Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
27. júla 2014, 20:16
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!

TECH TESLA (VÝROBCA AUTOMOBILOV)
Uložiť Uložené

Prinášame vám podrobný článok, ktorým vám dopodrobna priblížime v súčasnosti jedno z najzaujímavejších, najprelomovejších a najdiskutovanejších vozidiel, elektromobil Tesla Model S.

Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!

Za posledné roky napreduje automobilový priemysel rýchlosťou, akú sme tu snáď ešte nemali. Nové automobilky, rozširujúce sa portfólia jednotlivých značiek, nespočetné množstvo verzií a prevedení, stále sa rozširujúca paleta motorov či, v neposlednom rade, neúrekom tuningových mágov, no hlavne nových technológií. Tentokrát som sa na zúbky pozrel práve posledne spomenutému faktoru, najmä ak je reč o alternatívnych pohonoch, keďže táto problematika je zjavne v tomto období na popredných priečkach záujmov. Tí, ktorí sa pohybujú v kruhu štyroch kolies pravidelne, mi dajú určite za pravdu, že posledné roky, no predovšetkým mesiace, sa čoraz viac a viac pretriasa značka Tesla, či už v spojení s pojmom ako je elektromobilová (dokonca automobilová) revolúcia alebo svojím prínosom, úspechom či neraz i kritikou.

Pri tejto príležitosti vám preto prinášam podrobný článok, ktorým vám dopodrobna priblížim v súčasnosti jedno z najzaujímavejších, najprelomovejších a najdiskutovanejších vozidiel, elektromobil Tesla Model S.

História

Pre podrobné priblíženie automobilu Tesla Model S, treba s predstavovaním začať od úplných základov, teda priamo u samotnej značky Tesla Motors. Tá vznikla v roku 2003, pričom už hneď v úvode sa dostala medzi naozaj širokú masu ľudí, bohužiaľ však i vďaka negatívnej reklame, ale k tomu sa dostanem neskôr. Pri zrode spoločnosti stálo viacero osobností, hlavou celého projektu však nebol nikto iný, ako Elon Musk. Tento Juhoafričan, ktorý patrí k najmladším americkým miliardárom, bol v tej dobe známy predovšetkým ako (spolu)zakladateľ platobného systému PayPal a v neposlednom rade obrovský vizionár, ktorý sa zakaždým snaží z ničoho spraviť niečo. Po tom, ako predal svoj podiel v rámci PayPalu (za 1,5 miliardy $), nalial všetky svoje peniaze práve do Tesly, teda do úplne novej americkej automobilky, ktorej názov nie náhodou odkazuje na známeho fyzika Nikola Teslu a svoje sídlo má v Silicon Valley, teda v akejsi Mekke novodobého IT.

Už samotný názov, lokalita a v neposlednom rade rade aj slogan automobilky (burn rubber, not gasoline - páľ gumy, nie benzín) hovoria jasnou rečou. Elon Musk prišiel opäť s niečim, čo tu doteraz nebolo (určite nie v takom rozsahu), keďže jeho ďalšou obrovskou víziou bolo vytvoriť novú značku rozvíjajúcu a vyrábajúcu výhradne elektromobily. Cieľom Tesly je vyrábať elektromobily, ktoré prekonajú všetky predošlé vozidlá a dokážu, že elektromobily konečne dospeli. Hlavnou myšlienkou je teda presvedčiť ľudí, čo všetko elektromobil dokáže, navždy vyradiť z hry spaľovacie motory, hluk a smog z ciest a zaznamenať teda automobilovú revolúciu. Začiatky spoločnosti boli však naozaj kritické, dôvodom boli pochopiteľne financie. Do Tesly postupne v rámci akcií vstúpilo veľké množstvo firiem, vrátane takých gigantov ako Daimler, Toyota či Panasonic, či v neposlednom rade bohato zastúpení súkromníci, ktorí priebežne nalievali do novej automobilky obrovské balíky peňazí. Tu to však rozhodne neskončilo a v dobe, keď už väčšina obecenstva čakala prvé ovocie, Tesla stále vykazovala neskutočne červené čísla a následne to prišlo. Čerešničkou (jednou z viacerých) na torte bola opäť (nie malá) podpora zo strany samotného štátu, čo už predtým výrazne skritizovali prostí obyvatelia. Tí sa nedokázali preniesť cez fakt, že štát výrazne dotuje tento projekt a to bez toho, aby bol na svete nejaký hmotný výsledok. Dokonca, aj samotný Obama vďaka viacerým stretnutiam s Elonom a následným prisľúbeným finančným injekciám, si u svojich voličov výrazne pohoršil, keďže Elon totižto dostal následne od amerického ministerstva energetiky na zrealizovanie svoje vízie úver vo výške takmer 470 miliónov dolárov! A pokračovať by som mohol ešte ďalej, ale od toho tu nie som.

Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!
Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!

Tesla Roadster

Prvý, hmotný produkt automobilky sa dostavil až v roku 2008, kedy svetlo sveta uzrel model Tesla Roadster. V skutočnosti nešlo o nič iné, ako starý-známy Lotus Elise (v roku 2005 došlo k podpísaniu zmluvy o spolupráci Tesly s Lotus Group), čo následne predstavovalo senzáciu, no i mierne sklamanie, ktorým bolo sprvoti ešte viac priložené do ohňa kritiky. Na danú vec sa ale dalo pozrieť z dvoch strán. Na jednej strane stál obrovský balík financií a úsilia, ktoré nepriniesli na prvý pohľad nič nové, len prebrané vozidlo inej automobilky, čo patrične predstavovalo tŕň v oku verejnosti. Elon však tvrdil, že sprvoti bolo nutné prísť s modelom, v ktorom bolo potrebné otestovať revolučný pohon a techniku, respektíve dokázať jeho atraktívnu pozíciu na trhu, až potom riešiť zvyšok, preto vývoj vlastného dizajnu šiel až na druhú koľaj. Druhú, dôležitejšiu stranu mince, srdce vozidla, preto ocenili ľudia až pri bližšom skúmaní.

Tesla Roadster bol totižto jeden z prvých, početne vyrábaných elektromobilov na svete, keďže pod šasi Lotusu sa neukrýval žiadny benzínový alebo naftový agregát, ale výkonný elektromotor vo veľkosti futbalovej lopty a s výkonom 248, neskôr 288 koní. Vozidlo ponúkalo nevídané, revolučné jazdné vlastnosti (akcelerácia na 100 km/h za 3,7-9 (!) sekundy, maximálna rýchlosť cca 200 km/h, dojazd cca 320 km), prakticky bez akýchkoľvek prevádzkových nákladov, pričom akumulátory boli plne nabité len za 3,5 hodiny nabíjania. Po týchto údajoch začal prakticky okamžite žasnúť celý svet, keďže vozidlo, ktoré poháňa doslova malinký elektromotor disponuje lepšou akceleráciou než väčšina superšportov v tej dobe a pritom ponúka pomerne veľký dojazd. Predaje však komplikovalo mierne poškvrnené úvodné meno značky, nie moc inovatívny dizajn a v konečnom dôsledku pomerne vysoká cena, keďže tá štartovala na čiastke okolo 100-tisíc $. Výroba skončila v roku 2012, predalo sa okolo 2400 exemplárov.

Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!

Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!

Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!

Tesla Model S

Základný stavebný kameň značky Tesla, úplne nový, revolučný model, ktorý bol do najmenšieho detailu navrhnutý a následne vyrobený samotnou automobilkou, sa na svetlo sveta predieral niekoľko rokov. Koncepčný voz bol predstavený síce už v roku 2009, avšak skutočná elektromobilová revolúcia v sériovej podobe prišla (v závislosti na trh) približne až v roku 2012. Bohužiaľ, i keď neviem prečo, tomuto vozidlu som sa na stránkach Refresheru doteraz vôbec nevenoval, preto to hneď napravím. Model S, teda prvý luxusný, sériovo vyrábaný sedan, ktorý je poháňaný výhradne na elektrinu, má polovičnú cenu než predošlý model Roadster, je určený pre väčšiu masu ľudí a v neposlednom rade má vydobyť Tesle svoje dôležité miesto, začína naozaj úspešne expandovať do celého sveta.

Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!
Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!

Exteriér

Okrem tradičných, vyššie uvedených myšlienok a cieľov značky, bol ďalším dôležitým aspektom fakt, že nový model automobilky, Model S, má byť po dizajnovej stránke vo všeobecnosti, teda bez ohľadu na pohon, veľmi atraktívny a vyvážený. A práve to je jedným zo základov úspechu Modelu S, keďže povedzme si na rovinu, drvivá väčšina novodobých elektromobilov či hybridných vozidiel trpí svojím, nie práve vydareným exteriérom, ktorý bol podriadený, okrem iného, jazdným vlastnostiam a aerodynamike, čiže vytúženej úspore energie. Model S však pôsobi podstatne tradičnejšie, konvenčnejšie a v neposlednom rade vyváženejšie. Karosérie, ktorá je mimochodom vyrobená výhradne z hliníku, má štýlovo pretiahnuté línie, pričom ide o vozidlo s tradičnými proporciami sedanu. Tvar karosérie síce bol navrhnutý tak, aby docielil čo najväčšiu úsporu energie a teda veľký dojazd, (súčiniteľ aerodynamického odporu je jeden z najnižších na svete!), výsledný imidž vozidla to však negatívne neovplyvnili, práve naopak, dovolím si tvrdiť, že ide o jedno z najkrajších a najatraktívnejších vozidiel, aké som doposiaľ videl. 

Elon vyžadoval, aby Model S ponúkal bezkonkurenčne kvalitný lak, ktorý bude pripomínať klavírne drevo či sklo, preto každý jeden exemplár strávi v lakovni približne deň a pol. Sériovo je automobil ponúkaný s 18 alebo 19'' diskami, ktoré sú postavené na výškovo nastaviteľnom podvozku. Nechýbajú ani také prvky, akými sú LED-diódy integrované v predných i zadných svetlometoch. Spomeniem ešte samotnú bezpečnosť, keďže Model S dostal počas crashtestov (v rámci americkej spoločnosti NHTSA, európskym testom EURO NCAP sa zatiaľ nepodrobil) plných 5 hviezdičiek, dokonca sa hovorí o jednom z najbezpečnejších automobilov sveta, keďže zaznamenal celkovo jedny z najlepších výsledkov. Tesla ponúka na Model S 4-ročnú záruku alebo 80-tisíc kilometrov, konkrétne na batérie je záruka predĺžená až na 8 rokov. Prejdime však k tomu najpodstatnejšiemu...

Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!
Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!
Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!
Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!
Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!

Pohon

V závode vo Fremonte nevzniká žiadne vozidlo s alternatívnym pohonom, žiadny hybrid či pseudoelektromobil so smiešnym výkonom a dojazdom, ale skutočný automobil s výhradne elektrickým pohonom, určený pre širokú skupinu ľudí. O pohon sa stará elektromotor, ktorý veľkosťou pripomína melón, pričom jeho kompletné "zapojenie" nemá na dĺžku viac ako meter a pohodlne sa teda zmestí medzi kolesá zadnej nápravy. Ide o asynchrónny typ elektromotora, s ktorým prišiel sám Nicola Tesla. Ako náhle začne samotným elektromagnetickým plášťom prechádzať elektrina, vnútorný medený valec sa rozkrúti, čím je elektromotor podstatne výkonnejší, než klasické motory. Výkon je k dispozícii ihneď, ponúka pritom nevídaný ťah (tí, čo cestujú trolejbusmi vedia, o čom hovorím), kedže krútiaci moment nastupuje okamžite a je rovnaký v akejkoľvek rýchlosti, nakoľko vozidlo ide celú dobu na jeden rýchlostný stupeň!

