hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
Podnikanie - Startupy

Na Slovensko prišla platforma, kde zoženieš maliara vždy, keď potrebuješ. Zakladatelia majú miliardové plány

Roman Sysel sa pýši tým, že cez Adama sú schopní zabezpečiť v Prahe maliara aj na druhý deň. Dodáva, že sú tomu veľmi blízko aj v Bratislave.

Veronika Szűcs Rajničová
30. 6. 2022 14:30 Čas čítania: 5:23
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Na Slovensko prišla platforma, kde zoženieš maliara vždy, keď potrebuješ. Zakladatelia majú miliardové plány
Zdroj: Adam
Podnikanie - Startupy
1
Veronika Szűcs Rajničová
30. 6. 2022 14:30
Čas čítania: 5:23

Na Slovensko prišla platforma, kde zoženieš maliara vždy, keď potrebuješ. Zakladatelia majú miliardové plány

Roman Sysel sa pýši tým, že cez Adama sú schopní zabezpečiť v Prahe maliara aj na druhý deň. Dodáva, že sú tomu veľmi blízko aj v Bratislave.

Veronika Szűcs Rajničová
30. jún 2022, 14:30
Čas čítania: 5:23
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Na Slovensko prišla platforma, kde zoženieš maliara vždy, keď potrebuješ. Zakladatelia majú miliardové plány
Zdroj: Adam
Sleduj Disrupter, nech ti nič neujde z podnikateľského sveta:
disruptersk na Instagrame
Disrupter SK na LinkedIn

Roman Sysel a Jakub Dvořák boli pri tom, keď sa rozbiehal úspešný estónsky startup Bolt. Roman do Boltu nastupoval v roku 2015 ako prvý zamestnanec v regióne strednej Európy a priamo spolupracoval so zakladateľom Markusom Villigom.


Jakub sa k startupu pripojil o niekoľko mesiacov neskôr. Spoločne sa potom zaslúžili o rýchly rast Boltu nielen v Česku a na Slovensku, ale aj v celom regióne. „Bola to jedna z najlepších skúseností, aké som mohol mať. Odniesol som si odtiaľ spôsob, ako urobiť veľký úspešný biznis, a vieru, že to sa to dá dosiahnuť,“ spomína na časy v Bolte Roman Sysel. 


Obaja však veria, že to nebol ich najväčší biznisový úspech. Odišli z Boltu a začali sa zamýšľať nad tým, ako by mohli sami vytvoriť českého jednorožca, teda spoločnosť, ktorej hodnota presiahne miliardu dolárov.

 
V novej firme chceli čo najviac vyťažiť zo svojich skúseností, a tak padla voľba na vývoj funkčnej platformy. Na druhej strane nechceli s Boltom súťažiť, keďže majú stále veľmi dobré vzťahy. 


Nápad založiť si platformu pre maliarov a ľudí, ktorí potrebujú vymaľovať, prišiel k Romanovi šťastnou náhodou. S kamarátom riešili startup s podobným zameraním, ktorému sa veľmi nedarilo, a kamarát nevedel prečo. 

Anketa:Zobraziť výsledky >Skryť výsledky >
Vedel/vedela by si si sám/sama vymaľovať byt?
Určite áno, nie je to nič ťažké.Asi by som s tým bojoval/bojovala a nebolo by to perfektné, ale zvládol/zvládla by som to.Nie, takéto veci nechávam na profesionálov.Hlasovať
Určite áno, nie je to nič ťažké.61%
137 Hlasov
Asi by som s tým bojoval/bojovala a nebolo by to perfektné, ale zvládol/zvládla by som to.26%
58 Hlasov
Nie, takéto veci nechávam na profesionálov.13%
28 Hlasov

Diskutovali o tom a Roman dospel k presvedčeniu, že to nielenže nerobia správne, ale že to vlastne nevie robiť zatiaľ nikto. Kamarátovi vysvetlil, ako by to podľa neho mohlo v skutočnosti fungovať, a to bol počiatok českého startupu Adam, ktorý tento rok prišiel aj na slovenský trh. 


V Disrupteri ti predstavujeme mladé ambiciózne talenty, ktoré majú inovatívne nápady. Keď ich chceš nájsť na našej stránke viac, podpor našu prácu a pridaj sa do klubu Refresher+. Získaš tak prístup ku všetkým exkluzívnym článkom a ďalšie výhody. 

