Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
2. augusta 2015, 19:26
Čas čítania 0:00
Dominik Vetrák

Na ktoré filmy chodia Slováci do kín najradšej a ktoré najviac zarobili?

FILMY A SERIÁLY
Uložiť Uložené

Kiná na Slovensku občas trpia, no občas sa stane aj to, že praskajú vo švíkoch. Ktoré filmy sme navštevovali najčastejšie?

Dlho, veľmi dlho plánovaný a ešte dlhšie realizovaný článok. Nájsť potrebné údaje pre zostavenie rebríčka? Hračka, vravel som si. V dnešnej dobe internetu by to nemal byť problém. Ako sa ale ukázalo, a že som na to opäť zabudol, žijeme na Slovensku, v krajine neobmedzených možností, kde vás policajti pokutujú za rýchlosť, keď veziete tehotnú manželku do nemocnice, lebo malé sa už pýta na svet. Späť k téme.

Vďaka webu UFD.sk (Únia filmových distribútorov Slovenskej republiky) sa mi podarilo po sčítaní údajov z každého týždňa od konca júla tohto roka až po prvý týždeň roka 2012 zozbierať údaje o návštevnosti a tržieb kín na Slovensku. Zistili sme tak, ktoré filmy zarobili najviac, ktoré vypredali najviac vstupeniek a hoci som si bol vedomý, že z prvých priečok mi bude na vracanie ako z komentárov pod recenziou Mimoňov (áno, stále budem rýpať, komentáre nešťastných mamičiek, ktoré boli práve pozvané medzi členov Oscarovej Akadémie, ma neprestávajú baviť), niekoľko priečok ma príjemne prekvapilo. Musíme si ale uvedomiť, že propagačná kampaň v našich krajinách nefunguje tak ako v zahraničí, v USA primárne. Reklamy nepúšťajú upútavky na Interstellar, Mad Maxa či Fincherove diela. Koncept propagácie na Slovensku je jednoduchý. Je to animák? Má zlatý trailer a infantilný humor? Gratulujeme páni, práve ste nám zarobili stovky tisíc eur. Netreba sa tomu ani veľmi čudovať. Na Ex Machinu sme boli v kine asi štyria, pričom som musel platiť dvojitý lístok, aby nám film spustili. Snímka mohla byť propagovaná na Markíze aj cez reklamu na novú Farmu, ľudia by sa do kín nehrnuli. Na návštevu kina dnešného bežného diváka je potrebné obsadenie známeho a obľúbeného herca, prívetivý žáner (komédia, sci-fi či animák), priemerná až silná propagačná kampaň (upútavky v slovenskom/českom jazyku) a tak ďalej. Osobitnou zložkou sú horory, čoraz obľúbenejší žáner. Paradoxne, ľudia horory milujú stále viac, pričom ich kvalita exponenciálne klesá práve s nárastom ich záujmu. 

Kiná na Slovensku sú prevažne rodinnou atrakciou, miestom oddychu pre tých najväčších fajnšmekrov alebo miestom pre potenciálny úspech seqeulov. Nikdy ale neporazia animáky, kultové záležitosti ako napríklad návrat do Stredozeme, Jurského parku/sveta či detstva (Harry Potter, Kurvahoši 2...). Do konca roka už budem zvedavý len na to, ako sa bude dariť Star Wars. Najväčšiu šancu uspieť majú ale animáky. Žiadnemu rodičovi sa nechce počúvať mesačné kňučanie svojich ratolestí, že tú a tú rozprávku jednoducho musia vidieť. Zároveň ide o krátky relax aj pre rodičov. Síce zamrzí, že sa tlačia v stotisícových hordách do kinosál, aby videli najnovší brakový výtvor lenivého a kreatívne mŕtveho Hollywoodu, no je to úplne pochopiteľné. 

Nádej však nie je stratená. Taký Mad Max sa dostal cez hranicu 50 000 ľudí, pričom Wolf of the Wall Street sa dostal aj do rebríčkov. Budeme dúfať, že najmä v prípade Maxa je to aspoň z malej časti aj naša zásluha, keďže sme sa snažili Millerovmu veľdielu dať obrovské množstvo priestoru ako na Filmkulte, tak aj Refresheri. 

Na ktoré filmy chodia Slováci do kín najradšej a ktoré najviac zarobili?
Na ktoré filmy chodia Slováci do kín najradšej a ktoré najviac zarobili?

