25. júla 2016, 15:35

Mysteriózny seriál Stranger Things od Netflixu triafa do čierneho vďaka strhujúcemu príbehu a úžasnej atmosfére 80. rokov (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY STRANGER THINGS

Letná novinka z produkcie známej internetovej televízie predčila všetky očakávania a sprostredkovala nezabudnuteľný seriálový zážitok.

Na skutočnosť, že nás produkcia Netflixu pravidelne zásobuje množstvom naozaj kvalitných filmových či seriálových projektov, sme si už určite všetci veľmi dobre zvykli. Názov tejto internetovej televízie sa totiž v našich končinách udomácňuje stále viac a viac, čo znamená, že na seba každý jeden ohlásený projekt okamžite strhne pozornosť mnohých. A presne toto je prípad aj osemdielneho seriálu s názvom Stranger Things, ktorý nás svojimi úžasnými trailermi zaujal hneď na prvý pohľad, pričom sľuboval predovšetkým poriadnu dávku tajomna a mysteriózna. Kto by však pred zhliadnutím všetkých epizód povedal, že bude tento debutujúci počin právom ašpirovať na titul najlepšej tohtoročnej novinky? S úplnou istotou asi len málokto. A predsa Netflix opäť raz trafil priamo do čierneho a pripravil pre nás ďalšiu atmosferickú jazdu.

Ako už naznačovali jednotlivé ukážky a zároveň aj synopsa samotná, príbeh je zasadený do osemdesiatych rokov dvadsiateho storočia a diváka zavedie do amerického štátu Indiana, kde sa za veľmi podozrivých okolností stratí mladý chlapec menom Will. Jeho zúfalej matke tak neostáva nič iné, než sa pri pátraní po nezvestnom synovi spojiť s miestnymi autoritami. Počas vyšetrovania sa však postupne začínajú odhaľovať série rôznych tajomstiev, ktoré nezahŕňajú iba prísne tajné vládne experimenty, ale aj hrozivé nadprirodzené sily či jedno veľmi zvláštne dievča.

Takto spievajú Vecna, Steve, Robin či Mike. Z ich vlastných skladieb ti padne sánka Takto spievajú Vecna, Steve, Robin či Mike. Z ich vlastných skladieb ti padne sánka 7. júla 2022, 16:30

Seriál sa nezdržuje žiadnymi zbytočnými úvodnými objasňovačkami, ktorými by diváka pomaličky viedol za ručičku, no namiesto toho ho radšej okamžite vrhne do diania. Už od počiatočných minút sa na obraze deje vždy niečo zaujímavé a pútavé, čo dokáže človeka strhnúť či prekvapiť v tej správnej chvíli, je teda viac ako pravdepodobné, že sa občas prichytíte s ústami otvorenými dokorán, prípadne s poriadne šťastným výrazom na tvári. S príchodom prvých náznakov spočiatku nevysvetliteľnej, miestami až desivej záhady sa tak zoznámime s tými najdôležitejšími protagonistami, ktorých cesty sa časom spoja v jedno mysteriózne a nesmierne intenzívne dobrodružstvo.

Okrem postupného odkrývania všadeprítomného rúška tajomstva je však najväčšou doménou tejto záležitosti najmä nádherný retro smrad rokov osemdesiatych, ktorý cítiť z každého jedného aspektu. A tým nemyslím iba zjavnú inšpiráciu tvorbou takých velikánov, akými sú napríklad John Carpenter, Stephen King či Steven Spielberg, ale aj celkovú štylizáciu, a to vrátane nostalgickej atmosféry, oku lahodiaceho vizuálu a skutočne vynikajúco zvoleného výberu hudby. Úprimne, ak by obsadenie pozostávalo z výhradne neznámych mien a niekto by mi tvrdil, že seriál Stranger Things vznikol ešte za čias osemdesiatok, dal by som mu okamžite za pravdu.

Čo sa hereckých výkonov týka, z väčšieho počtu detských hrdinov som síce mal v prvom momente menšie obavy, tie sa však s ubiehajúcimi sekundami vytratili pomerne rýchlo, pretože ako dospelí, tak aj tí mladší odvádzajú nadpriemerné, spoľahlivé a vierohodné výkony. Postavy sú navyše napísané naozaj dobre, čo znamená, že sa vám dostanú ľahko pod kožu a užívate si s nimi každý moment. Z hľadiska negatív tu nie je veľmi čo vytknúť. Za zmienku stoja možno iba sem-tam slabšie triky (čo je pri seriálovej tvorbe úplne pochopiteľné) a konanie postáv v jednej či dvoch scénach, ktoré mi prišlo málinko zvláštne, resp. nelogické. Niekomu by dokonca mohol vadiť aj častejší výskyt klišé, ako však tvorcovia prezradili, o extra originalitu sa ani nesnažili. Ide skôr o akúsi poctu dielam vyššie zmienenej doby. V každom prípade, vynikajúci zážitok sa dostavil aj napriek týmto drobným nedostatkom.

Seriál Stranger Things zvládol svoj debut takmer perfektne, dokázal hravo prekonať všetky už aj tak poriadne vysoké očakávania a sprostredkoval nezabudnuteľnú a strhujúcu pecku prešpikovanú jedinečným retro nádychom. Ak teda žeriete osemdesiatky a všetko to, čo k nim neodmysliteľne patrí, milujete mysteriózne klasiky, alebo iba radi venujete svoj čas kvalitným seriálom, ktoré poľahky predčia drvivú väčšinu súčasnej produkcie, tak je pre vás tento projekt od Netflixu ako stvorený. Máte pred sebou totiž bezpochyby najlepšiu novinku tohto leta, ak nie aj celého roka. Na plnú paľbu to z mojej strany síce nie, budem však túžobne veriť v skoré ohlásenie série s poradovým číslom dva, ktorá už snáď bude vyšperkovaná k úplnej dokonalosti. 9,5/10

0/10
Späť