 
„Maliarsky biznis sa v niektorých aspektoch správa podobne ako taxíky. Nemá najlepšiu reputáciu, ako koniec koncov všetky remeslá. Často sa v médiách píše o tom, že nie je dosť remeselníkov, ich kvalita je zlá, sú nespoľahliví a ešte k tomu aj veľmi drahí. To sú veci, ktoré nabádajú na to, pokúsiť sa tento stav zlepšiť,“ vysvetľuje podnikateľ.

 
Chceli vytvoriť službu, ktorá by urobila lepšie meno remeselníkom a vďaka ktorej by finálny zákazník dostal to, čo skutočne chce. Zhovárali sa o nej so známymi v zahraničí a uvedomili si tak, že základný problém s maliarmi je všade rovnaký, a preto jeho riešenie poskytuje príležitosť na svetový rast. 

 

Tím startupu Adam.
Tím startupu Adam. Zdroj: Adam

Kľúčová je kvalita, dostupnosť a cena 

Čo s tým, keď sa ľudia sťažujú na nekvalitnú robotu maliarov? Podľa Romana sa najprv treba opýtať, prečo sa to deje. Najväčší problém na trhu je, že si človek bežne objednáva maliara raz za približne 5 rokov. Ten nemá veľkú motiváciu urobiť svoju prácu najlepšie, ako môže, pretože z toho necíti príležitosť opakovanej zákazky v dohľadnom čase. 


„Keď maľuje majster cez Adama, má s nami opakovanú skúsenosť a navyše zbierame od zákazníkov hodnotenia jeho práce. Vie, že keď si bude robiť prácu dobre, dostane cez platformu viac zákaziek. Keď bude prácu ,flákať‘, z platformy ho vylúčime a bude si musieť hľadať prácu niekde inde,“ dodáva k firemnej stratégii.  


Môže sa stať, že kým je maliar preverený niekoľkými zákazkami, je na platforme dostupný, aj keď si nerobí kvalitnú prácu. Adam však postupne takýchto ľudí filtruje. Ako databáza maliarov rastie, dokáže poskytnúť čoraz viac kvalitných a preverených majstrov. 


Platforma sa snaží vyriešiť aj problém s dostupnosťou. Možno sa ti už stalo, že keď si chcel vymaľovať byt, narazil si na to, že si musel čakať dlhé týždne, kým sa vôbec nejaký maliar uvoľní. Pri stavbe alebo zásadnejšej rekonštrukcii sa môže ľahko stať, že sa z týždňov čakania na majstrov stanú mesiace. 


Roman Sysel sa pýši tým, že sú cez Adama schopní zabezpečiť v Prahe maliara aj na druhý deň. Dodáva, že sú tomu veľmi blízko aj v Bratislave. Práve vďaka širokej databáze vedia majstrov aj operatívne nahradiť, ak sa náhodou stane, že jeden vypadne. 


Maliari platia platforme z každej dokončenej zákazky 20-percentnú províziu. Aj napriek tomu Roman tvrdí, že si v konečnom dôsledku zarobia viac. „Maliari nám vravia, že až polovicu času trávia niečím, čo nie je maľovanie. Musia bojovať o objednávky s konkurenciou, dohodovať sa s klientmi a chodiť na obhliadky. Preto musia cenu postaviť tak, aby si zarobili aj na zvyšok týždňa,“ vysvetľuje.

 
Snažia sa preto maximálne vyťažiť kapacitu jednotlivých maliarov a zefektívniť prácu. Hneď po zadaní zákazka putuje v Adamovi k jednému z manažérov, ktorý s klientom preberie celé zadanie. Spýta sa na detaily, vďaka ktorým vo väčšine prípadov odpadne aj nutnosť obhliadky. Klient dostane aj odhad ceny, no zaplatí, až keď je spokojný s odvedenou prácou.

 

Ilustračná foto.
Ilustračná foto. Zdroj: Pexels/Malte Luk

 
Väčšia pridaná hodnota ako Google 

V tejto chvíli má Adam štyri kategórie maliarov podľa stupňa ich skúseností. Keď sa maliar do platformy prihlási, začína na prvom stupni a potom sa môže dostať vyššie. Systém je nastavený tak, aby sa vedeli posúvať nahor pomerne jednoducho, ale aby bolo riziko pre finálneho zákazníka stále čo najmenšie. 