Na druhej strane, chuť Slovákov sa ukázala aj pre komédie, bilbické záležitosti, ale najmä slovenské či české filmy, ktoré rozhodne podporujeme, ak je ich cieľovka určená pre násť-ročných, prípadne hovorí o veci, ku ktorej má blízko celý národ. Dokonalým príkladom je 38, ktoré sa mne osobne celkom páčilo. Na pokračovanie kultového Dědictví bol zvedavý každý, aj keď tí, čo už nejakých tých desať celovečerákov videli, vedeli, ako to dopadne. Je dobré vedieť, že tu ale stále máme ľudí, ktorí sú zvedaví na skutočnú kvalitu. A kto vám ju doručí, ak nie Nolan a Scorsese? Interstellar a Vlk z Wall Street skončili na slušnom 4., respektíve 7. mieste. Teraz sa ale už vrhnime na najúspešnejšie filmy za posledných 5 rokov. Ďalej som sa, bohužiaľ, nebol schopný dopátrať, či už som písal maily distribútorom, alebo bezmocne celé hodiny prehľadával internet. Pár informácií sa našlo, ale urobiť z toho plnohodnotný a overený rebríček, komplexne zobrazujúci potrebné údaje v chronologickom poradí rokov minulých je asi nemožné bez toho, aby som si bol istý ich kredibilitou. Ak ste ale zvedaví, tu je napríklad rok 2007 a tu zase 2009.

Na ktoré filmy chodia Slováci do kín najradšej a ktoré najviac zarobili?

                          TOP 10 filmov v roku 2014 podľa celkových tržieb

1. Ako si vycvičiť draka 2
2.  Hobit: Bitka piatich armád 
3.  Rio 2 
 4. Interstellar 
 5. 38 
6.  Dědictví aneb Kurva se neříka 
 7. Vlk z Wall Street 
8.  Hry o život: Drozdajka – 1. časť 
 9. Lego príbeh 
 10. Noe

 V roku 2013 to zase vyzeralo takto:

Na ktoré filmy chodia Slováci do kín najradšej a ktoré najviac zarobili?

2012

1. Doba ľadová 4: Zem v pohybe 244 567
2. Twilight Sága: Úsvit 2. časť 179 344
3. Skyfall 155 835
4. Hobit: Neočakávaná cesta 143 106 
5.    Madagaskar 3 128 340
6. Hotel Transylvánia 100 321
7.   The Dark Knight Rises   90 898
8. Kocúr v čižmách   84 544
9.  Sherlock Holmes: Hra tieňov   77 125
10.  American Reunion (Prcičky 7)   61 183

Dostal som sa aj k údajom z roka 2011, a to vďaka relácii Screener od Peťa Konečného na stránke sme.sk

1. Harry Potter a Dari Smrti 2    212 933 divákov
2.     Občiansky preukaz     145 927 divákov
3. Šmolkovia 3D    141 810 divákov
4.     Na vlásku (Tangled    139 401 divákov
5.         Twilight sága: Úsvit - 1. časť    123 845 divákov
6.         Lóve     113 000 divákov
7.   Muži v nádeji     109 814 divákov
8.   Vo štvorici po opici 2 (Hangover 2)     108 518 divákov
9.   Piráti Karibiku: V neznámych vodách     96 692 divákov
10.    Autá 2     89 605 divákov
Na ktoré filmy chodia Slováci do kín najradšej a ktoré najviac zarobili?
Na ktoré filmy chodia Slováci do kín najradšej a ktoré najviac zarobili?

Čo sa týka otváracích víkendov, takzvaných Openingov, ako sa medzinárodne nazývajú, na Slovensku vedú presne tie počiny, ktore stoja kvalitou za prd. Síce to o našom národe čo-to vypovedá, neskladajme hneď zbrane. Ten Interstellar na 4. mieste mi jednoducho dodal nádej. V priebehu štvrtka, piatka, soboty a nedele navštívilo najviac ľudí Mimoňov, ktorí sa u nás tešia oveľa väčšej priazni než v zahraničí či priamo v USA (ak sledujete mirov Box Office, viete, o čom hovorím). Druhé miesto obsadilo neprekvapivo filmové spracovanie knižného bestselleru o sexe. Keby tých vyše 1 000 chalanov neodmietlo ísť so svojimi priateľkami na toto utrpenie a nechali by sa prekecať v mene lásky a obetavosti, sex by bol pre Slovákov aj naďalej najväčším lákadlom. Nič to, žltí bezmozgovia (žiadna urážka, no myslím, že táto súčiastka Mimoňov obišla... áno, viem, bez mozgu by nežili bla bla bla) sú predsa len zahraničným turistom ľahšie vysvetliteľným. Na treťom mieste je finále Twilightu, ktoré ma skutočne udivilo počtom svojich divákov počas prvého víkendu. 


Najlepšie otváracie víkendy v dejinách Slovenska (počet divákov)

1. Mimoni (109 475)

2. Päťdesiat odtieňov sivej (108 094)

3. Twilight sága: Úsvit – 2.časť (94 197)

Najlepšie otváracie víkendy slovenských filmov od r. 1993 (počet divákov):

1. 38  (49 314)

2. Bathory  (35 925)

3. Jánošík – Pravdivá história  (31 107)

 

Teraz sa už pozrime na najnavštevovanejšie filmy od roku 2012 podľa oficiálnych čísel UFD.sk. Bohužiaľ, ďalej ako do roku 2012 ísť nemôžeme. Za pravdivosť údajov neručím, a taktiež je nemožné získať údaje od roku 1993 až po rok 2012 bez toho, aby sme ich pár vynechali a rebríček by sa tak stal irelevantný. 

Poradie                                       Názov filmu                                     Tržby celkovo (€)     Návštevnosť celkovo

1. Mimoni 1 564 993,51  298 732
 2. Doba ľadová 4: Zem v pohybe  1 377 677,83   244 567
 3. 50 Shades of Grey  1 216 035,08   237 515 
 4. Twilight Sága: Úsvit 2. časť    867 970,77  179 344
 5. HOBIT: BITKA PIATICH ARMÁD 1 039 408,88  177 216
 6. Frozen (Ľadové kráľovstvo)    907 840,57   171 669
 7. Ako si vycvičiť draka 2   900 493,54  168 916
 8. Skyfall   796 017,06  155 835
 9. Šmolkovia   731 198,50  148 877
 10. HOBIT: SMAUGOVA PUSTATINA   863 963,33  143 439

O Mimoňoch som toho už nakecal. Nečakal som, že sa nakoniec prehupnú cez 300 tisíc divákov, čím sa s najväčšou pravdepodobnosťou stávajú najúspešnejším filmom v slovenských kinách posledných 5 rokov. Azda najnavštevovanejším animákom ale stále zostáva Doba ľadová 3. Tá prilákala cez 400 000 divákov! Jej pokračovanie ale nezostalo svojej povesti nič dlžné a aj keď pocítilo prepad o niečo cez 36 percent predaných lístkov, stále je za posledné 3 roky aj 7 mesiacov na druhom mieste najnavštevovanejších filmov v našich kinách. Manyho a spol. nepredbehla ani slabučká (aj keď o niečo lepšia, než sa predpokladalo) filmová adaptácia bestselleru pre teenky a 100 kilové manželky po troch deťoch, ktoré už dobrý sex asi nikdy v živote mať nebudú, a teda 50 Shades of Grey. Ukončenie Twlightu našťastie nedokázalo tromfnúť ukončenie Potterovej ságy na striebornom plátne. Stále to ale stačilo na 4. miesto.

Na ktoré filmy chodia Slováci do kín najradšej a ktoré najviac zarobili?

Ešte o niečo menej boli ľudia zvedaví na posledný film zo Stredozeme na najbližších xy rokov (kým neumrie posledný potomok Tolkiena, ktorý nechce predať práva), no aj tak stihol zarobiť cez milión eur. Milované Frozen s chytľavým soundtrackom obsadilo 6. priečku, darilo sa mu aj vo svete, a tak je pokračovanie už isté. Isté je pravdepodobne aj to, že nabudúce sa už cez hranicu 200 000 divákov dostane. Len o tri tisíc ľudí menej dorazilo na dvojku How to Train Your Dragon/Ako si vycvičiť draka, čo však úplne stačilo na prvé miesto tržieb aj návštevníkov v minulom roku. Nasledovali Skyfall, Šmolkovia a druhá časť Hobita. Snáď vám netreba vravieť, prečo sa umiestnili tak vysoko. Bude zaujímavé sledovať, či Bondovka Spectre priláka divákov do kina v takom hojnom počte aj tentokrát, aj keď o tom pochybujem. 

Ako môžete vidieť, rozdiel medzi 10. a 11 miestom je len v pár stovkách, no keďže si tieto dva miesta rozdelila Stredozem, určite sa navzájom na seba hnevať nebudú. Zvyšné miesta si už prezrite bez môjho komentára. Dostanete aspoň aký-taký obraz o tom, čo si vlastne Slovač ide najviac. Pre zaujímavosť: Najnavštevovanejšia Marvelovka je Avengers 2, no ani tej sa nepodarilo dostať sa cez hranicu 100 000 divákov. Civil War má čo robiť. Teraz už šup-šup, čaká vás ďalších 40 najúspešnejších filmov. Niektoré z nich ale začali svoju púť v kinách ešte koncom roka 2011. 

Na ktoré filmy chodia Slováci do kín najradšej a ktoré najviac zarobili?
11. HOBIT: NEOČAKÁVANÁ CESTA  859 038,98 143 106
12. Šmolkovia 2 3D  728 846,25 139 727
13. Furious 7     705 049,16     138 750  
14.              Twilight Saga: Breaking Dawn Part 1                 614 244,75 133 003
15. Madagaskar 3   713 715,15   128 340 
16. VO ŠTVORICI PO OPICI 3   573 352,78  116 342 
17.  Lóve   525 209,28   116 149 
18. 38    541 289,79   113 922 
19.  Ja, zloduch 2  602 343,05  113 671 
20.  RIO 2  561 519,60 109 778 
21.        Dědictví aneb kurvaseneříka  535 019,33 109 019
22. Babovřesky 521 390,81 108 358
23. Interstellar 566 513,20  106 402
24. Jurský svet  672 888,51 104 824
25. Hotel Transylvánia  545 339,39 100 321
26. Vlk z Wall Street 504 775,13   97 744
27.              Hunger Games: Mockingjay - 1. časť   466 564,95   93 633
28. The Dark Knight Rises 449 436,18   90 898
29. Avengers 2 527 878,79   90 044
30.     Tučniaky z Madagascaru  456 135,02    87 891  
31. Príšerky: Univerzita 473 920,42 86 775
32. RIO 447 568,01  84 572
33. Kocúr v čižmách 472 554,84  84 544
34. MY SME MILLEROVCI 407 172,95  82 964
35. Turbo 434 507,58  82 810
36.  Lego Príbeh 434 976,98   82 163
37. Hry o život: Skúška ohňom 273 238,21  55 617
38. Krúdovci 444 667,91  81 674
39. KANDIDÁT 400 064,15  80 057
40.         Sherlock Holmes: Hra tieňov             368 709,22  77 125
41.      Noe  430 118,24 75 110 
42.                Rýchlo a zbesilo 6            361 967,07 74 491
43.             HODINOVÝ MANŽEL          372 606,51 72 328
44.   Transformers: Zánik  407 728,14 70 655
45.    Gravitácia  456 987,30 69 114
46.    VEĽKÝ GATSBY  371 224,79 67 186
47.   Neskrotná (Brave)  373 331,25 65 207
48.  Sex Tape  329 535,68 65 203
49.          10 PRAVIDEL JAK SBALIT HOLKU      336 433,82 67 101
50.  Iron Man 3  390 639,68 62 881

Medzi ďalšie snímky, ktoré prekročili hranicu 50 000 návštevníkov, patria aj: Babovrěsky 2, Thor: Temný svet, Lietadlá (Planes), Kráľovstvo lesných strážcov (Epic), Mad Max: Fury Road (aspoň malá útecha), Babovrěsky 3, Hunger Games: Skúška ohňom, Intouchables, Divoký Django, Men In Black 3, Avengers, American Reunion a ďalšie. Len pár stoviek delilo od tejto hranice aj návrat Blbého a blbšieho. Majte ale na pamäti, že ide len o údaje do roka 2012. Do konca tohto mesiaca sa ešte pozrieme na najnavštevovanejšie slovenské filmy v našich kinách. Tentoraz to však bude od roku 1993, takže dostaneme reálny obraz o našej produkcii a záujme o ňu. Budete prekvapení, na aké filmy boli Slováci ochotní míňať peniaze, a taktiež, v akých množstvách sa chodilo na Fontánu pre Zuzanu a iné perly našej kinematografie. 

Späť
Zdieľať
Diskusia