Ďalšiu revolúciu v jazde predstavuje brzdenie rekuperáciou. Akonáhle šofér pustí plynový pedál, systém začne klásť magnetický odpor otáčaniu motora, čím je docielené spomalenie vozidla. Celý akt sprevádzajú rozsvietené zadné brzdové svetlá a to i napriek tomu, že samotné mechanické brzdy neboli použite, pričom v konečnom dôsledku ich vodič používa len minimálne. Samozrejme, rekuperácia ťaží z faktu, že počas tohto brzdenia vzniká energia, ktorá navyše následne dobíja batériu a tým predlžuje celkový dojazd. Malé, no extrémne výkonné srdce živí batéria tvoriaca samotnú podlahu vozidla. Tú predstavuje približne 7-tisíc plochých lithium-ionových batérií (podobných klasickým tužkovým), ktoré sú usporiadané striedavo podľa kladných a záporných pólov a následne sú obalené doslova do panciera, aby sa predišlo prípadnému vznieteniu. 

Aby som ale toľko nevyprával, poďme si to pekne rozmeniť na drobné, aby ste si lepšie uvedomili, aký temperament, má tento prelomový automobil. V úvode bol Model S predávaný v limitovanom, 1000-kusovom prevedení Signature Series, ktorý ponúkal okrem bohatej výbavy dojazd 300 míľ (483 km). Následne, po doručení všetkých exemplárov zo štartovacej edície, sa rozbehol predaj všetkých troch prevedení a verzií, ktoré sa odlišujú stupňom výbavy a v neposlednom rade výkonom a dojazdom.

Základné prevedenie ponúka výkon 225 kW / 306 koní a 430 N.m a kapacitu batérii 60 kWh, pričom pri ich maximálnom nabití ponúkajú dojazd 208 míľ (334 km). Akcelerácia z 0 na 100 km/h trvá len 5,9 sekundy (menej, než u väčšiny automobilov) a maximálna rýchlosť je približne 193 km/h.

Stredná verzia disponuje už výkonom 270 kW / 367 koní a krútiacim momentom 440 N.m. Kapacita batérii je vyvýšená na hodnotu 85 kWh, ktoré ponúkajú dojazd až 300 míľ (483 km). Akcelerácia sa zároveň skrátila na 5,4 sekundy (kratšia než má Porsche Panamera), zatiaľ čo maximálna rýchlosť je 200 km/h.

Vrcholom ponuky je verzia s batériami o kapacite 85 kWh a dodatkom Performance. V jednoduchosti ide o prevedenie pod označením P85+, ktoré už ponúka výkon 310 kW / 422 koní a až 600 N.m a zároveň zhodný dojazd, až 300 míľ (483 km). Akcelerácia na stovku trvá len 4,2 (!) sekundy (časy športových automobilov), pričom maximálna rýchlosť je 210 km/h.

Po prečítaní týchto parametrov je asi každému jasné, že v porovnaní so zvyšnými elektromobilmi, či hybridnými vozidlami sa Tesla nemôže postaviť ani len na jedno parkovisko, nie to ich priamo porovnávať, keďže ide o úplne iný level.

Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!
Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!
Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!
Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!
Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!
Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!

Interiér

Ako som už spomínal v rámci článku, kde som vybral 10 najzaujímavejších palubových dosiek súčasnosti, Tesla predstavuje obrovský pokrok vo všetkým smeroch a v interiéri to platí minimálne dvojnásobne. Nádherne vyzerajúca a kvalitou spracovania veľmi hodnotná prístrojová doska sa nesie v duchu budúcnostiMinimalistický a perfektne čistý dizajn plný inovácií dopĺňajú najmodernejšie technológie, ktoré sú v tomto prípade reprezentované v naozaj veľkých rozmeroch. Reč je najmä o stredovom paneli, kde tróni nepriehľadnuteľný 17-palcový (!) dotykový displej nahrádzajúci všetky tradičné ovládače a tlačidla. Ten má podľa Elonových slov spájať Google, Facebook a Apple dokopy, zameriava sa však na potreby automobilu. Vďaka spolupráci s takým gigantom ako je Apple, je možné veľmi jednoducho a intuitívne len vďaka dotykom a gestami ovládať, meniť a nastavovať prakticky všetko, čo súvisí s prevádzkou vozidla. Od nastavenia klimatizácie, ovládanie rádia, prácou s mapami, cez informácie o stave batérii, dojazde, spotrebe, ale aj sťahovanie strešného okna, až po zmenu svetlej výšky vozidla, citlivosti a tuhosti volantu, či zmeny správania plynového pedálu a možnosti zmeny profilov úspory, respektíve rekuperácie energie.

Čerešničkou na torte je, okrem iného, bezplatný a neobmedzený internet navždy a to aj na Slovensku! Ďalší, už o čosi menší displej sa nachádza v štíte pred vodičom, ktorý rovnako nahradil konečné budíky zobrazujúce všetky potrebné informácie počas jazdy. Samozrejme, niečo má aj svoje muchy. Tradičné ovládače sú vždy po ruke, preto ich je jednoduché a rýchle použiť, v prípade dotykového displeja je však nutné niekedy viacero preklikávaní, je to však samozrejme o zvyku. Spomeniem ešte aj páčky pod volantom, ktoré vrátane ovládačov na sťahovanie okien vo dverách pochádzajú z Mercedesu, či miesto medzi prednými sedadlami, ktoré je asi až moc prázdne a veľmi lacno vyzerajúce, keďže hovoríme o automobile s cenovkou od cca 50-tisíc €. Pochvalu si však ako celok rozhodne zaslúži a osobne som presvedčený, že okrem titulu jednej z najzaujímavejších, hovoríme súčasne aj o jednej z najkrajších palubných dosiek na trhu.

Vo všeobecnosti Model S ponúka nevídane veľké vnútorné priestory, keďže od podvozku smerom nahor, má doslova voľný priestor. Celkový priestor neobmedzuje žiadny rozmerný agregát, prevodovka, kľukový hriadeľ (elektromotor je priamo na náprave) či v neposlednom rade palivová nádrž. Vďaka tomu v interiéri nenájdeme vyčnievajúci stredový tunel, zároveň, vozidlo disponuje predným (150 litrov) i zadným (744 litrov) batožinovým priestorom súčasne. Dokonca, vozidlo je v ponuke aj ako 7 miestne, keďže z hlbokej podlahy zadného kufra je možné vytiahnuť dve plnohodnotné sedadlá pre vzrastom menšie osoby.

Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!
Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!
Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!
Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!
Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!
Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!
Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!

Nabíjanie & Cena

Nabíjanie vozidla sa odohráva prostredníctvom špeciálnych nabíjacích staníc, ale aj pomocou klasických elektrických zástrčiek. Od jednotlivých typov závisí dĺžka, za akú časovú dobu sa nabijú batérie. Samozrejme, ak by sa vozidlo nabíjalo cez klasické domáce zásuvky, za hodinu nabíjania je možné prejsť len 14 kilometrov. Ak sa však Model S nabíja cez 5-kolíkové zástrčky (napr. v rodinných domoch) za hodinu nabíjania dokáže elektromobil prejsť už 55, respektíve 110 kilometrov. Následne sú na celom Slovensku už pomerne bohato zastúpené špeciálne (rýchlo)nabíjacie stanice, ktoré sú obyčajne zadarmo a za hodinu tohto nabíjania môže prejsť Model S ešte väčšiu vzdialenosť. Okrem toho, samotná automobilka ponúka svoje vlastné supernabíjačky, tzv. Supercharger, ktoré sú tými najvýkonnejšími nabíjačkami na svete, keďže približne za polhodinu nabijú batérie do polovice! Nabíjanie na týchto staniciach je pritom doživotne zadarmo, v rámci ceny vozidla. Bohužiaľ, na Slovensku takúto stanicu zatiaľ nemáme, najbližšia je vo Viedni. Podrobné informácie o nabíjaní nájdeš tu.