 
Zaujímalo nás, ako majú v Adamovi ošetrené to, že zákazník za prácu nezaplatí, aj keď má reálne vymaľované. „Predpokladáme, že si to objednávate s dobrým úmyslom. Keď maliar príde a podpíšete objednávku, právne vzniká zmluva o diele. Tým, že on svoju prácu urobí, má nárok na odmenu. Keď nastane spor, čo sa občas stáva, vyvíjame maximálne úsilie, aby sme pomohli vyriešiť ho. Ešte sa nám nestalo, že by sme mali prípad, ktorý by sme neboli schopní vyriešiť,​​“ krčí plecami startupista.

 

Chceme mať pokrytých 13 až 15 krajín a potom naštartovať ďalšie remeslo.

 
A v čom je platforma iná ako konkurenčné Daibau či Wilio? Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že tam toho nájdeme ešte viac. Roman Sysel každému, kto má túto otázku, odporúča skúsiť si zadať zákazku v praxi. Rozdiel je podľa neho dramatický. Vysvetľuje nám, že tradičné „agregátory“ v podstate len suplujú úlohu Googlu a neprinášajú veľa pridanej hodnoty. 

 
Fungujú tak, že po zadaní objednávky dostaneš tipy na niekoľkých majstrov v odbore. Nájdeš tam aj hodnotenie remeselných firiem a kontakty, ale stále nevieš, ktorej recenzii veriť a prečo majú rozdielnu cenu. Nikto ti zároveň negarantuje, že majster skutočne príde.

 

V tejto chvíli má Adam štyri kategórie maliarov podľa stupňa ich skúseností.
V tejto chvíli má Adam štyri kategórie maliarov podľa stupňa ich skúseností. Zdroj: Pexels/Ksenia Chernaya


Projekt jednorožec a prienik do Európy 

 Výsledky Adama v Česku a na Slovensku sú vraj zatiaľ veľmi sľubné, a preto sa zakladatelia obzerajú po expanzii. Nato aby sa stali jednorožcom, si vypracovali päťstupňový plán. 


„Jeden si už môžeme odfajknúť a to je funkčný biznis jedného remesla. Druhým bodom je osvedčiť ho v dvoch až troch krajinách. Tomu sme už veľmi blízko. Tretí krok je expanzia a tá sa udeje už tento rok. Chceme mať pokrytých 13 až 15 krajín a potom naštartovať ďalšie remeslo. Piatym krokom je superhub pre všetky remeslá pre všetky domácnosti, ale aj pre firmy,“ vyratúva Roman. 


S maliarmi začali preto, lebo ide o pomerne jednoduché remeslo s nízkymi vstupnými nákladmi. Aj to je jeho poučenie z Boltu – treba ísť jednoduchou cestou čo najpriamejšie k cieľu. 

 

Najväčší problém pre nás je držať čo najvyššie, až absurdne vysoko úroveň talentu, ktorý púšťame do našej firmy.

 

Už v blízkom čase chcú s platformou preniknúť aspoň na dva nové trhy. Potom by mala prísť masívnejšia expanzia s pomocou veľkého investora, ktorého v súčasnosti hľadajú. Ďalšie kroky budú viesť do zvyšku strednej Európy, ktorá je kultúrne aj geograficky najbližšia. Chcú však testovať aj ďalšie štáty. Roman okrem iného spomína Nemecko, Anglicko a južnú Európu. 


Opiera sa o vieru, že má v Adamovi veľmi výnimočný tím ľudí. „Najväčší problém pre nás je držať čo najvyššie, až absurdne vysoko úroveň talentu, ktorý púšťame do našej firmy. Snažíme sa mať u seba tých najlepších z najlepších. V Adamovi sú superhviezdy, ktoré neustále prichádzajú s novými podnetmi, ako službu urobiť ešte lepšou. Nikto nemá iba podpornú funkciu,“ hovorí. 


Startup zatiaľ financujú z vlastných zdrojov a peňazí od rodiny a blízkych, ktorí do Adama investovali. V Česku sú „vo veľmi dobrej ziskovej hrubej marži“ a predpokladajú, že v tejto chvíli aj zisku. Aj na Slovensku sú v pozitívnej hrubej marži. 

 
Mali sme už len jednu otázku. Prečo sa vlastne platforma volá Adam? „Hľadali sme meno, ktoré bude jednoduché, ľahko zapamätateľné, a to nielen v Česku a na Slovensku, ale aj po celom svete. Nemalý vplyv na to malo aj to, že sa tak volá môj syn,“ usmieva sa Roman. 

Upozorniť na chybu - ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Adam, Pexels/Malte Luk
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy Podnikanie
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac