hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Rozhovory

Koľko budú Slovákov stáť Vianoce? Vinou vysokej inflácie si priplatíme v priemere o 5 % viac ako minulý rok

Na darčeky utratíme v priemere 200 eur a najviac míňame pri nákupoch z mobilu. Slováci budú mať podľa analytičky štedré sviatky aj napriek dva roky trvajúcej pandémii.

Martina Havranová
23. 12. 2021 9:30 Čas čítania: 4:52
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Rozhovory
0
Martina Havranová
23. 12. 2021 9:30
Čas čítania: 4:52

Koľko budú Slovákov stáť Vianoce? Vinou vysokej inflácie si priplatíme v priemere o 5 % viac ako minulý rok

Na darčeky utratíme v priemere 200 eur a najviac míňame pri nákupoch z mobilu. Slováci budú mať podľa analytičky štedré sviatky aj napriek dva roky trvajúcej pandémii.

Martina Havranová
23. december 2021, 9:30
Čas čítania: 4:52
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Sleduj Disrupter, nech ti nič neujde z podnikateľského sveta:
disruptersk na Instagrame
Disrupter SK na LinkedIn

Patríme ku krajinám, ktoré si pred Vianocami doprajú a od predvianočného míňania nás neodradil ani dvojročný boj s pandémiou. „Priemerne plánujú Slováci minúť na darčeky okolo 200 eur, len približne 5 až 6 percent Slovákov plánuje na potešenie svojich blízkych minúť viac ako 500 eur. Vo všeobecnosti však môžeme povedať, že oproti minulému roku si priplatíme viac,“ hovorí hlavná analytička zo spoločnosti TopForex Olívia Lacenová.

 

Podľa jej slov je dobrou správou, že čoraz menej Slovákov sa kvôli Vianociam zadlžuje. Tou horšou, že vinou zvyšujúcej sa inflácie si za predvianočné nákupy priplatíme v priemere o 5 percent viac ako minulý rok, pričom ceny stúpli takmer vo všetkých segmentoch. 

 

Aké sú Vianoce 2021 z pohľadu ekonomiky? Budeme ich mať aj napriek dvom rokom pandémie stále štedré?

Zdá sa, že ani napriek pandémii Slováci zásadnejšie nešetria. Presnejšie dáta však budú známe až po skončení vianočných sviatkov. Priemerne plánujú Slováci minúť na darčeky okolo 200 eur, len približne 5 až 6 percent Slovákov plánuje na potešenie svojich blízkych minúť viac ako 500 eur. Vo všeobecnosti však môžeme povedať, že oproti minulému roku si priplatíme viac.

S ohľadom na zdražovanie potravín si napríklad za vianočný nákup jedla priplatíme podľa predbežných odhadov a s ohľadom na rastúcu infláciu asi 5 percent, nehovoriac o tom, že ceny stúpli naprieč ďalšími segmentmi vrátane elektroniky, ktorá patrí k populárnym vianočným darčekom.

 

Finančná analytička TopForex Olívia Lacenová.
Finančná analytička TopForex Olívia Lacenová. Zdroj: TopForex

 

Jednou zo slovenských tradícií boli aj predvianočné úvery a pôžičky na darčeky. Keď sa pozrieme na nákupy v roku 2021, aké percento ľudí bude mať Vianoce na dlh?

Pri pohľade na predchádzajúce roky je veľmi dobrou správou, že viac ako 90 percent Slovákov nakupuje vianočné darčeky z vlastných financií, či už ide o bežné príjmy, alebo úspory. Len naozaj malá časť národa využíva úvery, aby urobila svojim blízkym pod stromčekom radosť. Pre porovnanie, v roku 2018 išlo do mínusu kvôli Vianociam okolo 25 percent Slovákov.

 

Je možné, že k tomu čiastočne prispeli aj obavy o neistú budúcnosť súvisiace s opatreniami spojenými s pandémiou koronavírusu. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že po pôžičke siahajú prevažne nezamestnaní, ľudia na rodičovskej dovolenke či ľudia z nízkopríjmových skupín. Samozrejme, môžu to byť aj ľudia zo segmentov značne poznačených pandémiou.

 

V roku 2018 išlo do mínusu kvôli Vianociam okolo 25 percent Slovákov.

 

Časť z nich má pritom už iné úvery a žiadne finančné rezervy. Podľa údajov z prieskumu spoločnosti KRUK Česká a Slovenská republika sa priemerná pôžička pohybuje na úrovni okolo 200 eur, pričom podiel splácania sa oproti minulému roku zhoršil z 18 percent po splatnosti na 25 percent po splatnosti.

Problémom je, že pôžička finančnú tieseň týchto jedincov nerieši, práve naopak, často sa môžu dostať do problémov s jej následným splácaním, aj keď nejde o horibilnú sumu. Ale ak sa už niekto naozaj rozhodne riešiť vianočné nákupy prostredníctvom úveru, mal by mať na zreteli, že dĺžka splácania by nemala presiahnuť rok, aby sa jeho situácia počas ďalších sviatkov ešte neskomplikovala. 

 

Spomínali ste, že sa pred Vianocami zadlžujeme menej. Zlepšila sa aj celkovo naša bilancia v rámci zadlženosti krajín v európskom rebríčku?

V tomto smere sú smerodajné dva faktory. Prvým je stále nedostatočná finančná gramotnosť, konkrétnejšie povedané, našinci podceňujú kritické myslenie, pokiaľ ide o peniaze. Často sa pri nákupoch rozhodujú impulzívne a majú tendenciu podľahnúť reklame. Siahajú po okamžitom nákupe vecí, ktoré si nemôžu dovoliť alebo ich ani nepotrebujú, a presahujú svoj stanovený rozpočet. 

