Edisonline je česko-slovenská videotéka, ktorú spustila spoločnosť Film Europe. Prečítaj si o desiatich najlepších filmoch z jej ponuky.
Ak si chceš na chvíľu oddýchnuť od kina a pozrieť si film v obývačke či rovno v posteli, ak si chceš rozšíriť obzory, spoznať niečo nové, vzrušujúce, silné a zažiť pri sledovaní filmu doteraz nepoznané emócie, môžeš to skúsiť na streamingovej platforme Edisonline. Kvalitné filmy všetkých žánrov, otvorené, drzé, provokatívne, ktoré ti pravdepodobne ostanú niekoľko dní v hlave a budeš sa o nich chcieť s niekým porozprávať. Edisonline je česko-slovenská videotéka, ktorú spustila spoločnosť Film Europe. Za klasický balíček, kde nájdeš takmer 400 filmov spolu s dvoma TV kanálmi, zaplatíš 6 eur mesačne.
My sme pre teba vybrali desať filmov na inovatívne a pútavé témy. Zavedú ťa do neznámych uličiek, v ktorých sa možno budeš cítiť nekomfortne a možno sa budeš aj báť, no keď z nich nakoniec vyjdeš, budeš ako znovuzrodený.
10. Kafarnaum (2018, r. Nadine Labaki)
Malý Zain má asi 12 rokov, no nikto to poriadne nevie potvrdiť, keďže nemá ani rodný list. Rozhodne sa zažalovať svojich rodičov za to, že ho priviedli na svet. Čo však tomu predchádzalo? Každodenné hádky, krik, bitky, absolútna absencia empatie, ľahostajnosť, krutosť, tie najhoršie podmienky na život, aké si len človek vie predstaviť.
Kafarnaum je mrazivou výpoveďou o ťažkom a nemilosrdnom živote v slumoch Libanonu. Prostredie, kde sa všade rozpráva o Bohu, no zároveň tam chýba čo i len štipka ľudskosti. Prostredie, kde rodičia bez mihnutia oka predajú vlastnú maloletú dcéru násilnému pedofilovi, aby mali peniaze, kde sa remene či nože v domácnosti vyťahujú na dennom poriadku. Prostredie, ktoré vysáva energiu, silu, dušu.
To, čo však malý, no veľmi vyspelý a rozumný Zain po úteku z domu zažíva na ulici, by neprežili možno ani tí najsilnejší jedinci. Kafarnaum je až zarážajúcim príbehom o ľudskej neoblomnosti a nebezpečne rýchlom dospievaní. Krásny film s veľkým srdcom, ktorý treba vidieť.
9. Safari (2016, r. Ulrich Seidl)
Vyhodili ho z viedenskej filmovej akadémie, no aj tak dnes dostáva ceny na najprestížnejších filmových festivaloch. Ulrich Seidl veľmi rád tne do živého a pri jeho filmoch takmer nikdy nevieš, či pozeráš dokument alebo hraný film. Sofistikovane totiž medzi nimi búra hranice.
Nacionalizmus, xenofóbia, rasizmus, náboženský fanatizmus, fetiše, úchylky, hodnoty a morálka. Napriek tomu, že tento rakúsky režisér sa vo svojich dielach vždy venuje vážnym veciam a pálčivým spoločenským témam, sú, paradoxne, často nesmierne zábavné, ale aj prekvapivo šokujúce a mimoriadne fascinujúce.
V tomto sugestívnom a miestami vyslovene nepríjemnom dokumente s názvom Safari sa zameral na jeden kontroverzný koníček zbohatlíkov. Tí totiž platia ťažké peniaze za to, aby mohli ísť do Afriky zastreliť žirafu, antilopu či zebru a odfotiť sa s nimi.
Seidl opäť využíva svoj ironický, bizarný štýl na to, aby čo najkomplexnejšie obsiahol zvolenú tému. Safari je pesimistickou a mizantropickou baladou polemizujúcou o hodnote (nielen zvieracieho) života, o ľudskej hlúposti, moci a jej dôsledkoch či o prázdnote.
8. Kto si myslíš, že som? (2019, r. Safy Nebbou)
Čo by si spravil, keby si sa dozvedel, že si nepíšeš s mladou krásnou dvadsiatničkou, ale s rozvedenou päťdesiatničkou, čo už má na krku dve deti? Práve to sa totiž stane Alexovi, ktorý sa cez sociálne siete vďaka intenzívnemu písaniu a volaniu zamiluje do Clary. Netuší však, že Clara je v skutočnosti Claire (hrá ju skvelá Juliett Binoche) a vyzerá úplne inak, než ukazujú fotky na Facebooku.
