Ľudská špina McAvoy stratil vo Filth všetky zábrany (Recenzia)

Už z prvého traileru na komédiu Filth s Jamesom McAvoyom mi bolo jasné, že sa na film budem maximálne tešiť a pravdepodobne budem aj náležite uspokojený. Moje očakávania vzrástli po zistení, že je Špina natočená podľa románu Irvine Welscha, autora predloh

20. december 2013, 23:48
6 komentárov / Cinema - Recenzie

Už z prvého traileru na komédiu/drámu Filth s Jamesom McAvoyom mi bolo jasné, že sa na film budem extrémne tešiť a pravdepodobne budem aj náležite uspokojený. Moje očakávania vzrástli po zistení, že je Špina natočená podľa románu Irvine Welscha, autora predlohy kultového Trainspottingu. Režisérske oprátky síce uchopil mne neznámy Jon S. Baird, ktorý s filmom podobného formátu skúsenosti nemal (resp. nemal takmer žiadne skúsenosti), no nesúdim, pokiaľ nevidím výsledok. Ako teda očakávaný Filth dopadol?

Poriadne zvrhlo. McAvoy sa pre mňa touto úlohou zapísal medzi herecké esá a kým doteraz som ho mal v hlave zapísaného hlavne ako "toho z Wanted" a neskôr "toho z tých nových X-menov", od dnes pre mňa bude "skurvený kráľ Bruce Robertson". Tak sa totiž volá jeho filmová postava, škótsky policajt, ktorý si neberie servítky pred ústa, hlavne pri popíjaní alkoholu. Ak teda zrovna nefetuje, či nepreťahuje kolegovu manželku.

McAvoy si úlohu očividne poriadne užíva a na moje prekvapenie do nej vkĺzol bez najmenších problémov (asi ako...hmm, nie, to prirovnanie radšej preskočme). Herec známy hlavne z tých slušnejších filmov sa vo svojom zatiaľ poslednom záreze mení na chodiacu špinu, absolútneho sviniara, ktorý je ale zároveň neuveriteľne zábavným a charizmatickým človekom. Teda zábavným pre nás, divákov. Filth sa síce do kín nedostala (obrovské množstvo ľúbozvučných nadávok, necenzurovaného sexu a všetkých vecí, ktoré sa neodporúčajú brať či robiť by si zrejme svojho diváka v multiplexoch nenašlo), ale aspoň dve premietania zorganizovalo klubové kino Nostalgia a musím povedať, že som sa už dlho v kine tak nenasmial, ako teraz. Krásne primitívny britský humor, výborná hudba, skvelo napísané dialógy, krásny škótsky akcent a samozrejme aj všetky tie kozy, riťky a ostatné (pohlavné) orgány.

Ápropo humor. Väčšina z vás si pri slovnom spojení "primitívny humor" predstaví americkú produkciu typu Scary Movie, či Agent v sukni, kde sa to hemží fekálnym a sexuálnym humorom najnižšej úrovne. Pri takých filmoch sa málokto smeje, Filth našťastie zapadá do inej kategórie. Ide síce o humor založený prevažne na vulgarizmoch, či scénkach s alkoholom/drogami/pohlavným stykom, no škótsky prízvuk, McAvoyova charizma a dobré načasovanie mu dávajú akúsi ľahkosť, eleganciu a šarm, ktorým je britský humor konieckoncov známy.

Musím uznať, že skvelú prácu spravil aj prekladateľ titulkov, keďže niektoré vulgarizmy a slovné spojenia som počul prvýkrát v živote, no smiať sa na nich budem ešte dlho. A vtip nefunguje len v rovine dialógov. Niektoré scénky či zábery naozaj nesú rukopis tvorcu Trainspottingu. Nechýbajú podivné, nereálne snové scény, halucinácie, či škótske verzie Hangoveru. Ja som najviac vybuchol pri scéne (ktorá sa v sekvencii objavila celkom náhodne a nečakane), keď sa Brucov slušný a rezervovaný kamoš s päťkami dioptriami po prežúrovanej noci na pána dogrcal v aute takým spôsobom, že si tvár zakryl rukami a všetko si vyprskol do ksichtu. Ja viem, nechutné...ale kto niečo podobné v živote videl, prípadne (v tom horšom prípade) zažil, si určite dobre spomenie, ako sa na tom neskutočne zabával (teda pokiaľ sa to nestalo práve jemu). Nahmean?

