17. októbra 2014, 18:09

Od Hobita k Draculovi. Prišiel Luke Evans so zábavným béčkom? (Recenzia)

Neskúsený režisér, charizmatická hlavná postava a pekné efekty. Je jasné, že ani tento Dracula nebol prelomový, avšak pobavil.

Za posledné roky, až desaťročia, sme zažili mnohých predstaviteľov Draculu. Posledným (či nie?) bol pre niekoho až vtipný Dominic Purcel v treťom Bladeovi (pls, Wesley, nakrúť štvorku). Tým najnovším sa po množstve nie príliš vydarených a taktiež nie príliš úspešných (čo sa tržieb týka) pokusoch stáva Luke Evans. Charizmatický Walešan nám v posledných rokoch ukázal, že sa Hollywoodu zíde. Mnohí z vás si ho vybavia ako lukostrelca Barda z Hobita, no čaro svojich hereckých schopností nám predviedol aj vo Fast & Furious 6. Svoju charizmu úspešne predal aj v Dracula Untold. Nakoniec, jedinou konkurenciou bol pre neho Charles Dance, avšak ten sa tu len tak „mihne“. Všetci herci sú totiž len štatisti. Jediná hlavná postava je knieža/princ Vlad. Ostatní sú len na okrasu, vyplnenie príbehu či doprovod. Aj pán Dance funguje len ako postava, ktorá predá moc. Vladova rodina, „priatelia“, vyššie postavení vojaci. Ktokoľvek. Sú vám ukradnutí a som si istý, že už takmer isté pokračovanie bude značne lepšie. Aj vďaka absencii totálne nevýrazných postáv.

Príbeh tiež za veľa nestojí. Mimoriadne klišé scény, množstvo vopred očakávaných udalostí a taktiež hĺbka, ktorú prekonáva aj Toy Story (nič v zlom pre Príbeh hračiek a ich tvorcov Pixar).  Scenáristi skutočne mohli vytvoriť prepracovanejší príbeh, ktorý si nezakladá na miliónkrát povedanom príbehu dieťaťa, ktoré stratilo rodičov, aby sa tak stalo neuveriteľne silným človekom. Je korunovaný vládcom a pod hrozbou nepriateľa sa rozhodne obetovať životy všetkých svojich poddaných. Jedinou záchranou je pre neho netvor, ktorý sa ho pokúsil zabiť. Myslím, že toto vás nudilo aj čítať. Rovnako nudné to bude aj na plátne.

Celý film stojí na Lukovi Evansovi, jeho rozhodnutiach a hodnotách, aj keď od neho by sme čakali niečo viac. Na tento film jednoducho príliš rýchlo zabudnete. Oporným bodom je akcia, digitálne triky, zelené plátno a súboje, ktoré ste však videli v traileroch. Až na záverečný fight úplne všetky, čo je nesmierna škoda. Prvé zábery naznačovali celkom podarenú snímku, no postupne nám dochádzalo, že sa uvoľňujú najlepšie časti filmu a na nič iné sa prakticky nemôžete tešiť, aj keď som dúfal v niečo iné. Tento remake mal skutočne potenciál stať sa úspešným. Nestalo sa.

Okrem toho, že postavy ani ich herci nestáli za nič, snímka sa mohla ešte viac pohrať s vizuálom a trikmi. Na tieto aspekty sa očividne prikláňala pozornosť režiséra Garyho Shorea, ktorý zažil svoj debut. Ak ale nad tým príliš nerozmýšľate a necháte sa viesť, akcia vás dokáže zabaviť a taktiež dostatočne upútať.  Nakoniec, videli sme to aj v traileroch, po ktorých človek jednoducho čakal, že obsahovo tento počin ponúkne viac, než len neprehľadnú a chaotickú akciu, párkrát až mierne nelogickú. To, že sa behom minúty v Transylvánii zhromaždia státisíce netopierov je pochopiteľné, no to, že fungovali ako gigantické Thorove kladivo Mjolnir skrížené s vlastnosťami prsteňa Green Lanterna, bolo už na mňa trochu moc. Nie som nejaký fyzik, ale ani extrémne množstvo netopierov by pri náraze na zem nemalo spôsobiť malé zemetrasenie. Na druhej strane ich počet vopred značil veľké straty pre nepriateľa. Naopak, po ich odchode zo scény sme videli pár desiatok mŕtvych zo stotisícovej armády. Z pohľadu diváka, ktorý sa ale zameria na vizuál, sa jedná o celkom slušné uspokojenie. Veľmi logicky spracovaný nebol ani záverečný súboj Draculu, ktorý zabudol že sa vie „odhmotniť“ až v momente, kedy bol blízko smrti. Taktiež som nepochopil, prečo sa zdržiava v blízkosti striebra, ktoré mu škodí a prečo nevyužíval svoje najsilnejšie schopnosti. Autori sa zjavne riadia novými zákonmi. Alebo to jednoducho a proste nezvládli, čo je pravdepodobnejšie.

Aby som to teda uzavrel. Dracula Untold vás za hodinu a pol (vďaka Bohu, že to zbytočne nenaťahovali) slušne zabaví. Ak ste ale náročnejší divák a všímate si evidentné chyby a klišé prvky, budú vám sledovanie tohto vcelku príjemného béčka znepríjemňovať. Nebyť Evansa, film by za veľa nestál, no našťastie tu Evans je a zdá sa, že sa vráti. To ale bude záležať od tržieb. 6/10