Virtuálny svet verzus tvrdý život po zaklapnutí laptopu a odložení mobilu. Miestami vtipný, inokedy poriadne vážny, no v každom prípade výstižný portrét 21. storočia. Ako môže dopadnúť vzťah od samého začiatku postavený na klamstve? Dozvie sa nakoniec Alex pravdu? A kto je v skutočnosti dievča, za ktoré sa Claire vydáva?
Safy Nebbou nakrútil film o hľadaní šťastia, pomste, sebaláske, egoizme, láske či bolesti. Kto si myslíš, že som? je podmanivou francúzskou drámou so skvelým scenárom plným špičkových dejových zvratov a nezabudnuteľných scén, akou je napríklad aj intímny sex po telefóne v aute medzi Claire a Alexom.
7. Tvár (2018, r. Małgorzata Szumowska)
Hlavný hrdina filmu, Jacek, je metalista pracujúci v Poľsku na stavbe najväčšej sochy Ježiša Krista. Je jednoduchý a skromný, navyše zamilovaný, nič mu nechýba. Všetko zmení až tragická nehoda, ktorá ho zmrzačí natoľko, že musí ako prvý občan v histórii krajiny podstúpiť transplantáciu tváre, čo odštartuje poriadne šialený kolotoč udalostí.
Potom ako sa mu všetci obrátia chrbtom – vrátane priateľky a rodiny –, dostáva od života tvrdú facku, no akoby práve vďaka tomu konečne naplno otvoril oči a uvedomil si, čo mu doteraz nedochádzalo. V krajine plnej karikatúr a indivíduí vystrašených zo všetkého nového, kde navyše každý nosí masku, aby zapadol, a hrá sa na niekoho, kým v skutočnosti nie je, pričom súdi tých úprimných, nechce ďalej žiť.
Tvár je formálne hravá špičková satira, tvrdo, no rafinovane kritizujúca poľský tradicionalizmus, náboženský fanatizmus a zadubenosť či pokrytectvo národa. Nájdeš tu všeličo od exorcizmu, smutnovtipných krčmových príbehov, bizarných spovedí v kostoloch až po uletené tančeky s podmazom Gigiho D’Agostina. Nudiť sa určite nebudeš.
6. Severozápad (2013, r. Michael Noer)
Kto chce s vlkmi žiť, musí s nimi vyť. Strhujúca dánska gangsterka, v ktorej postavy za každú drobnú chybu tvrdo platia. Ide o príbeh dvoch bratov, Caspera a Andyho, snažiacich sa prežiť v nehostinných podmienkach najchudobnejšej časti Kodane, pričom obaja tancujú na tom najtenšom ľade.
Keď sa zapletú s miestnym gangom, cítia sa síce zrazu ako neporaziteľní majstri sveta a užívajú si svojich 15 minút slávy, no čoskoro sa zábava skončí. Už žiadne malé kšefty, v hre sú zrazu zbrane, ľudské životy a hrozí nielen väzenie, ale aj pomsta, pričom ohrození nie sú len oni dvaja, ale celá ich rodina.
Severozápad ťa vtiahne do deja najmä vďaka autentickej ručnej kamere Magnusa Nordenhof Joncka. Umožní ti preniesť sa na hodinu a pol k postavám tak blízko, ako sa len dá, a budeš priamym svedkom všetkého, čo sa vo filme deje, ale aj toho, čo by si vidieť nechcel. Štyridsaťdvaročný Michael Noer má na konte zatiaľ len päť celovečerných filmov, no už tu ukázal, že je majstrom svojho remesla.
5. Mladý Ahmed (2019, r. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne)
Ak by sa rozdávali detské Oscary, len pätnásťročný Idir Ben Addi by mal okamžite jedného dostať za svoj dych berúci výkon práve v tomto filme. Bratia Dardennovci, úž skúsení bardi na poli artovej kinematografie, nakrútili kontroverzný portrét o náboženskom radikalizme a zaručene z neho budeš mať husinu.
Nesprávny výklad Koránu môže mať fatálne následky. Potom ako mladého Ahmeda žijúceho len s matkou a so súrodencami doslova omámi svojimi nenávistnými rečami imám (islamský duchovný vodca) a nahucká ho proti jeho (inteligentnej a dobrosrdečnej) učiteľke, Ahmed sa rozhodne pre extrémny čin – pokúsi sa ju dobodať. Ani pobyt v nápravnovýchovnom zariadení však nemení jeho svetonázor, pohľad na ženy a „skazených“ liberálov.
Názorovo jasne vyhranená dráma, precízna a napínavá od prvých do posledných sekúnd, o nebezpečných falošných prorokoch, potrebe úplnej rodiny, dlhej ceste k odpusteniu či oľutovaniu vlastných činov.
4. Alpy (2011, r. Yorgos Lanthimos)
Nepokoj, strach, neistota. Tieto tri hlavné pocity pravdepodobne budeš mať počas sledovania Álp. Táto čiernohumorná psychologická dráma ti síce položí viac otázok než odpovedí, no nakoniec vďaka skvelému a vyspelému rozprávaniu obrazom aj tak hravo pochopíš všetko, čo treba.
Lanthimos vo svojom treťom, kontroverznom celovečernom filme skúma záhadnú skupinu menom Alpy, ktorá pomáha rôznym ľuďom pri rôznych činnostiach. Členovia sa musia pravidelne vžiť do nejakej roly podľa úlohy, no zároveň sa musia striktne riadiť pätnástimi pravidlami, ktoré nesmú porušiť. Inak by museli okamžite skupinu opustiť.
Alpy sú cestou k sebapoznaniu. Na prvý pohľad chladná a obyčajná mozaika podivínov, stratených, odvrhnutých, blúdiacich duší, je presne mierenou strelou priamo do čierneho. Grécky režisér tu tentoraz komplexne rozoberá závislosť, toxické vzťahy, stratu blízkeho, životné roly a pretvárku.
3. Kmeň (2014, r. Myroslav Slabošpyckyj)
Prvý celovečerný film obsadený čisto nepočujúcimi hercami. Nezaznie v ňom ani jedno slovo a na obraze sa nezjavia ani titulky. Znie to pre teba ako nuda? Si na omyle. Keď sa nezľakneš a dáš mu šancu, otvorí ti úplne nový svet.
Myslel si si, že život hluchonemých je nudný, ničím nezaujímavý a nemá ti čo povedať o tom tvojom? Štyridsaťšesťročný Ukrajinec Myroslav Slabošpyckyj ťa presvedčí o opaku. Rozpráva príbeh mladého Sergeja, ktorý prichádza do špeciálnej internátnej školy a okamžite sa dostáva do víru temných machinácií. Drogy, bitky, prostitúcia, teror, šikana, smrť, sex, láska.
Táto ukrajinská dráma ťa uchváti famóznymi kamerovými jazdami. Prepracovanou vnútrozáberovou montážou si ťa postupne omotá okolo prsta, aby ťa v katarznom závere mohla totálne rozbiť na márne kúsky. Je až zarážajúce, že ide o debut, keďže tu cítiť obrovskú režijnú vyzretosť a zmysel pre detail.
2. Život Adele (2013, r. Abdellatif Kechiche)
Prekvapivo nesmierne otvorená a zároveň maximálne intímna trojhodinová lesbická lovestory s dokonalými hereckými výkonmi, o ktoré sa postarala hlavná dvojica – Adele Exarchopoulos a Léa Seydoux. Čakajú ťa vášnivé, poriadne dlhé explicitné sexuálny scény, ale aj dialógy, ktoré sa zarezávajú pod kožu ako britva.
Mladá Adele hľadá svoju sexualitu, skúša, čo jej sedí, kde a s kým sa cíti najlepšie. Keď zrazu spozná záhadnú, extravagantnú a omnoho skúsenejšiu Emmu s modrými vlasmi a so zvodným pohľadom, život sa jej obracia úplne naruby. Začína sa divoká jazda plná túžby, ale aj bolesti a sĺz.
Silná výpoveď o dospievaní, identite, inakosti, vnútornom konflikte, hanbe či coming oute ocenená Zlatou palmou z Cannes. Zaujímavosťou je, že tento francúzsky film je adaptáciou komiksu Blue Is the Warmest Color z roku 2010. Jeho autorkou je spisovateľka a ilustrátorka Julie Maroh.
1. Zlodeji (2018, r. Hirokazu Koreeda)
Vrchol ázijskej kinematografie za posledné roky, ktorý neprekonal ani neskorší, oveľa úspešnejší a známejší oscarový film Parazit (2019). Pilierom oboch snímok sú témy rodina a chudoba. Zlodeji však idú ešte ďalej, presah je obšírnejší a v konečnom dôsledku oveľa silnejší.
Jeden malý provizórny dom na periférii, no mnoho príbehov ľudí žijúcich v ňom. Okrem toho, že Japonec Koreeda je brilantným režisérom, predvádza tu zároveň vysokú školu scenáristiky. Diváka neustále prekvapuje, zavádza, následne pomaly odkrýva karty, vzbudzuje napätie a fascinuje svojou prefíkanosťou. Na konci úprimne dojíma aj bez zbytočného a otravného pátosu.
Nádherná polemika o význame slova rodina, pri ktorej možno aj upustíš nejakú slzu. Tento geniálny, ukážkový autorský film je bezpochyby tým najlepším, čo vo videotéke Edisonline nájdeš.