No ale poďme späť k filmu. Filth rozpráva jednoduchý príbeh policajta Bruca, ktorý čaká na povýšenie. Potrebuje ho ako soľ, no bráni mu v ňom niekoľko vecí. Konkurencia v podobe kolegov z policajného zboru, vlastná závislosť na všetkom možnom a celkovo nezdravý psychický stav. Nalejme si čistého vína - občas mu to v tej lebeni trošku kúruje. Do toho sa zamotá jedna vražda, jeho jediný priateľ Clifford Blades, niekoľko žien, šéf, doktor, či kolega Ray zo zboru s malým penisom. A keďže veci nejdú vždy tak, ako by sme chceli, aj Brucova cesta za povýšením nie je rovná, ale kľukatá, strmá a plná jám. Aké poetické.

Dej tu v podstate hraje druhé husle. Prvoradý je McAvoy a jeho herecký výkon. Je slizký, milý, nasratý, sebavedomý, prefíkaný, zlomený, či úplne mimo. Jeho previnilý úsmev z hlavy len tak ľahko nedostanem. Sekundujú mu síce niekoľkí známi herci (spomeniem napríklad Jamieho Bella, Imogen Poots, či Jima Broadbenta, ktorý naposledny vynikal v Cloud Atlas), no nikto z nich McAvoya ani na sekundu neprevýši. Ten si všetku žiaru reflektorov kradne sám pre seba, Filth je one man show.

Čo sa kritiky týka, mám len málo výhrad. Film má hlavne prvú polovicu výborný spád a Bruce hláškuje ako sa na skorumpovaného policajta patrí. A robí hnusné veci. Ale budú sa vám páčiť, lebo ste/sme rovnako hnusní, aspoň v kútiku duše. V druhej časti však humor trošku poľavuje a vtipné pasáže striedajú tie dramatické (áno, vidím tú metaforu, že po každom vytriezvení príde drsný pád do skutočného sveta), pri ktorých sa cítite tak trochu nesvoji - mám sa smiať, či plakať? Je to súčasť nejakého Brucovho hnusného vtipu, alebo ide skutočne o tragédiu? Tieto seriózne pasáže síce trošku spomaľujú tempo a uberajú filmu na zábavnosti, na druhej strane celkom zaujímavo dotvárajú charakter hlavného hrdinu a my sa tak o ňom dozvedáme o niečo viac. Koniec je našťastie dobrý, aspoň mne vyhovel, aj keď si viem predstaviť, že nie každý sa s ním stotožní. Film však nesie isté posolstvo a nie je len "pekným a efektným obalom" plným vzduchoprázdna. A to cením, keďže väčšina komédií z hlavy vyšumí na druhý deň a o akomkoľvek filozofickom presahu môžu len snívať.

Ak by som teda mal Filth nejak zosumarizovať (čo by som teda mal), poviem to takto: Keď máte radi oplzlý humor a nevadia vám vulgarizmy najrôznejšieho druhu, trochu dosť nahoty a radi sa zabávate na "netradičných veciach", je Filth stvorený pre vás. Nedávajte ho preboha pozerať deťom a asi ani frajerkám (pokiaľ zrovna po boku nemáte ideálnu ženu, alebo mužatku) a nerobte nič, čo v ňom uvidíte (teda aspoň nie v takej  miere). McAvoy predvádza najzábavnejší výkon tohto roka a pre mňa aj najlepšie herectvo svojej kariéry, celý film vás bude sprevádzať skvele vybraná hudba, množstvo vtipných scén a škótština, ku ktorej naozaj potrebujete titulky. Filth je malý veľký film pre zopár vyvolených, ktorí ho na oplátku ocenia rovnako silno, ako Bruce oceňuje svoje raňajkové trio "kokaín-alkohol-tyčka". 8,5/10

kesty (autor článku)
kesty
Redaktor, editor, PR.