5. júla 2015, 14:50

Macík 2 je bez hlbokej myšlienky, no oplzlý a rafinovaný humor vyústil v kráľovskú zábavu (Recenzia)

Seth MacFarlane sa postaral o pravdepodobne najlepšiu komédiu tohto roka. Ted síce poskakuje na mieste v prípade deja, no pri vtipoch a gagoch je nenahraditeľný.

Bolo to presne pred tromi rokmi, kedy do kín prišiel originálny nápad Setha MacFarlanea (Family Guy, Robot Chicken, Johnny Bravo), Ted (Macík). Išlo o plyšového medvedíka, ktorý sa po želaní svojho majiteľa, malého chlapca, zmenil na žijúcu bytosť. Všetko bolo v poriadku, kým Johnny nezačal dospievať, piť, myslieť na sex a pomaly aj drogovať. Ted sa menil k jeho obrazu a v dospelosti už to bol čistý hulvát, na čo MacFarlane stavil v jednotke. Nešetrilo sa oplzlými vtipmi, vtipmi o sexe, drogách a tak ďalej. O tri roky neskôr ale dorazil sequel a ten je trak trochu iný, než jeho predchodca.

Ted je už dospelým človekom s prácou a povinnosťami, oženil sa so svojou milovanou priateľkou, no po roku im vzťah škrípe. Rozhodnú sa preto zaobstarať si dieťa. Ted však logicky tohto úkonu schopný nie je, a tak sa rozhodnú pre darcu spermií. U Toma Bradyho však nepochodia, a keď sa už vzácne spermie konečne nájdu, pokazí sa zase niečo iné. Akonáhle sa obrátia na adopciu, začnú sa Tedom ako osobou zapodievať úrady, ktoré ho neskôr vyhlásia za vec, nie osobu, a tak sa začína kolotoč náhodných, vyšperkovaných situácií plných humoru, nefungujúcich emócií a miestami hluchých miest. Za zmienku stoja dialógy v súdnej sieni, ktoré by, nebyť vtipov, veľa relevantnosti a geniality v stopáži nepobrali či romantická linka, ktorá sa sem vôbec nehodila. Dej sa celkovo snaží dostať do popredia na úkor originality a zábavy, pritom by ho dokázal vymyslieť pravdepodobne každý jeden absolvent nejakej filmovej školy. Dialógy sú zamerané na humor, nič inteligentné neprinesú a ani nenadchnú. Nenadchnú ani herci, no každý jeden z nich si svoju rolu do bodky splnil. Sympatický je dokonca aj Mark Wahlberg, ktorého po TF 4 akosi neviem zniesť. Rola Johnnyho, Tedovho najlepšieho kamaráta, mu sadne ako uliata. Nezaostáva ani Amanda Seyfried, ktorá sa mi, dokonca, videla pôvabnejšia než kedy predtým. Potešia aj cameá (aj keď v prípade nakupovania cereálií sa daný herec vzhľadom na jeho filmový repertoár do scénky vôbec nehodil) či drobné aj väčšie popkultúrne odkazy.

Ted 2 sa už nezameriava len na sexuálne, primitívne a opité vtipy. Protagonisti dokonca neboli za tie dve hodiny stopáže ani raz opití, len sem-tam zhúlení. Humor ponúkol aj pár inteligentných a rafinovaných gagov, ktoré, bohužiaľ, v mojom kine nepochopilo niekedy aj 90% osadenstva (to boli asi tí, ktorí chceli ísť 6x na reprízu Mimoňov, len si pomýlili sálu). Občas sa vtip vytratil aj kvôli českému dabingu, tomu však výnimočne nie je čo viac vytýkať a rozhodne sa mu v prípade tejto snímky v budúcnosti nebudem brániť. Ted je nahláškovaný ako máloktorá postava v kinematografii, nemusí už pritom hovoriť len o sexe, stačí, keď si robia srandu zo Scotta F. Fitzgeralda alebo zo stand-up komikov (to by sa zišlo aj u nás, na Slovensku, že?). Nemusíte sa ale ničoho báť, dočkáte sa nemiestnych narážok inteligentných gagov a garantujem vám, že aspoň raz-dva razy vás isté scénky dostanú do kolien. Celkom reálne rozmýšľam o druhej projekcii s kamarátmi, toto jednoducho musia vidieť. Treba ale poznamenať, že Seth sa pri dvoch scénkach fakt sekol a vyzneli trápne. To je síce pri dnešných komédiách úplne bežné, ale pri úrovni, akú Ted 2 nastavil, je to úplne zbytočné a okaté.

Ted 2 vsádza na všetko, čo fungovalo v jednotke, pridáva však inteligentné vtipy a nesnaží sa vás rozosmiať len oplzlosťami (aj keď ich je tu stále nadmieru veľa). Osobne sa už teším, kedy Teda 2 uvidím znova, hlavne kvôli tomu, že sa vzhľadom na nízke tržby možno tretej časti ani nedočkáme. Scenár síce ponúkol pár hluchých miest, no s tým som úplne počítal a celý čas sa tešil na humor Setha MacFarlanea, z ktorého mnohí nebudú mať radosť. Iní ho zase nepochopia, no a my, ktorí sme sa v kine išli popukať smiechom, mu len ďakujeme za skvelú komédiu. Pri tomto žánri je najdôležitejšie práve to, ako veľmi sa pobavíte, ako dokáže scenár a režisér podať vtipy a či sa v prípade pokračovania oplzlých a sexuálno-alkoholických vtipov dočkáme aj rafinovaného spôsobu, ako pobaviť diváka. A tu sa to podarilo. Je len na vás, či idete na komédiu s cieľom pobaviť sa a nehľadať scenáristické chyby či nedokonalý dej. V mojom prípade ponúkol Ted jednu z najlepších komédií, aké som v posledných rokoch videl, no ak vám humor MacFarlanea nevyhovuje, asi ma zase zvozíte pod zem. Nejako som si už ale zvykol. 8/10

0/10