 

Veľa Slovákov sa učí postupne a na vlastných chybách, že je potrebné naučiť sa so svojimi peniazmi správne hospodáriť.

 

Ak sa dostanú do finančnej insolventnosti, najčastejšie to riešia úvermi, ale to nie je cesta, práve naopak, v takom prípade by sa mali dlhov zbavovať. Práve rozhodovanie v obdobných situáciách hovorí veľa o spôsobe myslenia a vedomostiach pri správe svojich financií. Veľa Slovákov sa učí postupne a na vlastných chybách, že je potrebné naučiť sa so svojimi peniazmi správne hospodáriť a vytvárať si tzv. finančný vankúš na horšie časy. Samozrejme, musíme brať do úvahy, že v posledných rokoch prispeli k nárastu dopytu po úveroch aj „lákavé“ nízke úrokové sadzby. 

 

Zdroj: Shutterstock

 

Ako sú na tom ostatné krajiny? Je aj zahraničí bežnou praxou vziať si spotrebný úver na darčeky?

Slovensko nie je jedinou krajinou, kde ľudia s nízkymi príjmami využívajú na vianočné nákupy nevýhodné spotrebné úvery s vysokým úročením. Napríklad v Amerike je bežnou praxou, že sa kvôli Vianociam zadlží približne každý piaty občan.

 

Pred Vianocami nepochybne nakupujeme viac ako po zvyšok roka. Aké percento tvoria tržby z predvianočného obdobia v celoročnom meradle?

Počas štvrtého kvartálu dosahujú tržby maloobchodu podľa štatistického úradu až 27 percent z celoročných tržieb. Pre porovnanie, počas iných kvartálov roka dosahujú tržby podiel medzi 23 až 25 percentami, čo znamená, že nárast vo vianočnom období je citeľný.  

 

Ktorým odvetviam výrazne stúpne tržba pred Vianocami?

Vo všeobecnosti rastú pred sviatkami najmä tržby v potravinárskom sektore. Najviac peňazí teda zostáva v hypermarketoch a supermarketoch. Ceny za predvianočný nákup výrazne stúpajú najmä počas posledných dvoch mesiacov roka, keď si ľudia postupne pripravujú zásoby. A to nielen v porovnaní s inými mesiacmi, ale aj v porovnaní s rovnakým obdobím spred roka. Okrem toho sú medzi darčekmi populárne hračky, športové potreby, elektronika a oblečenie, knihy a kozmetika. Naopak, k nie veľmi populárnym patria sladkosti, alkohol alebo darčekové koše.

 

Ovplyvňuje to, koľko míňame, fakt, že sú zatvorené kamenné obchody?

Prieskumy zistili, že ľudia majú tendenciu najviac míňať, keď nakupujú online prostredníctvom svojho mobilného telefónu. Dôvod je jednoduchý: je to pohodlné, objednávku zaplatíte väčšinou online a príde vám až domov alebo do práce. Naopak, ľudia, ktorí uprednostňujú návštevu kamenných obchodov, a to najmä pešo, nerobia toľko impulzívnych nákupov. Dôvod? Nechcú tašky nosiť v rukách, a tak kupujú iba premyslené veci a viac sa držia svojho nákupného zoznamu. 

 

Ako vyzerajú predvianočné tržby v porovnaní za posledné roky? 

V roku 2020 vzrástli maloobchodné tržby na americkom trhu za sviatočné obdobie november a december oproti predchádzajúcemu roku o 4,1 percenta. Pri pohľade na celý posledný kvartál roka vzrástli až o 4,9 percenta a dosiahli takmer 1,3 bilióna dolárov. Naopak, európske čísla neboli veľmi potešujúce.

Priemer sa pohyboval okolo zápornej miery 12 percent, pričom výrazný pokles maloobchodného predaja bol spôsobený vplyvom pandémie koronavírusu, ktorá zanechala svoje stopy. Zmenilo sa nákupné správanie. Ľudia začali viac preferovať online nákupy priamo z pohodlia svojho domova, aby sa vyhli potenciálnej nákaze. Predpokladám, že tento rok by sa mala situácia vyjasniť, keďže miernejšie opatrenia nahrávajú v prospech vianočných príprav a nákupov.  

 

Zdroj: Shutterstock

 

Ak by sme si mali predstaviť rebríček krajín, ktoré najviac míňajú pred Vianocami, kde by sa umiestnilo Slovensko?

Tieto dáta sa každý rok mierne menia, ale vo všeobecnosti môžeme povedať, že k národom, ktoré najviac míňajú na darčeky, patria Rumuni, ktorí za ne dokážu utratiť približne až tretinu výplaty, Česi a Američania. Nezaostávajú ani Briti. Slováci sa zvyčajne držia v prvej desiatke. Naopak, svoje výdavky majú pod kontrolou Nemci a k národnostiam, ktoré najmenej vyhadzujú za darčeky, patria Rusi a Turci.

 

Po predvianočnom období, ktoré je štedré aj pre ekonomiku, príde zväčša januárový šetriaci režim. O koľko percent menej míňame začiatkom roka?

Je pravdou, že začiatkom roka sa snažia ľudia vo všeobecnosti po finančne náročnom vianočnom období šetriť. Možno to pozorovať aj na poklese tržieb v slovenskom maloobchode. Začiatkom roka 2021 klesli tržby o 16,8 percenta. Išlo o najväčší medziročný prepad od roku 2009, keď sa pokles pohyboval na úrovni 11,6 percenta. Treba si však uvedomiť, že v tomto čase zúrila druhá vlna pandémie, čo sa na daných výsledkoch určite do značnej miery prejavilo tiež. 

Upozorniť na chybu - ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Shutterstock
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy Rozhovory
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac