 7. 2022 18:30 Čas čítania: 3:44
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Podnikanie
2
Veronika Szűcs Rajničová
19. 7. 2022 18:30
Čas čítania: 3:44

Vysvetľujeme kauzu Taurisu a Kauflandu: prečo mäso tak veľmi zdraželo a ako vyjednávajú výrobcovia a reťazce

Generálny riaditeľ spoločnosti Tauris Group Richard Duda povedal, že výrobcovia ceny nedvíhajú účelovo, ale odrážajú aktuálne dianie vo svete a na trhu.

Veronika Szűcs Rajničová
19. júl 2022, 18:30
Čas čítania: 3:44
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Sleduj Disrupter, nech ti nič neujde z podnikateľského sveta:
disruptersk na Instagrame
Disrupter SK na LinkedIn

Minulý piatok (15. 7.) prekvapila spoločnosť Tauris Group oznámením, že svoje výrobky prestáva predávať v Kauflande. Tvrdí, že ju k tomu prinútil tlak nemeckého reťazca na ceny produktov.

 

Kaufland odmietol kúpiť výrobky skupiny za cenu, ktorú spoločnosť žiadala. „Akceptovali sme určité navýšenie dodávateľských cien Tauris Group, ale nie v takej extrémnej miere, ako ho navrhovala skupina,“ odkázal reťazec. Tauris spor interpretoval tak, že ak by pristúpil na dohodnutú sumu, musel by znížiť kvalitu svojich výrobkov. 

 

„Namiesto mäsa náhradné bielkoviny či múka, tradičné receptúry vymenia skrátený technologický proces a následne prifarbovanie a ako náhrada tresky sleď. Aj tak by mohli vyzerať produkty výrobcov Tauris Group, ak by ustúpili sieti Kaufland, ktorej cieľom je držať nízke ceny výrobkov na úkor ich kvality,“ konštatuje v tlačovej správe skupina, ktorá zastrešuje značky Tauris, Zipser, Ryba Košice či Piknik. 

Výrobcom rastú náklady

Generálny riaditeľ spoločnosti Tauris Group Richard Duda hovorí, že výrobcovia ceny nedvíhajú účelovo, ale odrážajú aktuálne dianie vo svete a na trhu. Okrem pohonných hmôt a energií im zdraželi aj nevyhnutné koreniny, olej, črevá či pomocný obalový materiál. 

Napríklad ceny energií a ich aktuálne sadzby sú vraj pre Tauris Group o 300 % vyššie oproti roku 2021. Koreniny či črevá šli podľa riaditeľa Taurisu hore o 40 %. Na vzostupe sú aj ceny rybnej suroviny. Cena za filety z aljašskej tresky vzrástla o 50 %, na čo majú vplyv sankcie voči Rusku či odmietanie výrobcov nakupovať lacnejšie tresky z Číny. 

 

„Ich výhodná cena totiž má svoju daň. Ryby sú niekoľkokrát zamrazované a výsledkom tamojšej legislatívy je, že k spotrebiteľovi sa môže dostať ryba, ktorá strávila aj štyri roky v mraziacom boxe,“ vysvetľuje pre Refresher. V desiatkach percent rástli aj ceny vajec, oleja či bravčového mäsa, kde očakávajú nárast až na úrovni 80 %.

 

Mäso zdraželo zo špecifických dôvodov.
Mäso zdraželo zo špecifických dôvodov. Zdroj: Pexels/Lukas

 

Prečo je mäso také drahé

Špecifikom pre mäsospracujúci priemysel je situácia s poľnohospodárskymi komoditami, ktoré sa používajú na výrobu kŕmnych zmesí. V dôsledku zablokovania prístavov v Čiernom mori vznikol najmä nedostatok pšenice. Na rekordných úrovniach sú však aj ceny repky a sóje. 

 

Podľa Richarda Dudu je tiež potrebné spomenúť zvyšujúci sa záujem o európske bravčové mäso zo strany ázijských spracovateľov, čím sa zvyšuje export a to následne tlačí ceny smerom hore. 

 

Na cenu má vplyv aj vybíjanie chovov a rušenie fariem najmä v Nemecku na prelome rokov 2021 – 2022, čo spôsobilo schodok v produkcii živých zvierat. 

 

„Tauris vyrába výrobky výhradne z čerstvého mäsa, nenakupuje a nemrazí na dlhé obdobie, preto globálne cenové vplyvy na cenu mäsa pocítime ihneď, čím nás trh núti reagovať flexibilne,“ hovorí Richard Duda.

Ak nedôjde k dohode, odídu

Pýtali sme sa aj ďalších slovenských spracovateľov mäsa, ako veľmi im tento rok narástli vstupné náklady, či sa mení charakter rokovaní s reťazcami a či by odišli, ak by sa nedohodli na cene. 

Odpovedala nám len spoločnosť Gašparík mäsovýroba, ktorá nie je od spolupráce s reťazcami závislá. „Na Slovensku majú celkovo 28 podnikových predajní. Vstupné náklady na bravčové mäso nám od začiatku roka stúpli o 44 %, na hovädzie mäso o 48 %,“ konštatuje obchodný zástupca spoločnosti Branislav Rusov. 

 

S reťazcami údajne rokujú dvakrát ročne a teraz ešte len vstupujú do rokovaní vo veci zvyšovania cien. „Ak by neprišlo k dohode, tak by sme odišli,“ potvrdzuje Rusov. Slovenský mäsospracujúci priemysel je podľa neho schopný konkurovať zahraničiu kvalitou, ale nie cenou. 

 

Analytik Martin Barto tvrdí, že spracovatelia mäsa v blízkom zahraničí majú zhruba rovnaké podmienky ako na Slovensku, čo sa týka cien energií, surovín, práce aj legislatívnych podmienok. Dokážu si preto konkurovať. 

 

„Mäsové produkty sú obvykle viazané na lokálne trhy, najmä z dôvodu zvykov, tradícií a pod. Iná situácia nastáva, pokiaľ niektorí výrobcovia v zahraničí dostávajú podporu od štátu, ktorá môže byť odôvodnená napríklad snahou o udržanie zamestnanosti,“ hovorí. 

 

Zdroj: Unsplash/Viki Mohamad/volně k užití

Orientovaní na cenu

Podľa predsedu Slovenskej aliancie moderného obchodu Martina Krajčoviča, ktorá zastrešuje okrem iného aj potravinové reťazce, sa aj pred infláciou viackrát stalo, že sa dodávateľ nezhodol s odberateľom na cene a prerušili vzťahy. 

V minulosti, spravidla vždy na jeseň, dohodovali obchodníci podmienky na nasledujúci rok a tie boli spravidla stabilné. Súčasná inflácia a výkyvy na trhoch však spôsobujú, že rokujú takmer nepretržite.

 

Kaufland odkázal, že si plne uvedomuje aktuálnu náročnú situáciu na trhu a vníma zvyšovanie nákladov, rast cien energií a pohonných látok. Kvalita produktov je a aj vždy bola a bude podľa nich na prvom mieste a je vraj vyslovenou nepravdou, že by požadovali jej zníženie.

 

Reťazce takisto cítia cenové tlaky. Aj im sa zvyšovali náklady. Na druhej strane sú zákazníci, ktorí musia konečnú cenu akceptovať. 

 

„Pracovať na tom, aby sme zákazníkovi doručili hodnotu za peniaze, je teraz nesmierne náročné. Rokovania s dodávateľmi sú oveľa častejšie a intenzívnejšie ako kedykoľvek predtým,“ povedal v rozhovore pre Refresher generálny riaditeľ Tesca pre Slovensko Martin Kuruc.

 

Momentálne sa trh podľa predsedu Slovenskej aliancie moderného obchodu Martina Krajčoviča nachádza v období, keď nastáva polarizácia dopytu. Vytvára sa veľká skupina ľudí, ktorí nakupujú tovar len podľa ceny. Na druhej strane sú silnejší spotrebitelia a mladí ľudia, ktorí nakupujú najmä trendové potraviny. Neboja sa nákupov potravín na rastlinnej báze ani so značkou bio. 

 

Potraviny, ktoré nie sú trendové a nevedia konkurovať cenou, majú momentálne na celom európskom trhu väčší problém uplatniť sa. 

 

V čase krízy, ako je táto, je oveľa väčší tlak na cenu v celom dodávateľskom reťazci. Oveľa viac sa teda podľa Martina Krajčoviča prejavuje dlhodobé zanedbávanie potravinárskeho sektora na Slovensku, ktorý podľa neho nie je dostatočne konkurencieschopný ani voči okolitým krajinám z V4. 

„Treba si uvedomiť, že naši potravinári napríklad nedostali žiadnu pomoc počas pandémie, nie sú zahrnutí v pláne obnovy, a pritom ich európska konkurencia dostávala pomoc v miliardách eur. Na druhej strane vítame, že ministerstvo pôdohospodárstva vypísalo investičné výzvy, pretože investičný dlh je dlhodobým problémom potravinárstva na Slovensku,“ hovorí Marin Krajčovič. 

Upozorniť na chybu - ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Kaufland, Pexels/Fábio Bueno
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy Podnikanie
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Späť
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac