20. júna 2014, 14:57

Ako si vycvičiť draka 2 vycvičilo novodobé animáky! (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY HOW TO TRAIN YOUR DRAGON 2

Režisér Dean DeBlois pripravil aj druhú časť Ako si vycvičiť draka. Sequel presvedčil nádherným vizuálom, originálnym poňatím a zábavnými momentami. Animák roka? Určite! Avšak ani draci nie sú dokonalí.

Pred  štyrmi rokmi sme mali príležitosť sledovať nový zázrak od DreamWorks. How to Train Your Dragon prekonal jednak kvalitatívne očakávania, jednak naplnil kasy. Komerčný úspech sa jednému z najlepších animákov poslednej dekády nedá uprieť a každému je jasné prečo. Hoci sa nedá povedať, že sme sa dočkali najoriginálnejšieho príbehu, úspech však slávil na dokonalom spracovaní, zasadení do vikingského prostredia a samozrejme, dovtedy nevídaného vizuálu. Draci, pôvabné prostredie a sympatické postavy boli jasným signálom, že sequel dostane zelenú.

A to je naše veľké šťastie. DreamWorks sa s animákmi všemožne snaží, no prekonať všetkých ostatných sa mu podarilo práve s Bezzubkom a Škyťákom (české názvy sa mi páčia viac). Príbeh o vikingoch, ktorí celú večnosť bojovali s drakmi, aby sa, nakoniec, najútlejší z nich spriatelil s najnebezpečnejším z nich, Nočným besom. Udalosti jednotky sú vám dúfam známe, preto prejdime na tie z dvojky. Dej sa posunul o 5 rokov, kedy Škyťák stojí pred náramne dôležitou a náročnou skúškou. Otec ho totiž chce vidieť ako náčelníka Bergu a odísť tak do zaslúženého dôchodku. Nová doba si žiada nový prístup. Draci spolu s vikingami úspešne a bezproblémovo vychádzajú, organizujú dračie preteky, cvičia okrídlené domáce maznáčiky, avšak nie všetci na svete sa rozhodli s drakmi spolunažívať. Niektorí ich ovládajú hrubou silou. Keď Škyťák pri jednej zo svojich prieskumných akcií narazí na tajomný ľadovec s lovcami drakov, situácia sa rapídne mení. Odhaľuje sa nový a mocný nepriateľ, na scénu vystupuje tajomný dračí jazdec, ktorý toho o drakoch vie až príliš veľa a v momente sa všetci ocitajú v nebezpečenstve. Viac ale v kine.

Začneme snáď jedinou vecou, ktorú môžeme sequelu vytknúť. Ako si vycvičiť draka 2 po správnosti zameriava väčšinu pozornosti na drakov (Transformeri, teda Michael Bay by si konečne mal zobrať príklad), avšak postavy, ktoré by si zaslúžili viac priestoru či prehĺbenie charakteru, sa ničoho takého nedočkajú. Či je to Astrid, náčelník Bergu a Škyťákov otec, či samotný tajomný dračí jazdec, na plátne si toho teda veľa neužili, hoci potenciál bol určite veľký. Čo je však pozitívne, nedočkáme sa žiadneho extrémneho psychologického prerodu hlavnej postavy, teda Škyťáka. Stále je to ten tvrdohlavý, odvážny a samaritánsky chlapec (teraz už dospelák), ktorý sa snaží všetko vyriešiť bez boja. To však niekedy nejde. Veľmi tak zamrzí, že sa bližšie nespoznáme s postavami, s ktorými chceme a obyčajní side-kickovia, hoci sú vtipní a plne využití, dostávajú priestoru viac. How to Train Your Dragon sa nesnaží zaútočiť na vaše emócie, aj keď sa mu to v istom okamihu podarí.

Uvidíte totižto adrenalínovú, v skutku prekrásnu jazdu drakov. Vizuál je krajší než kedykoľvek predtým a náramne si ho užijete. Určite by som vám ale doprial zážitok z kina, hoci som ho musel pretrpieť s 3D a dabingom (hoci nebol zlý a je jasné, že pri rozprávke povinný). Prečo sa ale stále tlačí na konvertovanie 2D filmov na 3D? Osobne som sa nestretol s jedinou scénou, kde by bolo 3D využité (napr. druhý Hobbit a prelet veľkej včely popred plátno). Obraz je navyše niekedy chaotický, kamera nestíha extrémne rýchle pohyby. To však vôbec neznamená, že by vám pokazil zážitok z filmu. Tak dokonalý a plynulý vizuál som nemal možnosť dlho vidieť a tie 4 roky čakania sa skutočne oplatili. Draci sú nádherní, prostredie pestrofarebné a je vidieť, že chalani a baby v DreamWorks majú kopu fantázie.

Čo však zamrzí, je nevyužitý bojový potenciál drakov. Jasné, je to rozprávka a tieto okrídlené stvorenia sú vyobrazené ako neškodné, milé a priateľské. Nemali by ale v priamom ohrození života konečne bojovať o prežitie? Predstavte si, čo by spravil nálet stoviek drakov s pozemnou armádou. Dočkáme sa však len nečinného lietania. Občas síce vychŕlia oheň na drevené katapulty či zbrane nepriateľa, nikdy však nevidíme horiacu prdel Vikinga, čo je skutočne naškodu. Možno sa ale mýlim a prehnaná sila drakov by filmu uškodila. Súboje medzi ľuďmi nie sú teda dokonalo zvládnuté, no súboje drakov, páni. Tie sú nádherné, s kopou vtipných a „wow“ momentov, ktoré vás doslova prilepia ku stoličke. Snímka vôbec nie je klišoidná, neponúka nekonečné náreky postáv ani nudné a otravné piesne. Vie, čo vám chce ukázať a na to sa aj po celý premietací čas zameria. Keď som si myslel, že je koniec a pomaly som sa zberal z kina, film pokračoval ďalej v získavaní si mojich sympatií. Záverečný fight ponúka všetko. Emócie, atmosféru, skvelú choreografiu súbojov, klasickú "výchovnú" správu animákov atď. Veľkým plusom je aj hudba, hlavne zo začiatku filmu, keď prvýkrát vidíme Bezzubka a Škyťáka, budú vás  chytať zimomriavky.

V konečnom dôsledku môžem povedať, že sme sa dočkali jednej z najlepších rozprávok posledných rokov (opäť). Ťažko povedať, či pokračovanie prekonalo alebo sa udržalo v kvalitatívnych rovinách jednotky. Isté je, že sme sa dočkali napredovania v mnohých veciach. Jedno premietanie určite nestačilo a mám pocit, že s druhým pôjde moja natešenosť a zároveň hodnotenie vyššie. Ako si vycvičiť draka 2 dovtedy bude musieť byť spokojné s hodnotením 9/10. Padajte do kina!