Suma sumárov, v cene vozidla je teda zahrnutý bezplatný internet, servisovanie i nabíjanie na supernabíjačkach Supercharger. Tým pádom majiteľ okrem ceny vozidla nemusí riešiť žiadne iné poplatky a výdavky spojené s prevádzkovaním vozidla a práve toto je jedna z hlavných idei a výhod vozidla Tesla Model S.

Cena vozidla začína na čiastke okolo 50-tisíc $, jedná sa však o 40 kWh verziu, ktorá sa mimo USA nedováža. Okrem toho, je potrebné povedať aj to, že v Európe je Model S približne o 40% drahší. Cena základného prevedenia začína u nás na čiastke tesne nad 70-tisíc €. Stredné prevedenie je k dispozícii od okolo 82-tisíc €, pričom najvýkonnejšie prevedenie stojí niečo cez 90-tisíc €. Ešte predtým, ako začnete tieto ceny kritizovať (však Slováč), uvedomte si, že ide o veľké luxusné vozidlo (nie bakelitovú i3-ku za 35-tisíc) s revolučnou technikou, výkonom porovnateľným so športovými automobilmi (P85+ v šprinte zdolá brutálne BMW M5) a v neposlednom rade sú v cene zahrnuté vyššie spomenuté záležitosti. Pre priblíženie, priamym konkurentom elektromobilu Model S je napríklad Porsche Panamera. Tá však zďaleka neponúka bezplatné prevádzkovanie...

Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!
Tesla Model S: Skutočná elektromobilová revolúcia podrobne!

V týchto dňoch automobilka zastavila výrobu, nakoľko prispôsobuje výrobnú halu a stroje na sériovú výrobu tretieho modelu, ktorým bude SUV pod označením Model X. Určite sa o ňom dozviete viac čoskoro prostredníctvom našich stránok. Okrem toho, momentálne kompetentní už pilne pracujú na ďalšom, štvrtom vozidle, ktoré má svojou veľkosťou, výbavou a zameraním konkurovať populárnemu BMW radu 3. Samozrejme, opäť pôjde o vozidlo poháňané výhradne elektromotorom, pričom Tesla pred pár týždňami oficiálne prehlásila, že novinka bude niesť názov Model III a svojou cenou sa priblíži spomínanej konkurencii. Snom automobilky je predávať ročne 500-tisíc vozov, čo má docieliť okrem modelov Model S a Model X práve Model III.

V minulom roku Tesla zaznamenala rekordné čísla, keďže jej príjmy presiahli 2 miliardy $ a viac než 22-tisíc predaných elektromobilov Model S. Pre priblíženie, napríklad také Maserati minulý rok predalo len vyše 15-tisíc vozidiel. Dokonca, v tomto roku sa stal Model S napríklad v Nórsku (aj vďaka výhodám pri kúpe elektromobilov) najpredávanejším novým automobilom v danom mesiaci. Konkrétne šlo o marec, kedy na tamojšom trhu bolo predaných až 1 493 kusov!  Zaujímavosťou však je, že i keď sa Tesle darí čoraz viac, stále je v skutočnosti v strate. Ako však dobre vieme, Elon prišiel s myšlienkou značky Tesla za účelom, aby "zlepšil svet" a teda nejde o žiadny marketingový kalkul. To potvrdzujú aj niektoré ďalšie kroky značky, keďže nedávno Tesla zverejnila niektoré svoje patenty iným automobilkám za účelom, aby aj oni zefektívnili a zlepšili svoje modely! Podobný krok je nielen vo svete automobilizmu naozaj nevídaný, keďže iné značky si svoje výrobne tajomstvá chránia ako oko v hlave, keďže ide o marketingovú záležitosť. Najnovšie sa Tesla dohodla na spolupráci s BMW, čím chce Tesla pomôcť nemeckej automobilke pri vývoji elektromobilov.

Na záver ešte pár zaujímavých videí, vypichol by som naozaj všetky, preto si ich určite čekni, ak máš viac času.

Na Slovensku máme v súčastnosti minimálne 5 exemplárov elektromobilov Tesla Modes S, pričom niektoré z nich nájdete už aj na našej fejsbukovej stránke.

Domov
Zdieľať
Diskusia